خبرگزاری کار ایران

مدیر پروژه راه‌اندازی مرکز مبادله ایران در پاسخ به ایلنا؛

تخصیص ارز ۵٠٠٠ دلاری به هر کد ملی لغو شد/ از هفته آینده ٣٠٠ هزار قطعه ربع سکه عرضه می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۲۶۸۳

مدیر پروژه راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلای ایران از لغو اختصاص ۵٠٠٠ دلار به هر کد ملی خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، امیر هامونی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر سقف دریافت ارز هر فرد با کد ملی از مرکز مبادله ایران چقدر خواهد بود، گفت: پیش از این به هر کد ملی ٢ هزار دلار و بعد از آن ۵ هزار دلار تخصیص داده می‌شد که از این پس هر کد ملی می‌توانند در این سامانه برای دریافت ۵٠٠ دلار اقدام کند.

وی تاکید کرد: البته در مواردی مانند درمان و ... سقفی برای اختصاص ارز تعیین نکردیم و به نسبت به میزان تقاضا ارز داده می‌شود.

مدیر پروژه راه‌اندازی مرکز مبادله ارز ایران در پاسخ به سوال دیگر ایلنا درباره نحوه کارکرد تالار طلای مرکز مبادله ارزی ایران گفت: از هفته آینده ٣٠٠ هزار قطعه ربع سکه عرضه خواهد شد و پس از این عرضه ارز در بورس کالا متوقف می‌شود و کشف قیمت هم براساس عرضه و تقاضا خواهد بود.

وی درباره حواله ارزی در مرکز مبادله ارزی ایران، اظهار داشت:  مازاد تخصیص ارز در سامانه نیما با نرخ 28 هزارو 500 تومان در تالار حوالهخ ارز مرکز مبادله ارز عرضه خواهد شد و متناسب با فرایندهای عرضه و تقاضا خواهد بود و نرخ آن هم براساس منابع و مصارف ارزی خواهد بود.

هامونی با بیان اینکه ارز 28 هزار و 500 تومانی حذف نشده‌ است، ادامه داد: ارز 28 هزار و 500 تومان برای کالاهای اساسی و دارو و تجهیزات پزشکی کماکان ادامه خواهد داشت. مقاصد ارز خدماتی هم بیش از 60 سرفصل دارد از ارز مسافری گرفته تا ارز فرصت‌های مطالعاتی و حمل و نقل هوایی و زمینی از سرفصل های ارز خدماتی هستند و ارز 500 دلاری مسافری برای سفرهای هوایی در مرکز مبادله ارزی ایران جایگزین ارز 5 هزار دلاری می‌شود البته باید توجه داشت که برخی از سرفصل‌ها مانند فرصت‌های مطالعاتی و درمانی بدون سقف هستند.

مدیر پروژه مرکز مبادله ارز و طلا افزود: این 500 دلار مسافری در فرودگاه‌های بین المللی کشور ارایه می‌شود.

وی درباره دلایل عدم عرضه ارز پتروشیمی‌ها به صرافی‌ها گفت: بحث این است که شرکت‌هایی که ارز خود را به بانک‌ها  صرافی‌های بانکی ارایه می‌کنند، بانک ها و صرافی‌های بانکی مجاز نیستند که این ارز را صرافی‌های تضامنی بفروشند و یکسری صنایع خاص هستند که می‌توانند مراجعه کنند و جزییات آن را به زودی اعلام می‌کنیم.

هامونی درباره مشکلاتی که به دلیل عرضه محدود ارز به صرافی‌ها در بازار ایجاد شده گفت: این موضو ع سرفصل کد 56 است که صرافی ها می‌توانند از منابع خود خرید و فروش کنند اما بیش از 60 سرفصل دیده شده که در ابتدا بانک ملی و در اولویت های بعدی سایر بانک ها، صرافی‌های بانکی و بعد از آن صرافی‌های تضامنی این ارز مورد نیاز را به مردم عرضه کنند.   

وی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه کارکرد این سامانه ها چه تفاوتی از هم دارند و آیا می‌توانند مشکل بازار ارز را رفع کنند، گفت: مشکل بازار ارز تنها سامانه نیست اما سامانه هم جزو ریز ساختارها است به مرور ارتقا پیدا می‌کند و می‌تواند تا حدی کمک کننده شرایط و فرایندی باشد که برای ثبت سفارش و ثبت گواهی آماری، تامین و تخصیص ارز انجام می‌شود.

هامونی تاکید کرد : مساله قاچاق ‌انگاری در حوزه موضوع جدیدی نیست اما از این پس دلالان کنار خیابان نمی‌توانند ارز فروشی کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز