خبرگزاری کار ایران

سخنگوی صنعت برق در پاسخ به ایلنا:

جزییات سنکرون شبکه برق ایران و روسیه/ میزان مصرف مازوت نیروگاهها در سال جاری اعلام شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۰۲۶۵

سخنگوی صنعت برق گفت: بنا بر این است که ۷۷۸۷ مگاوات به ظرفیت تولید اضافه شود از این میزان ۶ هزار مگاوات نیروگاه جدید، ۸۵۰ مگاوات تجدیدپذیر، ۱۸۸ مگاوات نیروگاههای مقیاس کوچک و ۷۳۰ مگاوات رفع مشکلات نیروگاههای آسیب دیده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مصطفی رجبی مشهدی در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه صنعت برق طی ۴۴ سال گذشته تلاش زیادی در توسعه کمی و کیفی داشته تا مشترکین بیشتری از نعمت برق برخوردار شوند، اظهار داشت: در حال حاضر ۹۹.۷ درصد روستاها، ۱۰۰ درصد عشایر و همچنین ۱۰۰ درصد مناطق شهری برقدار هستند.

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات صنعت برق طی ۲۰ سال گذشته پایداری شبکه برق بوده است، افزود: پایداری شبکه برق ایران در حالی است که طی چند سال اخیر در کشورهای همسایه و حتی پیشرفته یک نوبت تجربه خاموشی بزرگ داشته اند که بازیابی آن زمانبر بوده است، حتی اخیرا خاموشی در یکی از کشورهای همسایه ۲۴ ساعت طول کشید تا به ثبات برسد.

۱۴۰ برنامه برای عبور از اوج بار

سخنگوی صنعت برق با اشاره به برنامه ۲-۱۴۰ برای عبور از اوج بار گفت: این برنامه برای عبور از اوج بار ۱۴۰۲ و در راستای افزایش ظرفیت تولید است، اقدامات مدیریت مصرف و توسعه شبکه برق مطمئن برای همه مشترکین انجام خواهد شد.

برنامه های توسعه ای

وی با اشاره به برنامه توسعه ظرفیت نیروگاهی گفت: بنا بر این است که ۷۷۸۷ مگاوات به ظرفیت تولید اضافه شود از این میزان ۶ هزار مگاوات نیروگاه جدید، ۸۵۰ مگاوات تجدیدپذیر، ۱۸۸ مگاوات نیروگاههای مقیاس کوچک و ۷۳۰ مگاوات رفع مشکلات نیروگاههای آسیب دیده است.

۱۰۷ هزار مگاوات تعمیر نیروگاهی در دستور کار است

رجبی مشهدی با بیان اینکه تعمیرات ۶۱.۷ درصد واحدهای نیروگاهی انجام شده، افزود: ۹۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی داریم و برنامه این است که ۱۰۷ هزار مگاوات به تعمیرات بروند.

وی بیان داشت: پیش بینی این است که ۳میلیون و ۳۰۰ هزار کنتور هوشمند جدید نصب شود.

۴۰ درصد مشمول پاداش صرفه جویی شدند

سخنگوی صنعت برق با اشاره به همکاری مشترکان خانگی در سال ۱۴۰۱ گفت: ۴۰ درصد مشترکان با صنعت برق همکاری کردند و مشمول پاداش صرفه جویی شدند و حداقل یک دوره قبض رایگان دریافت کردند.

برنامه نیروگاه سازی صنایع

وی درباره مشارکت بخش صنعت برای صرفه جویی و احداث نیروگاه جدید در سال ۱۴۰۱ گفت: اولین واحد در سمنان با ۱۸۳ مگاوات به مدار آمده است. برنامه این است که ۱۴۷۸ مگاوات نیروگاه حرارتی جدید تا اوج بار ۱۴۰۲ وارد مدار شود تا محدودیت ها مدیریت شود.

وی ادامه داد: طبق برنامه ای که با وزارت صمت داشته ایم حداکثر انرژی را تحویل صنعت خواهیم داد، نتیجه این شد که ۱۵ درصد افزایش مصرف برق را در حوزه صنایع انرژی بر شاهد بودیم.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه در زمستان قطعی برق ناشی از افزایش مصرف نداشتیم، خاطرنشان کرد: به این وجود تلاش کردیم جاهایی که بیش از الگو مصرف داشتند مدیریت شوند. 

نیروگاه کلاس F جایگزین بعثت می شود

وی درباره جایگزینی نیروگاه بعثت با نیروگاه کلاس F گفت: در این زمینه مشغول رایزنی با محیط زیست هستیم ، ظرفیت تولید در تهران کمتر از مصرف است ، به عبارت دیگر در تهران، البرز و قم بیشترین مصرف را داریم  که رقم آن ۱۱.۷۰۰ مگاوات است. بنابراین باتوجه به محدودیت شبکه برق از نیروگاههای پریازده استفاده می کنیم، با استفاده از نیروگاه  کلاس F   به راندمان ۵۵ درصدی می رسیم و این در حالی است که راندمان فعلی نیروگاه کمتر از نصف این رقم است.

سناریوهای پیک سال آینده

وی در ادامه با اشاره به سناریوهای پیک و اوج بار سال آینده گفت: میزان رشد مصرف سه رقم ۳ درصد، ۴.۵ درصد و ۶ درصد خواهد بود که پیش بینی کردیم بتوانیم از شیوه های توسعه و اقدامات مدیریت مصرف اوج بار پوشش دهیم.

سال آینده میلادی شبکه ایران- ارمنستان برقدار می شود

وی در پاسخ به ایلنا، درباره وضعیت سنکرون شبکه برق با روسیه گفت: یک نوبت با روسیه سنکرون انجام شد، برای پایداری لازم است از دو مسیر آذربایجان و ارمنستان اتصال را دنبال کنیم که ارتباط مستحکم شود.

وی ادامه داد: ساخت شبکه اتصال با ارمنستان در دست ساخت است و در سال میلادی پیش رو برقدار و ارتباط الکتریکی برقرار خواهد شد.

چقدر مازوت مصرف می شود؟

سخنگوی صنعت برق در پاسخ به سوال دوم ایلنا درباره میزان مصرف گاز و مازوت در زمستان سال جاری در نیروگاهها گفت: ۸۰.۶ درصد مصرف سوخت نیروگاهها گاز، ۱۱.۶ درصد گازوییل و ۷.۸ درصد مازوت است که در دوره فصل سرد میزان مصرف سوخت مایع قدری بیشتر می شود یعنی نسبت سوخت مایع و گاز ۵۰-۵۰ می شود.

وی با بیان اینکه معمولا مصرف گازوییل ۲ برابر مازوت است، افزود: ۱۵ درصد نیروگاههایی که سوخت مایع مصرف می‌کنند مازوت و ۸۵ درصد گازوییل است.

وضعیت صادرات و واردات

وی در خصوص آخرین وضعیت صادرات و واردات برق کشور گفت: به منظور تامین پایدار برق با کمترین سوخت مصرفی میزان صادرات را کاهش دادیم.

اوضاع تسویه مطالبات

سخنگوی صنعت برق درباره میزان بدهی کشورها در حوزه صنعت برق به ایران، گفت: بدهی ها به صورت متداول وجود دارد، مطالبات شناور بوده و در حال تسویه است.

وی با بیان اینکه تا تابستان سال آینده سه میلیون و ۳۰۰ هزار کنتور هوشمند جدید را در بخش خانگی مشترکان پر مصرف نصب خواهیم کرد، گفت: در بخش‌های تجاری، اداری و کشاورزی تا مرز ۱۰۰ درصد هوشمندسازی پیش خواهیم رفت.

وی با اشاره به توسعه شبکه‌های انتقال برق، گفت: ۴۷ برنامه دارای اولویت در این زمینه در نظر گرفته که شامل احداث پست‌های جدید، احداث خطوط می‌شود و در این راستا به دنبال رفع مشکلات هستیم.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه قطعی برق ادارات در فصل زمستان اتفاق نیفتاد اما با شرکت گاز هماهنگ بودیم تا در بخش‌هایی که محدودیت گازی اعمال می‌شود برق را جایگزین نکنند.

تابلوی سبز بورس انرژی فعال می شود

وی با بیان اینکه وزارت نیرو به دنبال این است که با همکاری بورس انرژی تابلوی سبز را در بورس فعال کند، گفت: اگر ادارات خودشان به سمت تولید برق از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر نروند باید برق مورد نیاز را از طریق بورس تامین کنند که سازمان بورس انرژی نیز در این راستا اعلام آمادگی کرده است.در تابلوی سبز عرضه کنندگان نیروگاه‌های تجدیدپذیر و خریداران صنایع و اداراتی هستند که در قانون برای آنها الزام شده که یک درصد از مصرف‌شان تا پنج سال از نیروگاه‌های تجدیدپذیر تامین شود در نظر گرفته شدند.

سخنگوی صنعت برق افزود: اگر این بخش‌ها خودشان اقدام به تولید برق تجدیدپذیر نکنند مالکان شبکه که شرکت‌های توزیع برق هستند صنایع و ادارات و آن بخش‌هایی که ملزم به رعایت این قانون هستند می‌بایست از این طریق نیاز خود را تامین کنند و با قیمت‌هایی که در این تابلو ثبت شده هزینه آن را بپردازند.

وی تاکید کرد: علاوه بر این قرار شده تا یک رینگ بین‌المللی در بورس ایجاد شود تا شرکت‌ها بتوانند در این رینگ بین‌المللی نسبت به عرضه و یا خرید برق اقدام کنند که این مسئله جزو برنامه‌های آتی بورس خواهد بود و امیدواریم به زودی این مسئله انجام شود. چرا که با توجه به موقعیت استراتژیک ایران می‌توانیم از این طریق تبادلات بین‌المللی خود را افزایش دهیم.

وی در خصوص احتمال تغییر ساعات اداری، گفت: قطعا یکی از راه‌های کاهش مصرف تغییر ساعات ادارات است و با توجه به اینکه در سال جدید ساعت تغییر نمی‌کند این مسئله حساس‌تر است و شاید در برخی از استان‌ها بیش از یک ساعت لازم باشد که این تغییر صورت بگیرد اما تا کنون درباره آن تصمیم گیری نشده و در زمان مقرر در این باره اطلاع رسانی خواهیم کرد.

امکان تبادل ۶۰۰ مگاوات برق با ترکیه

سخنگوی صنعت برق با اشاره به آخرین وضعیت تبادل برق با کشور ترکیه گفت: برنامه ریزی شده تا در تابستان سال آتی از طریق بخش خصوصی تبادل انرژی را با کشور ترکیه داشته باشیم. تست ۴۰۰ مگاوات انجام شده اما امکان تبادل ۶۰۰ مگاوات وجود دارد.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران درباره بهینه سازی مصرف برق محصولات الکتریکی نیز گفت: استاندارد برای برخی از صنایع وجود دارد اما به صورت کامل پوشش داده نشده است درباره کولرها اقداماتی صورت گرفته که البته سازمان استاندارد تعیین کننده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز