خبرگزاری کار ایران

استاندار کرمان:

انتقال آب از خلیج‌فارس و دریای عمان به کرمان از راهکارهای حل بحران کم‌آبی

asdasd
کد خبر : ۱۸۲۷۷۳

حدود ۹۵ درصد مصرف آب استان کرمان در بخش کشاورزی است، یعنی از ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب برداشت آب از سطح زیرزمین ۶ میلیارد مترمکعب آن مصرف کشاورزی و ۲۰۰ میلیون مترمکعب مصرف شرب دارد.

استاندار کرمان گفت: در پروژه انتقال آب از خلیج‌فارس و دریای عمان ۱۰ میلیون مترمکعب آب برای معدن گل‌گهرسیرجان، مس سرچشمه و اخیراً بخش چادرملو بوده که براین اساس مقرر است، ۴۰ تا ۶۰ میلیون مترمکعب آب منتقل شود و عملیات اجرایی آن آغاز و فاینانس انتخاب شده است.

به گزارش ایلنا ازکرمان، رزم‌حسینی افزود: طرح مطالعاتی دیگری مبنی بر انتقال آب از دریای عمان، افزود: هم‌اکنون مطالعات آن در دولت تصویب شده است و در انتظار اخذ مجوز اجرایی آن هستیم که برای تأمین آب شرب جنوب کرمان است.

وی با بیان این‌که کشاورزان با ۱۰ درصد صرفه‌جویی در آبیاری بخش کشاورزی می‌توانند ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب را صرفه‌جویی کنند، گفت: هزینه‌ی انتقال آب از خلیج فارس تا سیرجان ۲۵۰۰ میلیارد تومان است.

وی با اشاره به انتقال آب به «رشک‌آباد» کرمان به حجم ۱۸۰ میلیون مترمکعب و اعتبار ۱۰ هزار میلیارد تومان برای تأمین آب شرب افزود: البته برای این مورد هنوز مصوبه‌ای از شورای عالی آب نداشتیم.

وی با اشاره به طرح انتقال آب از خلیج‌فارس به کرمان ادامه داد: عملیات اجرای آن از چند سال پیش آغاز شده که البته کاربرد این آب در صنایع است.

استاندار کرمان رزم‌حسینی با بیان این‌که در ماه جاری انتقال خط(عملیات اجرایی) آغاز می‌شود، ادامه داد: این موضوع به تصویب هیئت دولت رسیده است.

استاندار کرمان با بیان این‌که هزینه‌ی انتقال آب از خلیج‌فارس به کرمان ۶۵۰۰ تومان به ازای هر مترمکعب است، افزود: هم‌اکنون آب کشاورزی شیرین را کشاورزان به رایگان به شیوه‌ غرقابی استفاده می‌کنند و فعلاً هزینه‌ای پرداخت نمی‌شود اما باید بخشی از درآمد را صرف آبیاری نوین کرد.

استاندار کرمان بحران کم‌آبی استان کرمان را ناشی از خشکسالی‌های اخیر و استفاده‌ی بی‌رویه بخش کشاورزی برشمرد و افزود: البته چندین طرح برای برطرف کردن بحران آب وجود دارد.

استاندار کرمان با اعتقاد به وجود راهکارهای کوتاه مدت برای مقابله با بحران آب در کرمان، ادامه داد: حدود ۹۵ درصد مصرف آب استان کرمان در بخش کشاورزی است، یعنی از ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب برداشت آب از سطح زیرزمین ۶ میلیارد مترمکعب آن مصرف کشاورزی و ۲۰۰ میلیون مترمکعب مصرف شرب دارد.

رزم‌حسینی با اشاره به تشکیل کمیته‌ آب در استانداری، افزود: طرح جدیدی در این کمیته مطرح است تا به کمک کشاورزان بتوانیم مصرف آب کشاورزی را بدرستی مدیریت و کنترل کنیم.

وی گفت: باغداران پسته با میزان درآمد مناسب باید بخشی از درآمد خود را به آبیاری نوین اختصاص دهند. آب به مثابه‌ چاه نفت است و بلکه مهم‌تر.

استاندار کرمان از تدوین آئین‌نامه‌ای به کمک کشاورزان در یک برنامه زمان‌بندی‌شده خبر داد و گفت: بر اساس آن و ساعت‌های آبیاری و… کنترل می‌شود.

رزم‌حسینی بحران آب را بحران ملی در کشور دانست و گفت: باید با مدیریت بهینه‌، بحران آب را جبران کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز