خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد:

بایدن اشتباه می‌کند، بازار به نفت ایران نیاز دارد

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۵۹۶۹

نماینده اسبق ایران در اوپک در واکنش به اظهارات اخیر بایدن مبنی که به اندازه کافی عرضه نفت وجود دارد تا دیگر کشورها خرید نفت از ایران را کاهش دهند، گفت: هیچگاه نمی‌توان ایران را نادیده گرفت، چراکه از یک سو تقاضا بسیار قوی است و از سوی دیگر تولیدکنندگانی که می‌توانند به این رشد تقاضا پاسخ دهند به تعداد انگشت یک دست هم نیستند.

به گزارش ایلنا، جو بایدن رئیس‌جمهور امریکا روز جمعه طی یادداشتی به وزارت خارجه کشورش گفت که به اندازه کافی عرضه نفت وجود دارد تا دیگر کشورها خرید نفت از ایران را کاهش دهند. این مواضع ضد و نقیض ایالات متحده در قبال بازار نفت و ایران در حالی است که در جریان مذاکرات هفته گذشته‌ی اوپک‌پلاس همواره با فشار بر تولیدکنندگان خواهان تولید و عرضه بیشتر نفت بوده و علاوه بر آن مدعی است برای بازگشت به برجام که قطعا نتیجه آن لغو محدودیت صادرات نفت ایران است، آمادگی دارد.

در همین ارتباط محمدعلی خطیبی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، اظهار داشت: اکنون تقاضای بازار قوی است زیرا کرونا در حال مهار شدن بوده بنابراین تقاضا برمی‌گردد، یعنی کاهش تولید سنگینی که اوایل کرونا اوپک‌پلاس اعمال کرد، در حال جبران است به طوری که در ماه‌های اخیر 400 هزار بشکه افزایش تولید داشته است. 

وی با اشاره به اجلاس اخیر اوپک‌پلاس و فشاری که ایالات‌متحده بر تولیدکنندگان وارد کرد، افزود: در همین اجلاس اخیر امریکا فشار وارد کرده که تولید بیش از 400 هزار بشکه افزایش یابد اگر تقاضا نیست چرا باید میزان بیشتری وارد بازار شود؟ 

نماینده اسبق ایران در اوپک تصریح کرد: با وجود افزایش تقاضا و تصمیم اوپک‌پلاس برای افزایش 400 هزار بشکه‌ای تولید اوپک پلاس هر ماه 400 هزار بشکه‌ای فقط 4 تا 5 تولیدکننده امکان افزایش تولید دارند، بنابراین می‌توان گفت که حتی طرف عرضه شکننده است هرچند همه با حداکثر ظرفیت تولید دارند، بنابراین تقاضا در حال افزایش است و سرمایه‌گذاری نیز در چند سال اخیر جهت افزایش تولید به میزانی که باید صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه بازار به سمتی می‌رود که مازاد ظرفیت به حداقل می‌رسد، گفت: در چنین شرایطی ایران یکی از پتانسیل‌هایی که می‌تواند تولید خود را افزایش دهد، بنابراین هیچگاه نمی‌توان ایران را نادیده گرفت، چراکه از یک سو تقاضا بسیار قوی است و از سوی دیگر تولیدکنندگانی که می‌توانند به این رشد تقاضا پاسخ دهند به تعداد انگشت یک دست هم نیستند. 

خطیبی با تاکید بر اینکه به همان اندازه مازادِ ظرفیت تولید، مصرف نیز در حال افزایش است، یادآور شد: با توجه به فضای کنونی بازار باید پتانسیلی مانند ایران را جدی بگیرد، زیرا برای کسب آرامش در ماه‌های آینده به نفت ایران نیاز دارد.

وی با بیان اینکه ایران برای فروش نفت مشکلی ندارد، خاطرنشان کرد: هر زمان که موانع برداشته شود می‌توانیم با تمام ظرفیت نفت خود را صادر کنیم. 

این کارشناس حوزه انرژی درباره بازگشت نفت ایران در شرایطی که دنیا به سمت جایگزین کردن تجدیدپذیرها است، بیان داشت: حدود نیم قرن است که مباحث جایگزینی مطرح است و در کوتاه‌مدت این امکان وجود ندارد، بنابراین علاوه بر زمانبر بودن، به تجدیدپذیرها سوبسید سنگین داده می‌شود، در حالی که اگر قرار است جایگزینی برای سوخت‌های فسیلی باشند باید به لحاظ قیمت و مدت زمان ورود به بازار قابل رقابت باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز