خبرگزاری کار ایران

تولید نفت طی ۲۰ ماه به ۳ میلیون بشکه رسید

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۳۹۹۱

وزیر نفت تأکید کرد: تولید نفت کشور از آغاز فعالیت دولت سیزدهم طی ۲۰ ماه به بیش از ۳ میلیون بشکه و تولید گاز خام به بیش از یک میلیارد مترمکعب رسیده است.

به گزارش ایلنا از وزارت نفت، جواد اوجی در چهاردهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران ضمن تبریک روز کارگر به‌ویژه به تلاشگران صنایع نفت و پتروشیمی اظهار کرد: دغدغه اصلی فعالان حوزه پتروشیمی تأمین خوراک پایدار است و امروز ۷۰ مجتمع پتروشیمی در کشور فعال است و بیش از ۸۰ میلیارد دلار در این صنعت سرمایه‌گذاری شده و نزدیک به ۱۰۷ طرح دیگر از صنایع پایه تا تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی در حال اجراست که به همین مقدار سرمایه نیاز دارد.

وی افزود: امروز با وجود بیش از ۳۳ تریلیون مترمکعب ذخایر گازی و ۱۵۴ میلیارد بشکه نفت قابل برداشت، سرمایه‌گذاری کافی در این صنعت نشده است که بخشی به‌دلیل عدم تامین منابع مالی بوده است، براساس برنامه ششم باید ظرفیت تولید گاز شیرین به یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب می‌رسید.

وزیر نفت ادامه داد: دولت سیزدهم و وزارت نفت از شهریور ۱۴۰۰ که آغاز به‌کار کرد، یکی از بحث‌های اولویت‌دار افزایش تولید گاز و نفت و احداث مجتمع‌های پتروپالایشی به‌منظور تأمین امنیت انرژی کشور، جلوگیری از خام فروشی، بی اثر کردن تحریم ها و ایجاد ارزش افزوده بود.

اوجی تأکید کرد: از آغاز به‌کار دولت سیزدهم تولید نفت طی ۲۰ ماه به بیش از ۳ میلیون بشکه رسیده و تولید گاز خام بیش از یک میلیارد مترمکعب است.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه ظرفیت کنونی تولید نفت و گاز ایران به‌هیچ وجه با مقدار ذخایر قابل برداشت سنخیت ندارد، تصریح کرد: کشوری مانند روسیه که ذخایر قابل برداشت کمتری نسبت به ما دارد هم‌اکنون ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت تولید می کند، بنده اعتقاد دارم به‌راحتی می‌توان ظرفیت تولید نفت و گاز کشور را با در نظر گرفتن تولید صیانتی به مقدار قابل توجهی افزایش داد.

اوجی با اشاره به مشارکت هلدینگ‌ها و بانک‌های بزرگ کشور در طرح توسعه میدان‌ها به ویژه میدان‌های مشترک، گفت: از روز نخست فعالیت خود در دولت سیزدهم نگاه خام فروشی نداشته‌ایم و مدام به دنبال توسعه زنجیره ارزش افزوده در این صنعت بوده‌ایم، وزارت نفت همزمان با توسعه بخش‌های بالادستی به دنبال ایجاد امنیت انرژی و تأمین پایدار خوراک گازی و مایع با احداث پتروپالایشگاه ها بوده است.

وی با اشاره به اینکه وزارت نفت جدای از طرح های پتروپالایشگاهی موجود، طرح پتروپالایشگاه شهید قاسم سلیمانی را نیز با استفاده از منابع خود از سال ۱۴۰۱ آغاز کرده است، اظهار کرد: امسال با پیگیری‌های وزارت نفت خوشبختانه در بودجه ۱۴۰۲ بر اساس مجوزهای اعطا شده حدود ۵۰۰ میلیون دلار برای تکمیل پتروپالایشگاه مهر خلیج فارس تزریق می‌شود تا این طرح هر چه زودتر به بهره‌برداری برسد.

وزیر نفت خطاب به همه صنایع عمده کشور که در زمستان دغدغه خوراک و سوخت دارند، تأکید کرد: چتر حمایتی وزارت نفت برای تأمین پایدار خوراک صنایع باز است و تلاش می‌کنیم با توسعه پتروپالایشگاه‌ها و افزایش تولید گاز و نفت خوراک پایدار برای صنایع عمده تأمین کنیم، ما برای رفع ناترازی گاز و فرآورده نفتی در میدان هستیم.

اوجی یادآور شد: صنایع عمده در هر طرحی از جمله ذخیره‌سازی گاز در تأسیسات روسطحی و زیرسطحی، گاز مایع (ال‌پی‌جی) و گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) را در کنار مجموعه‌های خود احداث کنند، وزارت نفت تأمین سوخت آنها را با بهترین الگوی قراردادی انجام خواهد داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز