خبرگزاری کار ایران

معاون بنیاد مسکن در گفت وگو با ایلنا:

وام مسکن زلزله‌زدگان خوی افزایش پیدا می‌کند/ بنیاد مسکن مسئولیتی در اسکان موقت زلزله‌زدگان ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۷۲۹۶

معاون بنیاد مسکن اظهار داشت: پیش از این میزان وام مسکن شهری ٢۵٠ میلیون تومان و ۵٠ میلیون تومان وام بلاعوض بود و برای مسکن روستایی هم وام ٢٠٠ میلیون تومانی و ۵٠ میلیون تومان وام بلاعوض، اما احتمالا با توجه به افزایش نرخ تورم و با توجه شرایط حال حاضر مبلغ تسهیلات افزایش پیدا خواهد کرد و دولت امروز یا فردا در مصوبه خود رقم وام را اعلام می‌کند.

مجید جودی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره آخرین وضعیت اسکان اهالی منطقه زلزله زده خوی اظهار داشت: در سال جاری سه بار در ماه‌های مهر، دی و بهمن در این منطقه زلزله رخ داده است. برای زلزله دی ماه و ارزیابی‌ها از میزان خسارت هنوز مصوبه ندارد، اما منتظر مصوبه نماندیم و کار بازسازی و احداث دائم زلزله دی ماه را آغاز کرده‌ایم. در حال حاضر مجموع میزان خسارت زلزله دی و بهمن ماه خوی 1075 واحد احداثی و 7500 واحد تعمیری بوده و اقدامات آواربرداری آغاز شده‌ است.

وی تاکید کرد: علمیات آوار برداری آغاز شده اما باید شرایط جوی منطقه را هم در نظر گرفت و حتی شرایط جوی ساعاتی را اجازه کار می‌دهد تا نسبت به فعالیت‌های علمیاتی و آوار برداری اقدام کنیم. در حال حاضر میلگرد، اسکلت و سیمان به اندازه کافی در منطقه ذخیره کرده‌ایم و برای اجرای اقدامات عملیاتی منتظر مصوبه دولت نماندیم و با اعتبارات «حساب ١٠٠ امام» کار را در منطقه خوی شروع کرده‌ایم. 

معاون بنیاد مسکن ادامه داد: عملا کار بازسازی خوی این هفته آغاز خواهد شد و در این مدت هم تنها مانع شرایط جوی منطقه بود چراکه در شرایط جوی بارندگی امکان بتن ریزی وجود ندارد. 

جودی با بیان اینکه منتظر بهبود شرایط جوی هم نمی‌مانیم و کار را از این هفته آغاز می‌کنیم تا نگرانی‌های اهالی منطقه و مردم رفع شود، گفت: هیچ مشکلی در بحث مصالح ساختمانی نداریم و تمام مصالح مورد نیاز تامین شده‌ است، پرونده‌ها برای اخذ وام هم تشکیل شده‌اند و مصوبه دولت هم در همین روزها ابلاغ خواهد شد تا سرعت کار افزایش پیدا کند. 

وی درباره در پاسخ به این پرسش که هر چند مسئولیت اسکان موقت بر عهده بنیاد مسکن نبوده اما با توجه به شرایط جوی فعلی منطقه چه فکری برای اسکان موقت شده آیا امکان تامین کانکس وجود ندارد اظهار داشت: به طور قطع یکی از دغدغه‌های دولت بحث اسکان مردم زلزله زده خوی است. البته هوا رو به بهبود است و باید توجه داشت که اسکان موقت با کانکس هزینه هنگفتی را به همراه دارد. اگر دولت بخواهد کانکس هم تامین کند این کانکس‌ها به خانوار واحد‌های احداثی تعلق می‌گیرد. در حال حاضر در خوی بالای ۵ هزار واحد تعمیری وجود دارد و حتی در بحث خانه‌های سالم مردم به دلیل پس لرزه‌ها از برگشت به منزل خود ترس و واهمه دارند.

معاون بنیاد مسکن ادامه داد: در بحث اسکان موقت باید به درستی تصمیم گرفت و امکان ارائه خدمات اسکان موقت به تمام افرادی که از بازگشت به واحد‌های سالم ترس دارند وجود ندارد. البته موضوع اسکان موقت بر عهده هلال احمر و وزارت کشور است و بنیاد مسکن دخالتی در این باره نمی‌کند اما در صورت درخواست کمک، نهایت همکاری را خواهیم داشت. بنیاد مسکن برای وظیفه ذاتی خود که اسکان دائم است، برنامه‌ریزی‌های مورد نیاز را انجام داده‌ است.

وی درباره میزان وام مسکن به زلزله زدگان گفت: پیش از این میزان وام مسکن شهری ٢۵٠ میلیون تومان و ۵٠ میلیون تومان وام بلاعوض بود و برای مسکن روستایی هم وام ٢٠٠ میلیون تومانی و ۵٠ میلیون تومان وام بلاعوض اما احتمالا با توجه به افزایش نرخ تورم و با توجه شرایط حال حاضر مبلغ تسهیلات افزایش پیدا خواهد کرد و دولت امروز یا فردا در مصوبه خود رقم وام را اعلام می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز