خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

تهران با تخفیف‌های عجیب و غریب مسکو رقابت نمی‌کند/ روسیه تا کِی در بازار ایران می‌ماند؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۶۶۰۴

مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران گفت: نفت خام سنگین ایران در پالایشگاه‌های چین نسبت به روسیه ارجح است، اما در هر حال در زمینه نفت خام سبک روسیه با ما رقابت می‌کند و در این زمینه شاید نیاز به اتخاذ تمهیدات خاصی باشیم.

به گزارش ایلنا، خبرگزاری بلومبرگ اخیرا گزارش منتشر کرده که ایران برای نفت صادراتی به پالایشگاه‌های چینی، از روسیه نیز تخفیف بیشتری می‌دهد.

بر اساس این گزارش که روز پنج‌شنبه ۱۷ فروردین منتشر شده است، ایران برای ماه آینده، هر بشکه نفت را ۱۲ دلار کمتر از نفت شاخص برنت به چین تحویل می‌دهد، در حالی که روسیه برای نفت شاخص اورال خود که بسیار شبیه به نوع نفت تولیدی ایران است، بیشتر از ۱۰ دلار تخفیف نمی‌دهد.

با توجه به اینکه پیش‌فروش قیمت نفت برنت برای ماه مه، حدود ۸۰ دلار بود، در واقع ایران ۱۵ درصد تخفیف برای نفت خود ارائه می‌دهد. 

این اخبار در حالی است که مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با رد این مدعا معتقد است: روسیه در حوزه نفت سنگین توان رقابت با ایران را ندارد و فروش نفت به چین طبق شرایط تحریمی همانند گذشته تداوم دارد.

به گفته او؛ روسیه تخفیف‌های عجیب و قریب روی نفت صادراتی خود اعمال کرده و حجم زیادی نیز محموله وارد بازار می‌کند اما ایران در حوزه نفت سنگین نیازی به رقابت و اعمال تخفیف بالا ندارد.

محسن قمصری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره انتشار اخباری مبنی بر رقابت ایران و روسیه بر سر تخفیف بیشتر برای فروش نفت به چین اظهار داشت: بنده محتمل نمی‌دانم که نفت ایران با تخفیف بیشتری نسبت به روسیه فروخته شود، البته روسیه باتوجه به حجم زیادی از محموله که روانه بازار کرده تخفیف‌های عجیب و غریب اعمال می‌کند، ولی به نظر می‌رسد ما چنین تخفیف‌هایی را قائل نمی‌شویم.

وی افزود: فعلا کار فروش نفت ایران به روال عادی و بر اساس شرایط تحریم کار پیش می‌رود و تخفیف زیادی اعمال نمی‌کنیم.

مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران گفت: روسیه در بازار چین در حوزه نفت خام سبک با ما رقابت می‌کند اما قاعدتا این کشور نفت خام سنگین مشابه ایران ندارد که بتواند با ما رقابت کند، بنابراین اگر ما بتوانیم قراردادهای خوبی منعقد کنیم؛ نفت خام سنگین ایران در پالایشگاه‌های چین نسبت به روسیه ارجح است، اما در هر حال در زمینه نفت خام سبک روسیه با ما رقابت می‌کند و در این زمینه شاید نیاز به اتخاذ تمهیدات خاصی باشیم. 

وی بیان داشت: قاعدتا در زمینه نفت خام سنگین و متوسط ایران امکان همکاری‌هایی با چین وجود دارد و اقداماتی نیز در این زمینه در جریان است.

وی درباره فضای رقابتی ایران و روسیه در بازار نفت بعد از پایان جنگ این کشور با اوکراین خاطرنشان کرد: طبیعت بازار به گونه‌ای است که عرضه‌کنندگان نفت خام به دنبال بازارهای ساده‌تر هستند، بنابراین طبیعی است که برای روسیه بازار اروپا نسبت به خاور دور بازار بهتر و سهل‌تری است و قادعتا هزینه‌های کمتری دارد و اگر جنگ به اتمام برسد، شرایط به روال قبل برگردد و تحریم‌های این کشور لغو شود بازار مطلوب روسیه کشورهای اروپایی هستند؛ در چنین شرایطی احتمال اینکه روسیه به زمان قدیم برگردد وجود دارد. البته این احتمال هم وجود دارد که طول مدت تحریم پالایشگران را الزام کند تغییراتی در ساختارهایشان اعمال کنند و این می‌تواند نوید یک بازار بلندمدتی را برای روسیه در خاور دور داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز