خبرگزاری کار ایران

کاهش صادرات نفت خام اوپک در ماه ژوئیه

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۳۳۴۵

صادرات نفت خام اوپک در ماه ژوئیه (تیرماه - مردادماه) با ۱۱۰ هزار بشکه کاهش نسبت به ماه ژوئن به ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز رسید.

به گزارش ایلنا به نقل از مدیریت امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت، کاهش صادرات نفت در شرایطی رخ داد که اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در این ماه تولید نفت خام خود را افزایش داده بودند.

دلیل اصلی کاهش صادرات نفت اوپک در ماه ژوئیه افزایش تقاضای داخلی نفت در فصل گرم تابستان برای سرمایش و تولید برق در نیروگاه‌ها اعلام شده و شایان ذکر است که صادرات نفت خام اوپک در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۰.۴ درصد افزایش یافته است.

خاورمیانه

اگر بخواهیم به‌صورت منطقه‌ای و به تفکیک به آمار صادرات نفت خام کشورها بپردازیم باید اشاره کرد که صادرات نفت خام کشورهای عضو اوپک در منطقه خاورمیانه در ماه ژوئیه ۱۱۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته و به روزانه ۱۳ میلیون و ۴۵۰ هزار بشکه در روز رسیده که عامل اصلی آن کاهش صادرات نفت خام عراق، امارات و کویت بوده است.

صادرات نفت خام عربستان در دوره مورد بررسی تا حدودی ثابت بوده و برابر با ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز گزارش شده است، اگر کشورهای صادرکننده نفت خام قطر و عمان را نیز به فهرست بالا اضافه کنیم، باید اعلام کرد که صادرات نفت خام خاورمیانه در ماه ژوئیه ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز بوده که ۱۶۰ هزار بشکه در روز کمتر از ماه پیش است.

آمارهای منتشرشده نشان می‌دهد کاهش صادرات در منطقه خاورمیانه بیشتر مربوط به محموله‌های ارسالی به سمت غرب بوده است، صادرات نفت خام کشورهای خاورمیانه به غرب سوئز در ماه ژوئیه ۶۴۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته و به یک میلیون و ۸۷۰ هزار بشکه در روز رسیده، در حالی که صادرات روزانه نفت خام به سمت شرق با ۴۸۰ هزار بشکه افزایش به ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

افزایش واردات نفت خام هند پس از عبور از بحران کرونا مهم‌ترین محرک افزایش صادرات نفت خام کشورهای خاورمیانه بوده است.

تولید اوپک پلاس در ماه اوت طبق توافق انجام شده در بیانیه همکاری ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد داشت، اما با توجه به افزایش تقاضای داخلی کشورهای عضو اوپک برای تأمین سرمایش و تهویه هوا به نظر می‌رسد این افزایش تولید نفت خام به رشد صادرات نفت خام در ماه اوت منجر نمی‌شود.

آفریقا

کاهش در صادرات نفت خام اوپک در ماه ژوئیه در کشورهای آفریقایی عضو این سازمان نیز قابل مشاهده است، صادرات  نفت خام  این کشورها نیز در ماه ژوئیه برابر ۲ میلیون و ۶۷۰ بشکه در روز گزارش شده که یک میلیون بشکه کمتر از ماه پیش است، صادرات آنگولا در ماه ژوئیه به کمتر از یک میلیون بشکه در روز رسید که پایین‌ترین سطح از سال ۲۰۰۷ تاکنون است.

مهم‌ترین عامل کاهش مذکور افت صادرات نفت خام به بازار آسیاست که ناشی از شیوع ویروس کرونا، کاهش سهمیه‌های واردات نفت در چین و تعطیلی پالایشگاه‌های هند بوده است. صادرات نفت خام کشورهای غرب آفریقا به غرب سوئز نیز در ماه ژوئیه ۲۳۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته و به یک میلیون و ۴۰ هزار بشکه رسیده که این رقم ۳۲ درصد کمتر از مدت مشابه پارسال است، کاهش خوراک پالایشگاهی در اروپا و مدیترانه همراه با رقابت نفت خام آمریکا در این بازار مهم‌ترین دلایل افت صادرات در بازار غرب سوئز بوده است.  

آمریکا

صادرات نفت خام آمریکا در ماه ژوئن برابر ۳ میلیون و ۴۹۰ هزار بشکه در روز گزارش شده، این در حالی است که صادرات نفت خام این کشور در ماه مه برابر با ۲ میلیون و ۷۱۰ هزار بشکه در روز گزارش شده بود. مهم‌ترین مشتری نفت خام آمریکا در ماه ژوئن هند بوده که ۵۲۰ هزار بشکه در روز نفت از آمریکا وارد کرده است که ۱۶۰ هزار بشکه در روز نسبت به ماه مه افزایش نشان می‌دهد.

صادرات نفت خام آمریکا به کره جنوبی نیز در ماه ژوئن برابر ۴۶۰ هزار بشکه در روز بوده که تقریباً دو برابر ماه مه ۲۰۲۱ است صادرات نفت خام آمریکا به چین در ماه یادشده برابر ۲۴۵ هزار بشکه در روز بوده که نسبت به ماه مه ۹۵ هزار بشکه در روز کاهش را نشان می‌دهد.

شایان ذکر است اداره اطلاعات انرژی آمریکا بر اساس داده‌های مقدماتی صادرات نفت خام آمریکا در ماه ژوئیه را ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز برآورد کرده که مهم‌ترین عامل آن کاهش اختلاف قیمت بین دبلیوتی‌آی و برنت در ماه ژوئیه بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز