خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

آخرین وضعیت بازار گوشت قرمز/ تولیدکنندگان در تامین سویا با چالش مواجه هستند

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۴۵۶۴

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی گاوداران خاطر نشان کرد: کاهش تقاضا و عدم امکان صادرات دام سنگین به دلیل بالابودن عوارض صادراتی، مازاد دام سنگین را به همراه آورده است؛ به نظر می‌رسد اگر دولت منابع مالی لازم برای خرید مازاد دام سنگین را فراهم نکند این صنعت با چالش‌های جدی مواجه خواهد شد.

احمد مقدسی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با بیان اینکه قیمت تمام شده دام سنگین بالاست، افزود: دام سنگین کیلویی 105 هزار تومان برای تولیدکنندگان تمام می‌شود این در حالیست که دامداران با 10 هزار تومان ضرر  کیلویی 95 هزار تومان دام زنده را عرضه می‌کنند؛ فروش بیش از 250 هزار تومانی گوشت گوساله اجحاف در حق مصرف‌کنندگان است در حالیست‌که این گوشت در بازار کیلویی 300 هزار تومان بفروش می‌رسد.

این فعال اقتصادی با اشاره به ایجاد فاصله قیمتی بین تولید و مصرف، گفت: کاهش تقاضا و عدم امکان صادرات دام سنگین به دلیل بالابودن عوارض صادراتی، مازاد دام سنگین را به همراه آورده است؛ به نظر می‌رسد اگر دولت منابع مالی لازم برای خرید مازاد دام سنگین را فراهم نکند این صنعت با چالش‌های جدی مواجه خواهد شد.

به گفته وی؛ شرکت‌ پشتیبانی امور دام باید گوشت 5 تیکه را کیلویی 250 هزار تومان از دامدار خریداری کند در این شرایط امکان تنظیم بازار گوشت وجود دارد می‌تواند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران از تامین نشدن منابع مالی شرکت پشتیبانی امور دام از سوی سازمان برنامه و بودجه خبر داد و افزود: هم اکنون مشکلی در بحث تولید و تامین گوشت نداریم؛ کاهش نقدینگی عرضه را تاحدودی با چالش مواجه کرده است و اگر این روند ادامه داشته باشد به نظر می‌رسد در روزهای آینده چالش‌های پیشروی این بازار افزایش پیدا کند.

مقدسی در پاسخ به این پرسش که آیا در تامین نهاده‌های دامی با چالش مواجه هستیم؟ بیان کرد: جو و ذرت در بازار موجود است اما در تامین سویا تولیدکنندگان با چالش مواجه هستند.

همچنین در این رابطه نیما حبیب‌فر عضو هیات مدیره فروشندگان گوشت گاوی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در پاسخ به این پرسش که قیمت دام زنده کیلویی 95 هزار تومان است چراکه قیمت گوشت گوساله در واحدهای صنفی بالای 300 هزار تومان است؟ گفت: نصف وزن دام زنده گوشت است پس اگر قیمت دام زنده را کیلویی 100 هزار تومان در نظر بگیریم 100 ضرب‌در 2 می‌شود 200 هزار تومان و با کسر استخوان از گوشت 60 هزار تومان به قیمت دام اضافه می‌شود؛ پس در مجموع قیمت گوشت گوساله کیلویی 260 تا 270 هزار تومان خواهد شد  که با احتساب 10 درصد سود قصاب عرضه گوشت گوساله در واحدهای صنفی باید کیلویی 295 تا 300 هزار تومان باشد.

وی قیمت گوشت گوساله در بازار را منطقی دانست و افزود: مصرف یک پله کاهش پیدا کرده است اما به نظر می‌رسد که میزان مصرف گوشت گوسفند بیشتر از گوشت گوساله ریزش کرده است چراکه افزایش نرخ این گوشت نسبت به گوساله بیشتر  است در حال حاضر قیمت ران گوشت گوسفند به کیلویی 400 هزار تومان هم رسیده است.

این فعال صنفی در پایان بیان کرد: اگر توزیع گوشت منجمد ادامه داشته باشد می‌توان قیمت‌ها را مهار کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز