خبرگزاری کار ایران

رییس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو:

افت سالانه ۹ تا ۱۸ متری تراز آبی خزر/ سدهای کشور در حال پیر شدن هستند

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۰۱۱۰

رییس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو اظهار داشت: خزر یکی از دریاچه های مهم کشور هم به لحاظ توسعه اقتصادی و هم واردات و صادرات است، مجموعه های کشاورزی و صنعتی کنار دریا قرار دارد اما مسئله این است که سالانه ۹ تا ۱۸ متر افت دارد که لازم است به تبعات آن توجه شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمدرضا کاویانپور در همایش مدرسه زمستانی آب با اشاره به تاریخچه تاسیس موسسه تحقیقات آب اظهار داشت: پایه گذاری موسسه در ۵۵ سال گذشته نشان می دهد، آب همواره مسئله اساسی کشور ما بوده است. آب در کشور ما همیشه موضوع چالش برانگیز و درگیری بوده، نیاکان ما علیرغم افت و خیزها و حملات اقوام وحشی تلاش کرده اند با چنگ و دندان نیاز حوضه آبی را تامین ‌و مشکلات را حل کنند.

وی با بیان اینکه هیچکس اختراع قنات توسط ایرانیان را کتمان نمی کند، خاطرنشان کرد: ما یکی از بزرگ‌ترین تمدن‌ها در زمینه ساخت سد هستیم و هزاران سال در این حوزه قدمت داریم.

رییس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو تصریح کرد: جمعیت کشور از ۲۵ میلیون در سال ۱۳۴۰ به ۸۵ میلیون در سال ۱۴۰۱ رسیده، در کنار این رشد جمعیت افزایش نیاز به آب جهت بهداشت، شرب باعث شده در مجموع مطالبه گری بالا برود.

وی گفت: اکنون کار به جایی رسیده که درگیر مشکلات فراوان منابع آب هستیم، دشت‌های زیادی ممنوعه هستند که نیازمند توجه ویژه هستند اما ما کاری نکردیم.

کاویانپور با بیان اینکه اکنون در چین و اروپا هم مشکلات منابع آبی جدی هستند، آب ابراز امیدواری کرد که با بهره گیری از توان تخصصی بتوانیم از بار علمی و تجربی کشور استفاده بهینه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ما در موسسه ۲۹۰ تا ۳۰۰ کار پژوهشی انجام داده‌ایم، گفت: هیچ سدی در کشور وجود ندارد که ما روی آن مطالعه و کار پژوهشی نداشته باشیم. در تمامی سدها پایش بدنه آبی و کیفی و هیدرولیکی صورت گرفته است.

رییس موسسه تحقیقات آب با بیان اینکه بسیاری از سدهای کشور در حال پیر شدن بوده و نیازمند توجه ویژه هستند، اعلام کرد: علاج بخشی سدها در دستور کار است و مطالعات پایه منابع آب کشور بخوبی دنبال می‌شود.

وی در ادامه به چالش مبتلابه دریای خزر اشاره و اظهار داشت: خزر یکی از دریاچه های مهم کشور هم به لحاظ توسعه اقتصادی و هم واردات و صادرات است، مجموعه های کشاورزی و صنعتی کنار دریا قرار دارد اما مسئله این است که سالانه ۹ تا ۱۸ متر افت دارد که لازم است به تبعات آن توجه شود.

وی یادآور شد: ما اکنون با افزایش تراز آبی در جنوب و کاهش تراز در شمال مواجهیم.

کاویانپور بیان داشت: در حوزه آب‌های ژرف نیز چند طرح در نقاط مختلف کشور استحصال شده و در این راستا تفاهمنامه‌هایی با دانشگاه‌ها به امضا رسانده ایم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز