خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد:

نقشه انرژی پاکستان؛ دریافت گاز از ایران یا فرار از جریمه؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۳۸۱۹

مدیر اسبق امور بین‌الملل وزارت نفت گفت: ایران برای انتقال گاز به پاکستان سرمایه‌گذاری زیادی انجام داده، هرچند اکنون این خط لوله برای گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان استفاده می‌شود، اما با نیت صادرات گاز به پاکستان ساخته شده بود.

علی ماجدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره احتمال اجرایی شدن صادرات گاز به پاکستان اظهار داشت: ابتدا باید بدانیم که آیا ما گاز داریم یا خیر؟ اگر طرف پاکستان برای دریافت گاز ایران جدی باشد فصل جدیدی برای تعاملات بین‌الملل و صدور انرژی ایران خواهد بود. ولی باتوجه به سوابقی که اسلام‌آباد در برهه‌های مختلف در رابطه با این موضوع داشته، بعید است که اجرا شود.

وی افزود: ابتدا اینکه طرف پاکستان برای احداث خط لوله کاری انجام نداده است، آنها باید داخل خط لوله را در داخل کشور خود احداث کنند تا این پروژه اجرایی شود که زمانبر خواهد بود، موضوع دیگر اینکه ما برای تولید گاز و تامین نیاز داخل هنوز مشکل داریم.

مدیر اسبق امور بین‌الملل وزارت نفت تاکید کرد: در هر حال باتوجه به وضعیت روسیه همه کشورها دنبال امنیت انرژی می‌گردند ولی مسئله این است که در جدیت پاکستان در این موضوع باید تردید کرد.

وی بیان داشت: پاکستان قبلا مذاکراتی با قطر داشته و بخش کوچکی از نیاز گاز خود را از طریق ال‌ان‌جی از  قطر دریافت می‌کند، ولی واقع امر اینکه قطر باتوجه به کاهش سهم روسیه در بازارهای انرژی از جمله اروپا، کشورهای اروپایی را به بازار کوچکی مثل پاکستان ترجیح می‌دهد و تمام تمرکز خود را معطوف به اتحادیه اروپا کرده است، بنابراین ممکن است مقامات پاکستان از قطر ناامید شده و نسبت به دریافت گاز از ترکمنستان نیز باتوجه به مسائل امنیتی عبور خط لوله و مصائبی که بر سر این مسیر وجود دارد، امیدوار نباشند، بنابراین دوباره از سر ناچاری به ایران روی آورده باشند.

ماجدی گفت: مسئله حائز اهمیت دیگر اینکه ایران برای انتقال گاز به پاکستان سرمایه‌گذاری زیادی انجام داده، هرچند اکنون این خط لوله برای گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان استفاده می‌شود، اما با نیت صادرات گاز به پاکستان ساخته شده بود، بنابراین این احتمال وجود دارد که مقامات پاکستان برای جلوگیری و یا به تاخیر انداختن جریمه و شکایت ایران در داوری این موضوعات را مطرح کنند.

وی خاطرنشان کرد: جدای از موضوعات مربوط به آنچه پاکستان به دنبال آن است در هر حال به نفع ایران است که به این کشور گاز بفروشد زیرا ما بدنبال بازار هستیم و علیرغم مجموع وضعیت کشور در حوزه تامین انرژی نیاز به بازار داریم که البته لازمه آن نیز سرمایه‌گذای است که فعلا کشور در این حوزه چالش دارد.

به گزارش ایلنا، سید مشاهد حسین، نماینده مجلس سنای پاکستان طی اظهاراتی در روز شنبه با اشاره به تحولات سیاسی منطقه، تأکید کرد که زمان احداث خط لوله گاز پاکستان و ایران فرا رسیده است.

اظهارات مقام پاکستانی در حالی است که وزیر نفت پاکستان اواخر سال گذشته خورشیدی به کمیته محاسبات عمومی (PAC) اطلاع داده بود که پاکستان به دلیل عدم شروع کار ساخت و ساز خط لوله در خاک خود، با خطر ادعای غرامت ۱۸ میلیارد دلاری ایران روبرو است.

در سال ۲۰۰۹، قرارداد خرید و فروش ۲۵ ساله گاز برای ساخت خط لوله‌ای که از مرز ایران تا نوابشاه به فاصله ۷۸۱ کیلومتر می‌رود، مورد مذاکره قرار گرفت. این خط لوله قرار بود ۶۶۵ کیلومتر از استان بلوچستان پاکستان و ۱۱۵ کیلومتر از استان سند عبور کند. این خط لوله بیش از ۱۱۰۰ کیلومتر در ایران از میدان گازی پارس تا منطقه مرزی پاکستان در بلوچستان کشیده شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز