خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت ملی گاز در پاسخ به ایلنا:

۸ میلیارد یورو از عراق طلبکاریم/ تقاضای ترکیه برای افزایش و تمدید قرارداد گازی با ایران

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۸۷۶۲

مدیر عامل شرکت ملی گاز با اشاره به برنامه ششم توسعه گفت: ما بر اساس این برنامه باید حداقل یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب گاز سبک به شبکه سراسری تزریق می کردیم در حالی که با تمام ظرفیت تولید سال گذشته ۸۵۰ میلیون متر مکعب گاز وارد شبکه کردیم که ۴۰۰ میلیون متر مکعب ناترازی را نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مجید چنگی در نشست حاشیه ای بیست و هفتمین نمایشگاه نفت با بیان اینکه ما درگیر یک ناترازی ۳۰۰ میلیون متر مکعبی گاز هستیم، اظهار داشت: این ناترازی موجب می شود در مدیریت توزیع گاز برنامه خاصی را پیش بگیریم.

وی با اشاره به برنامه ششم توسعه گفت: ما بر اساس این برنامه باید حداقل یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب گاز سبک به شبکه سراسری تزریق می کردیم در حالی که با تمام ظرفیت تولید سال گذشته ۸۵۰ میلیون متر مکعب گاز وارد شبکه کردیم که ۴۰۰ میلیون متر مکعب ناترازی را نشان می دهد.

مدیر عامل شرکت ملی گاز تصریح کرد: اگر پروژه توسعه بالادست پیش می رفت این ناترازی را نداشتیم که البته یکی از دلایل آن تحریم است که موجب شد دولت‌های قبل هم نتوانند برنامه های بالادست را پیش ببرند و اکنون ما با ناترازی مواجهیم که ادامه دارد.

وی بیان داشت: وزارت نفت برنامه های خوبی جهت توسعه میادین بالادست دارد که ناترازی کمتر شود و در این راستا یکی از اقدامات مدیریت تقاضا است که باتوجه به تکالیف قانونی بهینه سازی در دستور کار است.

وی در پاسخ به ایلنا درباره تمدید قرارداد صادرات گاز به ترکیه گفت: قرارداد صادرات گاز ما به ترکیه تا ۲۰۲۶ است، مذاکرات مقدماتی برای تمدید قرارداد انجام شده، این کشور متقاضی تمدید قرارداد است و حتی درخواست داشتند در تمدید قرارداد گاز بیشتری دریافت کنند.

وی افزود: باتوجه به ظرفیت محدود گاز در کشور باید در زمین زیرساخت‌ها کار کارشناسی صورت گیرد تا بتوانیم ظرفیت را افزایش دهیم.

چنگی در پاسخ به دیگر سوال ایلنا درباره صادرات گاز به عراق نیز بیان داشت: قرارداد صادرات گاز به بغداد رو به اتمام است، مذاکراتی با طرف عراقی داشتیم این کشور درخواست تمدید قرارداد را داشت ما نیز موافقت کردیم تا ۵ سال قرارداد را تمدید کنیم.

وی با بیان اینکه مباحث‌ دریافت هزینه های صادرات گاز به این کشور در حال بررسی است، خاطرنشان کرد: درخواست دادیم که تمهیدات لازم برای پرداخت گازیها را داشته باشند.

وی ادامه داد: قرارداد بصره هم سال آینده به پایان می رسد.

مدیر عامل شرکت ملی گاز تاکید کرد: ما به طرف عراقی اعلام کردیم پول گاز را به موقع و هر جایی مدنظر ما است دریافت کنیم.

وی گفت: اکنون عراق گازیهای خود را در بانک TBI واریز می کند، ما برای جابجایی مشکل داریم، به طرف عراقی گوشزد کردیم شرایطی فراهم شود به هر حسابی مورد نظر ما است واریز کنند.

چنگی رقم مطالبات گازی از عراق را ۸ میلیارد یورو اعلام کرد.

وی همچنین بیان کرد: کشورهای پاکستان، افغانستان و عمان خواستار واردات گاز از ایران هستند و مذاکرات با این کشورها در دستور کار و درحال بررسی است که البته زیرساخت‌های لازم برای امضای قرارداد با برخی کشورها هنوز مهیا نیست.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: از سویی سوآپ روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب گاز ترکمنستان هم در حال اجراست و واردات گاز از ترکمنستان هم در دستور کار است

وی گفت: امسال بهره‌برداری از گازرسانی به ۲۴ شهر، ۲۳۰۰ روستا و بیش از ۴۱۰۰ صنعت را در دستور کار داریم، همچنین آغاز عملیات گازرسانی به ۱۶ شهر، ۱۶۰۰ روستا و حدود ۱۹۰۰ صنعت در برنامه شرکت ملی گاز ایران است.

وی افزود: اکنون بیش از ۹۸.۵ درصد شهرها و ۸۵ درصد روستاهای کشور گازرسانی شده‌اند، باقی شهرها و روستاهای کشور نیز با توجه به تکالیف قانونی و اسناد بالادستی به شبکه گاز کشور متصل خواهند شد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: اکنون اولویت گازرسانی با مناطق محروم و کم‌برخوردار سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بخش‌هایی از کرمان، آذربایجان غربی، کردستان و مناطق سخت‌گذر است و تلاش می‌شود بخش اعظم این مناطق تا سال آینده گازرسانی شود.

چگنی همچنین با بیان اینکه پروژه‌های بسیار خوبی از سوی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در حال اجراست گفت: اکنون چند پروژه در مرحله بهره‌برداری است که مهم‌ترین آنها پروژه انتقال گاز ایرانشهر به چابهار با اعتبار ۵۰۰ میلیون دلار است که به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

چگنی در ادامه گفت: از ابتدای آغاز به‌کار دولت سیزدهم شاهد روند روبه‌رشدی در عرصه‌های مختلف به‌ویژه صنعت نفت کشور هستیم که آمار و ارقام نیز بر این موضوع صحه می‌گذارد، کارکنان صنعت گاز هم با تلاش جهادگونه توانسته‌اند مسئولیت‌های خود را به‌خوبی ایفا کنند.

وی با بیان اینکه حرکت خوبی برای توسعه صنعت گاز کشور آغاز شده است، بیان کرد: چالش اصلی ما در سال ۱۴۰۱ وجود ناترازی تولید و مصرف گاز و تأمین سوخت زمستانی بود، با این‌ حال توانستیم با همکاری مطلوب هم‌وطنان، آن زمستان سخت را پشت سر بگذاریم.

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان اینکه پایداری و گستردگی سرمای زمستانِ پارسال در ۲۵ سال گذشته کم‌سابقه بوده است، اظهار کرد: این موضوع سبب تشدید ناترازی گاز شد که تا روزانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب رسید، اما توانستیم ۸۵۰ میلیون متر مکعب در روز گاز وارد شبکه کنیم.

وی با تأکید بر ضرورت بهینه‌سازی انرژی و مدیریت مصرف، آن را اقدامی فرابخشی دانست و افزود:‌ بحث بهینه‌سازی با توجه به تکالیف قانونی که مجلس شورای اسلامی برعهده ما گذاشته، در دستور کار است، با این‌ حال بیشتر مصرف انرژی کشور در بخش مسکن، صنعت، کشاورزی و نیروگاه‌ها است که خارج از مسئولیت ماست. به همین دلیل، دیگر دستگاه‌ها باید برای حل و رفع آن اقدام کنند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در ادامه اعلام کرد که جمع‌آوری گازهای مشعل اولویت این شرکت است و تاکنون قراردادهایی در این‌ زمینه امضا شده است، مزایده گازهای مشعل پارس جنوبی نیز برگزار شده که برندگان آن به‌زودی اعلام می‌شوند.

چگنی یادآور شد: تعمیرات اساسی تأسیسات تولید، انتقال، توزیع و پالایشگاه‌های گازی نیز برای تولید پایدار آغاز شده است.

انتهای پیام/
زهرا قلی پور
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز