خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد:

صدور مجوز برداشت از چاه‌های آب مانند نفت باشد/ انتقال آب از خلیج فارس مشکل کرمان را حل می‌کند؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۸۶۰۰

یک نماینده مجلس گفت: همانگونه که نفت را ملی می‌دانیم و اجازه نمی‌دهیم هر کسی آن را برداشت و استفاده کند، در مورد آب هم باید به همین شکل عمل کنیم.

صمداله محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره وضعیت آب در استان کرمان اظهار داشت: استان کرمان مشکلات متعددی در حوزه آب داشته و همچنان با تنش آبی مواجه است، یکی از ایراداتی که وارد است اینکه در حوزه آبخیزداری و آبخوان‌داری با توجه به نیازها کاری انجام نشده است. آب محور رشد و توسعه و پایه زندگی بوده و بنابراین نیازمند توجه ویژه‌ای به این موضوع است. انتظار داریم امروز استان‌هایی مثل کرمان ویژه دیده شود و در تخصیص آبخیزداری و آبخوان‌داری جبران مافات شود. 

وی افزود: اکنون شهر کرمان با کمبود منابع آبی پایدار مواجه بوده و بنا بر این است که با کمک شرکت‌های صنعتی از خط لوله انتقال آب از خلیج فارس بخشی از آب تامین شود اما تنها شهرستان استان که منبع آبی پایدار دیده نشده شهرستان ارزوئیه است، پیشنهاد دادیم از طریق دریا و آب خلیج فارس آبرسانی شود. مسئله دیگر اینکه حوضه آبریز منطقه زردشت در شهرستان بافت را داریم، چندین بار مطالعه احداث سد انجام شده یک بار هم به مناقصه رفت و پیمانکار کار را آغاز کرد اما نهایتا پروژه تعطیل شد، زمانی که کار بهنگام انجام نمی‌شود مردم دچار مشکل جدی می‌شوند.

عضو هیات نمایندگان استان کرمان تاکید کرد: از بزرگترین مشکلاتی که اگر توجه نکنیم ما را دچار بحران می‌کند، چاه‌های کشاورزی هستند که مجوز داده شده و آب استحصال می‌شود، همانگونه که نفت را ملی می‌دانیم و اجازه نمی‌دهیم  هر کسی آن را برداشت و استفاده کند، در مورد آب هم باید به همین شکل عمل کنیم، آب اهمیت بیشتری دارد اما به هر کس مجوز داده شده و به هر میزان که بخواهند برداشت می‌کنند. در حال حاضر دشت صوغان هر سال بیش از 2 متر، ارزوئیه و دشت دشتاب بیش از یک متر افت سطح آب و نشست زمین را داریم، بنابراین باید نسبت به آبخیزداری توجه ویژه شود.

وی تاکید کرد: اکنون بیش از 95 درصد از عملیات اجرایی سد شهید تیموری در شهرستان رابر به پایان رسیده اما حدود 8 ماه است که در همین مرحله قرار دارد و تا به امروز سد آبگیری نشده است، انتظار ما این است که تکمیل سد و هم تصفیه‌خانه آب شرب شهرستان رابر زودتر در دستور کار قرارگیرد. 

نماینده مردم بافت، راهبردی و ارزوئیه در مجلس با اشاره به قطعی‌های گاه و بیگاه آب در سطح شهرستان‌های استان افزود: کیفیت آب مطلوب است، از سوی وزارت نیرو به قرارگاه خاتم ابلاغ شده که نسبت به آبرسانی اقدام کند، اکنون احداث مخازن و خط انتقال آب روستاها در حال تکمیل است، اما با توجه به اینکه مشکلات بر زمین مانده انتظار این است که پروژه‌‌ها با جدیت بیشتری دنبال و تکمیل شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز