خبرگزاری کار ایران

معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز:

نمایندگان به دنبال تاسیس 100 منطقه آزاد در کشور بودند/ بسیاری از لوازم آرایشی قاچاق و تقلبی است

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۶۴۸۶

معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: در دولت گذشته لایحه تاسیس 7 منطقه آزاد جدید به مجلس رفت که این تعداد منطقه در مجلس به بیش از 100 منطقه آزاد جدید رسید و در این صورت سراسر کشور به منطقه آزاد تبدیل می‌شد که خوشبختانه جلوی آن گرفته شد و به اجرا نرسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا،‌ امیرمحمد پرهام‌فر در سلسله نشست‌های بازار کار در خدمت زیست بوم اشتغال کشور که در اداره کل توسعه کارآفرینی و اشتغال جهاددانشگاهی، اظهار داشت: طبیعی است که کشور به واردات مواد اولیه نیاز داشته باشد اما به لحاظ پیچیده بودن ساختار، وارد کننده و صاحب کسب و کار با تداخلاتی در این حوزه مواجه می‌شود که با طولانی شدن زمان واردات رسمی و صرف زمان زیاد، ریسک قاچاق را می‌پذیرد و قاچاق را ترجیح می‌دهد.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که اقتصاد ما مالیات گریز است و به مالیات دید منفی وجود دارد و افراد عدم پرداخت مالیات را کسب منفعت می‌دانند. همچنین از دیگر عوامل قاچاق در کشورمان، فرآیند معیوب توزیع کالا است و به دلیل اینکه توزیع کالا یک نظام سنتی دارد عملا ورود و خروج کالا در بازار ثبت و ضبط نمی‌شود و احتکار و گران فروشی از آسیب‌های قاچاق خروجی است که نشات گرفته از نظام معیوب توزیع کالا است. کالا در مناطق مسکونی انبار می‌شود و به دلیل مسکونی بودن منطقه امکان بازرسی وجود ندارد در حالی این مناطق به انبار نگهداری کالا تبدیل شده‌اند.  

معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: از دیگر عوامل قاچاق در ایران، بحث جغرافیایی کشور و مرزهای طولانی با کشورهای مختلف است. می‌بینیم که در برخی از استان های مرزی مانند کردستان هیچ کارخانه و بنگاه تولیدی و برندی وجود ندارد و مردم به سمت قاچاق هدایت می‌شوند. از سوی دیگر در سایر مناطق مرزی با خلاءهای مرزی در سواحل، خورهایی که امکان پهلوگیری شناورهای حامل بار قاچاق را فراهم می کنند و ... از جمله بسترهای قاچاق در مناطق هستند.

پرهام‌فر با اشاره به انجام قاچاق از/ در مناطق آزاد گفت: از دیگر محل‌های قاچاق، مناطق آزاد و ویژه تجاری و اقتصادی و بازارچه‌های مرزی هستند و ما در مقاطع مختلف شاهد اصرار نمایندگان مجلس برای تاسیس مناطق آزاد در شهرها و استان‌های مختلف هستیم چراکه با تاسیس مناطق آزاد می‌توانند در دوره‌های انتخاباتی رای جذب کنند.

معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: در دولت گذشته لایحه تاسیس 7 منطقه آزاد جدید به مجلس رفت که این تعداد منطقه در مجلس به بیش از 100 منطقه آزاد جدید رسید و در این صورت سراسر کشور به منطقه آزاد تبدیل می‌شد که خوشبختانه جلوی آن گرفته شد و به اجرا نرسید.

وی تاکید کرد: باید توجه داشت که قاچاق بر امنیت اقتصادی، امنیت تجارت خارجی، امنیت فرهنگی و اجتماعی و امنیت زیستی اثرگذار است و حجم اقتصاد غیر رسمی نسبت به جی دی پی را افزایش می‌دهد و باعث کاهش درآمدهای ملی، کاهش شفافیت اقتصادی و افزایش فرار سرمایه می‌شود.

پرهام‌فر با بیان اینکه در حال حاضر تمام بازار لوازم آرایشی قاچاق است، گفت: اخیرا اقداماتی برای واردات مواد اولیه لوازم آرایشی انجام شده به طوری که برای اشغالزایی این صنعت و کاهش قاچاق، ستاد مبارزه با قاچاق کالا بیشتر از وزارت صمت واردات مواد اولیه لوازم آرایشی را پیگیری می‌کند و خوشبختانه چند برند داخلی وارد تولید لوازم ارایشی شده‌اند.‌

معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید کرد:  این ستاد موافق واردات کالاهای غیرضرور نیست اما معتقدیم واردات درست مواد اولیه می‌تواند به افزایش اشتغال و کاهش قاچاق کمک کند.

وی درباره قاچاق سیگار اظهار داشت: متاسفانه عده‌ای با یک گزاره و شعار نادرست و غلط که باید مصرف سیگار را با افزایش قیمت، کاهش دهیم جاده‌ای به سمت پرتگاه قاچاق برای سیگار ساختند. هر بار که حرف از افزایش مالیات سیگار مطرح می‌شود این اظهارات به طور مستقیم به مجلس ارتباط دارد و متاسفانه با همین گذاره نصف و نیمه مالیات بر سیگار را وضع کردند اما افزایش قیمت سیگار قواعد و فرمول مشخصی دارد و باید قیمت آن با حداقل حقوق کارگر و نسبت به سبد خانوار تعیین شود.

پرهام‌فر ادامه داد: با افزایش قیمت سیگار به قشر ضعیف آسیب وارد شد. ما نگران قاچاق سیگار با قیمت هر بسته 3 هزار تومان هستیم که محتوای آن پلیمراست و کشنده خواهد بود و قشر مصرف‌ کننده آن هم قشر ضعیف جامعه هستند.

معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره حجم قاچاق ورودی گفت:حجم قاچاق ورودی بین 12 تا 14 میلیارد دلار در نوسان است و در سالهای گذشته قاچاق از دو مساله در رفتن فنر نرخ ارز در بحث قاچاق خروجی و ممنوعیت واردات 2 هزار و 500 قلم کالا بسیار آسیب دید.   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز