خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

از تولید لب مرزی گاز تا روزهای خوش صادرات نفت

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۲۹۵۷

نماینده اسبق ایران در اوپک گفت: برآوردها حاکی از این است رقم صادرات حداقل همانند سال ۱۴۰۱ و تا حدی بیشتر هم باشد.

محمدعلی خطیبی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره چشم انداز تولید و صادرات در صنعت نفت در سال جاری اظهار داشت: در بودجه سال جاری رقم تولید و صادرات آمده و دولت متعهد است آنها را محقق کند و جز تکالیف است. اما به طور کلی باید در زمینه تولید و پالایش، پتروشیمی و گاز سرمایه گذاری لازم صورت بگیرد. 

وی افزود: اگر روی موضوع تولید سرمایه گذاری نشود بتدریج با افزایش مصرف؛ رقم تولید تکافو نمی‌کند و دچار چالش می‌شویم، بنابراین امیدواریم در زمینه‌های مختلف سرمایه گذاری لازم صورت گیرد که صادرات را نیز افزایش دهیم.

نماینده اسبق ایران در هیات عامل اوپک با بیان‌اینکه علاوه بر اهداف برنامه‌ای تولید و صادرات نفت در سال جاری باید نسبت به تحقق اهداف برنامه‌های پنج‌ساله نیز در صنعت نفت اقدام کنیم، گفت: این موارد جز حداقل‌هایی بوده که به عهده دولت است.

وی درباره اوضاع صادرات نفت و گاز در سال جاری اظهار داشت: طبق آخرین اعلام وزارت نفت سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰۰ هزار بشکه نسبت به سال قبل از آن صادرات بیشتری داشته‌ایم، این ارقام می‌تواند برای سال جاری هم محقق شده و یا حتی رقم صادرات را افزایش دهیم به هر حال اکنون صادرات در حال افزایش است.

خطیبی ادامه داد: در مورد گاز ما اکنون رشد فراینده مصرف را داریم که اجازه صادرات نمی‌دهد یا اینکه باید این روند فزاینده مصرف را اصلاح کنیم و یا اینکه تولید را به شدت افزایش دهیم در غیر این صورت امکان تعهد صادراتی نداریم هرچند در فصول گرم سال برای تحویل گاز به کشور مقصد مشکل نداریم در نیمه اول سال مازاد داریم و مشکلی بابت عمل به تعهدات نداریم در نمیشه دوم سال که مصرف افزایش پیدا می‌کند تعهد صادرات نیز به مشکل برمی‌خورد.

وی گفت: ما در حوزه گاز باید با کشورهایی وارد معامله شویم که زمان پیک نیازشان با ما متفاوت باشد یعنی در نیمه دوم سال نیاز به مصرف گاز کمتری داشته باشند. مثلا کشورهای عرب که در نیمه اول سال گرمای شدید دارند نیاز به سیستم خنک کننده و گاز بیشتر برای تبدیل به برق دارند و در نیمه دوم نیازشان کمتر است، بنابراین باید در بازاریابی صادرات گاز این موضوع را مدنظر قرار دهیم.

این کارشناس حوزه انرژی درباره امکان افزایش صادرات نفت در سال جاری تاکید کرد: در هر حال ما امیدواریم و دولت هم خود را متعهد کرده که صادرات را افزایش دهد، اما در عین حال بازار نفت تحولات زیادی دارد و نمی‌توان با ضرص قاطع بازار را پیش بینی کرد ممکن است تحولاتی منجر به افزایش صادرت نفت ما شود و کاهش را شاهد باشیم. اما برآوردها حاکی از این است رقم صادرات حداقل همانند سال ۱۴۰۱ و تا حدی بیشتر هم باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز