خبرگزاری کار ایران

اعلام جزئیات تازه از تفاهم نامه جدید عراق و زیمنس

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۰۴۷۹

وزیر برق عراق با اشاره به کمبود 12 هزار مگاواتی در تولید برق عراق، جزئیات تازه‌ای از تفاهم‌نامه اخیر این کشور با شرکت زیمنس را اعلام کرد.

به گزارش ایلنا از میدل ایست نیوز، «زیاد علی فاضل»، وزیر برق عراق گفت که تفاوت تفاهم‌نامه‌ای که اخیرا با شرکت زیمنس امضا شده با تفاهم‌نامه‌های سابق در افزوده شدن مواد تازه‌ به آن و از همه مهم‌تر موضوع بهره‌برداری از گاز استخراج‌شده با نفت برای تأمین سوخت نیروگاه‌هاست.

او گفت که یکی از اصلی‌ترین مشکلات وزارت برق عراق کمبود سوخت است و باید برای این مسئله راه حل اساسی اندیشید و تأکید کرد که بهره برداری از گاز استخراج‌شده با نفت، هزینه تولید برق در کشور را هم کاهش می‌دهد.

وی افزود که تفاوت دیگر این تفاهم‌نامه با تفاهم‌نامه‌های مشابه جدیت دولت در اجرایی کردن آن است و تأکید کرد که پس از امضای تفاهم‌نامه چند جلسه برای تعیین جدول‌های زمانی اجرای توافقات برگزار شده است و افزود که در سال 2023 اکثر قراردادهایی که ذیل این تفاهم‌نامه قرار می‌گیرند امضا و وارد فاز اجرا می‌شوند.

فاضل ادامه داد که به موجب این یادداشت تفاهم، شرکت زیمنس یک گزارش تفصیلی از وضعیت برق عراق در سه بخش تولید و انتقال و توزیع با پیشنهاد راه حل‌ها ارائه می‌کند و افزود که تهیه این طرح 3 ماه طول خواهد کشید.

وزیر برق عراق تأکید کرد که زیمنس به زودی 10 ایستگاه تبدیلی پیشرفته که در عراق استفاده از آنها سابقه نداشته وارد کشور می‌کند و قرار است هفته آینده مذاکرات درباره قیمت آنها با زیمنس انجام شود.

وی گفت که تفاهم‌نامه امضاشده با زیمنس شامل 6 پروژه بزرگ است که بخشی ظرف یک سال، برخی دو سال و برخی تا سه سال آینده اجرا خواهد شد و افزود که وزارت برق متعهد به تلاش برای جلب موافقت دولت با تصویب بودجه‌های لازم برای سال جاری است.

فاضل گفت که کمبود برق عراق بیش از 12 هزار مگاوات است که بخشی از آن توسط زیمنس و بخش دیگر توسط دیگر شرکت‌های بزرگ جهانی انجام می‌شود ضمن اینکه پروژه‌های اتصال عراق به شبکه‌های برق منطقه، از جمله بصره به شورای همکاری و بغداد به عربستان و موصل به اردن، می‌تواند به جبران این کسری کمک کند.

روز جمعه، دفتر نخست‌وزیر عراق اعلام کرد که در حاشیه سفر رسمی «محمد شیاع السودانی» به آلمان، «زیاد علی فاضل» وزیر برق عراق و «کریستین بروخ»، مدیر عامل شرکت زیمنس، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

این بیانیه افزوده که این تفاهم‌نامه دربردارنده بخش‌های اصلی است که نقشه راه توسعه شبکه برق عراق را در پی دارد و به موجب آن شرکت زیمنس برنامه کاملی برای شبکه برق عراق تهیه می‌کند که حل مشکلات فعلی و ساخت نیروگاه‌های جدید را شامل می شود.

به موجب این تفاهم‌نامه زیمنس همچنین طرحی برای استفاده بهینه عراق از گاز استخراج‌شده با نفت به منظور تقویت تولید برق ارائه می‌کند.

همچنین دو طرف توافق‌نامه‌ای بلندمدت برای سرویس و نوسازی واحد تولید برق فعال در عراق که شرکت زیمنس پیش از آن ساخته امضا کردند.

توافقات عراق و زیمنس همچنین شامل اجرای پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر از جمله انرژی خورشیدی و بادی و ساخت ایستگاه‌های مبدل در سراسر عراق و همچنین آموزش تکنسین‌های وزارت برق عراق و انتقال تجارب می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز