خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

بهره‌وری آب کشاورزی در کمترین حد ممکن است/ برداشت‌های بی‌رویه آب زیرزمینی کنترل شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۴۸۶۰

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی میزان بهره‌وری آب در بخش کشاورزی را در کمترین حد ممکن توصیف کرد و گفت: بهره‌وری بخش آب از اولویت‌های ما در برنامه هفتم است.

محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره اثرات اضافه برداشت آب از چاه‌های کشاورزی و تبعات آن بر تأمین آب شرب وامنیت غذایی کشور گفت: مصرف آب کشور در سه بخش کشاورزی، صنعت و شرب تقسیم می‌شود که ۹۰ درصد آن در کشاورزی، حدود ۳ درصد صنعت و بقیه شرب است.

وی ادامه داد: در برخی مناطق همچون استان کرمان ۹۵ درصدمصرف آب در بخش کشاورزی است که ۸۵ درصد آن هم به صورت آبیاری سنتی انجام می‌شود و این روش به معنای تلف شدن دوسوم آب است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قیمت‌گذاری در بحث آب وجود دارد، افزود: نحوه مصرف آب کشاورزی یکی از دغدغه‌های اساسی کشور و نظام است چون اساساً بحث برداشت آب موضوع مهمی است مثلاً اگر هزار واحد آب برداشت می‌شود باید ۵۰۰ هکتار محصولات کشاورزی پوشش داده شود اما این طور نیست و به ۱۰۰ هکتار می‌رسد؛ این یعنی بهره‌وری در بخش کشاورزی در کمترین مقدار است.

پور ابراهیمی با تأکید بر لزوم مصرف بهینه آب کشاورزی گفت: براین اساس یکی از اولویت‌های ما در برنامه هفتم بهره‌وری بخش آب است.

وی همچنین نصب کنتورهای هوشمند و نظارت بر میزان برداشت آب به خصوص برای برداشت‌کنندگان بی‌ضابطه آب را در افزایش بهره‌وری در بخش آب مؤثر خواند و افزود: ایجاد بازار آب راهکاری برای نجات کشور است؛ بازار آب نرخ مناسبی را تعیین کرده و خود کشاورزان هم می‌توانند طرف عرضه باشند.

پورابراهیمی در پایان بیان کرد: سیاست وزارت نیرو باید مبتنی بر میزان مصرف آب کشاورزی تعریف شده و مبنای تصمیم هم ارزش افزوده اقتصادی باشد، همچنین امنیت غذایی امر مهمی است که باید در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز