خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد:

مواضعی که ژئوپلیتیک انرژی را تهدید می‌کند/ مشتریان نفت را نترسانیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۰۶۸۸

نماینده سابق مجلس با اشاره به اظهاراتی مبنی بر بستن تنگه هرمز گفت: این اظهارات در روابط اقتصادی و فروش نفت ایجاد اشکال کرده و منجر به ترس خریدار می‌شود، اقتصاد ترسو است، برای کار اقتصادی باید از امن بودن و مشتری‌مداری و کیفیت صحبت شود، با دعوا کسی کالا نمی‌خرد این سخنان ضد منافع ملی است.

هدایت‌الله خادمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره برخی اظهارات گاه و بیگاه مبنی بر بستن تنگه هرمز و تاثیر آن بر ژئوپلیتیک انرژی اظهار داشت: تنگه هرمز آبراه مهمی است که حمل و نقل انرژی از این منطقه صورت می‌گیرد، بنابراین ما به عنوان یک کشور صادرکننده نفت باید این موضوع را در نظر بگیریم که اینگونه مواضع امنیت اقتصادی کشور خودمان را به مخاطره می‌اندازد. یکی از وزرای وقت چندین سال پیش اعلام کرد که اگر نفت ایران تهدید شود تنگه هرمز را می‌بندیم، آن زمان بنده اعلام کردم وزیر نفت باید نفت را بفروشد، وزیر جنگ و دفاع کس دیگری است اینگونه نیست که کشوری بتواند تنگه هرمز را ببندد، هرمز یک کانال ارتباطی و اقتصادی است و اگر به این نقطه برسیم که آن را مسدود کنیم، یعنی باید یک جنگ اساسی را شروع کنیم. 

وی افزود: کشور ما نیاز به آرامش دارد، ایران کشوری نیست که بخواهد برای منطقه آشوب ایجاد کند، فقط با این سخنان  برای نظام دردسر درست می‌شود. همان زمانی که مباحث مربوط به بستن تنگه هرمز مطرح شد ما نه تنها تحریم نفت شدیم بلکه تنگه را هم نبستیم چون به این سادگی اتفاق نمی‌افتد و ضرر اصلی را هم خود ما باید متحمل شویم. کسانی که این مباحث را مطرح می‌کنند پای ناوهای امریکایی، رژیم صهیونیستی و انگلیس را به آب‌های ما می‌کشانند. پس این اقدامات شدنی نیست، نباید گفته شود و نظر نظام هم نیست، ما وارد جنگ نشده‌ایم که بخواهیم چنین کاری انجام دهیم.

این نماینده سابق مجلس تصریح کرد: امیدواریم روزی بیاید که هر کسی در هر مسئولتی قرار دارد از ادبیات همان بخش استفاده کند. کسی که در نفت است باید فنی سخن بگوید و دنبال بازار، فروش نفت و توسعه پالایشگاه باشد، باید دنبال این باشد که نفت را تبدیل به صدها فراورده باارزش کند، یا کسی که خودروساز است باید در حوزه صنعت موضع داشته باشد و... مباحث نظامی را به  کسی که نظامی است واگذار کنیم. اکنون در کشور ما همه چیز برعکس است، تنگه هرمز به سادگی بستنی نیست و نظام هم به این سمت نمی‌رود مگر اینکه از سوی دشمنان شیطنت شود که البته آنها هم چنین ریسکی را نمی‌پذیرند.

وی خاطرنشان کرد: این اظهارات در روابط اقتصادی و فروش نفت ایجاد اشکال کرده و منجر به ترس خریدار می‌شود. اقتصاد ریسک‌گریز است، بنابراین برای کار اقتصادی باید از امنیت، مشتری‌مداری و کیفیت صحبت شود، با دعوا کسی کالا نمی‌خرد. از همین روی این سخنان ضد منافع ملی است. 

خادمی خاطرنشان کرد: چندین سال است که تحریم هستیم و نباید این اوضاع را بدتر کنیم، شورای امنیت ملی و وزارت خارجه باید در این موارد صحبت کنند، مثلا سال 99 توافقات برجام انجام شده بود اما آنقدر نهایی کردن به تاخیر افتاد که گفتند با زمستان سخت اروپا می‌توانیم هر امتیازی بگیریم اما اکنون فرصت‌ها را از دست می‌دهیم و شاید روزی برسد که امتیاز بیشتری هم بدهیم و دنبال توافق باشیم، بنابراین امروز زمان آن نیست که این سخنان ضد ملی مطرح شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز