خبرگزاری کار ایران

رییس بانک مرکزی در پاسخ به ایلنا:

پرداخت تسهیلات ٣۶٠ هزار میلیارد تومانی به مسکن امکان‌پذیر نیست/ مذاکرات مهمی با کره جنوبی برای آزادسازی دارایی‌ها داشتیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۰۲۴۷

رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت: روند رشد نقدینگی در سال جاری منفی بوده‌ به طوریکه در ابتدای کار دولت این نرخ در ١٢ ماه ۴٨.٢ درصد بود که امروز به ٣۴.٣ درصد رسیده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علی صالح‌آبادی در نشست خبری امروز با بیان اینکه کنترل نقدینگی، پایه پولی و تورم از مهمترین برنامه‌های بانک مرکزی محسوب می‌شود، اظهار داشت : پایه پولی در پایان آبان ماه نسبت به اسفند ماه سال گذشته به ٢٠.۵ درصد و نقدینگی به ٢٢.۵ درصد رسید و روند رشد نقدینگی در سال جاری منفی بوده‌ است به طوریکه در ابتدای کار دولت این نرخ در ١٢ ماه ۴٨.٢ درصد بود که امروز به ٣۴.٣ درصد رسیده است.

وی ادامه داد : سیاست بانک مرکزی این است که متغیرهای پولی را کنترل کند و برنامه ریزی بانک مرکزی این است که رشد نقدینگی را تا پایان سال به کمتر از ٣٠ درصد برسد.

رییس کل بانک مرکزی از مهمترین تصمیمات بانک مرکزی با همکاری سایر دستگاه‌ها برای کنترل متغیرهای پولی، عدم پرداخت تنخواه بود، گفت: برخلاف سال‌های گذشته که تنخواه ارائه می‌شد امسال تصمیم گرفته شد که تنخواه تا سقف ۶٠ هزار میلیارد تومان پرداخت نشود و همین تصمیمات باعث شد که رشد نقدینگی در فروردین ماه منفی شود.

صالح‌آبادی افزود: یکی از موضوعات مهم در کنترل متغیرهای پولی بحث خرید ارزهای دولت بود  در این زمینه ریال حاصل از فروش ارزهای دولت از جامعه جمع‌آوری شد و این مورد را به شدت کنترل کردیم.

وی درباره روند رشد خالص دارایی خارجی اظهار داشت: در آبان ماه سال جاری نسبت به این آبان سال گذشته رشد خالص دارایی‌های خارجی ١٧.٩ درصد بود که این نرخ در آبان ماه امسال نسبت به اسفند ماه سال گذشته به ٣.٨ درصد رسیده‌است.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در طول یک سال گذشته علمیات ریپو روند کاهشی داشته، گفت: البته اخیرا این روند تا حدودی افزایشی بوده که دلیل آن هم به حساب‌های دولت برمی‌گردد و البته در این مورد هم بانک مرکزی نسبت به متعادل سازی اقدام کرده ‌است.

تخلیه تورم طرح مردمی سازی یارانه‌ها

صالح‌آبادی درباره کنترل تورم در چند ماه گذشته اظهار داشت: تورم مصرف‌کننده ١٢ ماهه در ابتدای کار دولت ۵٩.٣ درصد بوده که این نرخ در پایان آبان ماه امسال به ٣٩.٩ درصد رسیده و نرخ تورم نقطه به نقطه از ۵٩.٩ درصد این نرخ به ۴٣.٣ درصد رسیده‌ است. البته نرخ تورم هنوز هم بالا است اما بخشی از این نرخ تورم به اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها، افزایش دستمزد و تغییر نرخ مبنای حقوق گمرکی برمی‌گردد و عامل نیمی از نرخ تورم همین سه موضوع محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: شاهد تخلیه تورم طرح مردمی سازی یارانه‌ها هستیم و از این رو روند رشد نرخ تورم کاهشی خواهد بود . از سوی دیگر باید انتظارات در جامعه تعدیل شود و آرامش اقتصادی برقرار شود. باید توجه داشت که نرخ تورم نقطه به نقطه در اسفند ماه ٢٩.۵ درصد بود و اگر طرح مردمی سازی یارانه‌ها به اجرا نمی‌رسید نرخ تورم نقطه به نقطه به کمتر از ٢۵ درصد هم می‌رسید.

صالح‌آبادی با اشاره به بازارهای ارز گفت: تامین مالی واردات رسمی از سامانه نیما انجام می‌شود و در بازار متشکل ارزی اسکناس ارز تامین می‌شود و صادرکنندگان می‌توانند اسکناس خود را در این بازار با نرخ توافقی عرضه کنند. اما در بازار غیر رسمی که امکان معاملات اسکناس، حواله و فردایی وجود دارد در واقع در معاملات فردایی اساسا ارزی مبادله نمی‌شود و شرط بندی بر روی نرخ ریال است. آنچه درباره نرخ غیررسمی گفته می‌شود بازاری است که عمق آن به طور دقیق مشخص نیست و مابه‌ التفاوت ارز به صورت ریال مبادله می‌شود که حجم بسیار پایینی دارد.

وی با بیان اینکه بیشترین سوء استفاده از حساب‌های اجاره‌ای مربوط به همین موضوع است، ادامه داد: به مدام نسبت به سوء استفاده از حساب‌های اجاره‌ای هشدار داده است و عده‌ای از این حساب‌ها برای پولشویی، قمار و علمیات غیر قانونی استفاده می‌کنند.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به عملکرد سامانه نیما و متشکل ارزی گفت: تا به امروز  ۳۲.۱ میلیارد دلار در سامانه نیما معامله شده که این عدد در سال گذشته  ۱۹.۶ میلیارد بوده و شاهد رشد ۶۴.۵ درصد بودیم. همچنین از ابتدای امسال ۴۶.۵ میلیارد دلار تامین شده و از ابتدای سال ۲.۱ میلیارد دلار در بازار متشکل معامله شده‌ است.

صالح‌آبادی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه طبق اعلام شما تا پایان سال تسهیلات تکلیفی بانک‌ها پرداخت می‌شود ایا بانک‌ها توان پرداخت ٣۶٠ هزار میلیارد تومان به بخش مسکن و نهضت ملی مسکن تا پایان سال را دارد، تاکید کرد: تفسیر و تعریف متفاوتی از این قانون بین دولت و بانک مرکزی و بانک‌ها وجود دارد. موضوع این است که مانده تسهیلات در نظر گرفته شده یا تسهیلات پرداختی در سال را مد نظر گرفته‌اند. اگر مورد اول باشد سهم مسکن از تسهیلات ١٧ درصد است و نه ۵ درصد و این آمار را قبول نداریم. همچنین باید توجه داشته باشیم که بانک‌ها به بخش مصالح ساختمانی هم تسهیلاتی ارائه می‌دهند که این موضوع هم باید لحاظ شود.

وی با تاکید بر اینکه دولت برای مسکن تنها به تامین مالی از محل تسهیلات بانک‌ها اتکا نکند و بانک‌ها امکان پرداخت ٣۶٠ هزار میلیارد تومان را ندارند، گفت: از این موضوع استانداردسازی شود که دولت و بانک‌ها یک برداشت یکسانی از این قانون داشته باشند اما اعلام می‌کنم که دولت برای تامین مالی تنها به تسهیلات بانکی اتکا نکنند و سایر روش‌های تامین مالی استفاده کنند .

صالح‌آبادی گفت: بانک مرکزی باید متغیرهای پولی مشخص را هم کنترل کند و اینکه هر سال ٣۶٠ هزار میلیارد تومان به بخش مسکن پرداخت شود، امکان پذیر نیست.

رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به دیگر ایلنا مبنی بر آخرین اقدامات انجام شده برای آزاد شدن دلارهای ایران در کره جنوبی تاکید کرد: آزادسازی دلارهای ایران در کره را دنبال می‌کنیم و با واسطه دوستانمان در منطقه رفت و برگشت‌هایی در این باره انجام شده و مذاکرات مهمی را داشتیم و تاکید می‌کنم که بر روی اصل موضوع به توافق رسیده‌ایم و هیچ ابهامی در این باره وجود ندارد.

وی ادامه داد: موضوع اصلی حساب‌های مقصد است که دلارها منتقل شوند و تغییراتی در معرفی حساب‌ها داشتیم. بر روی این موضوع پافشاری داریم این دلارها به حساب‌هایی منتقل شود که بتوان از آن استفاده مطلوب داشت و در حال دریافت تضامین کافی هستیم .

صالح‌آبادی افزود: البته تنها موضوع دلارهای کره نیست و امسال توانستیم ١.۶ میلیارد دلار از منابعی که غیر استفاده بودند استفاده کنیم در حالی که این عدد در سال گذشته حدود ٣٠٠ میلیون دلار بود.

رییس کل بانک مرکزی درباره احتمال اصلاح نرخ سود بانکی گفت: اخیرا ٩٠ کشور نسبت به اصلاح نرخ سود بانکی اقدام کردند بطوریکه کشور روسیه در یک سال گذشته پس از جنگ با اکراین نرخ بهره بانکی را از ٩ درصد به ٢٠ درصد رساند و نرخ بهره آمریکا از نیم درصد به ٢۴ درصد رسیده است. اما در ایران به نرخ سود بانکی به عنوان ابزار سیاست پولی نگاه نشد و این موضوع باید اصلاح شود. در کشورمان اخیرا یک بار در سال ٩۶ یک بار هم به صورت جزیی در سال ٩٩ نرخ سود بانکی اصلاح شد.

وی ادامه داد: بانک مرکزی معتقد است باید از نرخ سود بانکی به عنوان ابزار پولی استفاده کرد و این موضوع همواره در شورای پول و اعتبار مطرح شده و شورا باید در این باره به جمع بندی برسد و دوره های قبل هم شورا درباره اصلاح نرخ سود بانکی به جمع بندی نمی‌رسید.

صالح‌آبادی درباره عوامل اثرگذار بر روی افزایش نرخ تورم در طول یک سال گذشته و چگونگی کاهش روند نرخ تورم گفت: انتظارات تورمی، افزایش دستمزدها، مردمی سازی یارانه‌ها از جمله مهمترین دلایل افزایش نرخ تورم بوده که با تخلیه آثار تورمی طرح مردمی سازی یارانه‌ها که نقش قابل توجهی در رشد تورم داشت و همچنین افزایش درآمدهای دولت از محل فروش نفت، وصول درآمدهای مالیاتی روند تورم کاهشی خواهد شد.

وی تاکید کرد :برای بودجه سال آینده با همکاری سازمان برنامه و بودجه  در بحث کسری به شدت در حال کنترل هستیم که دولت استقراضی از بانک نداشته باشد و استقراض از بانک خط قرمز بانک مرکزی است .

افزایش عجیب و غریب ۵٧ درصدی دستمزدها تکرار نمی‌شود

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه با دولت در هماهنگی کامل هستیم و خط قرمز ما با دولت در کنترل نقدینگی است، گفت: دولت می‌تواند برای تامین هزینه های احتناب ناپذیر خود از سایر منابع استفاده کنید یا اینکه به سراغ اوراق برود.

وی با تاکید بر اینکه در بودجه سال آینده افزایش عجیب و غریب ۵٧ درصدی دستمزدها تکرار نمی‌شود، ادامه داد: سال آینده دستمزد افزایش می‌یابد ولی میزان افزایش دستمزدها به اندازه ۵٧ درصد امسال نخواهد بود و نگاه در افزایش دستمزدها کنترل تورم است.

وی درباره آثار تورمی حذف ارز ترجیحی ، افزایش دستمزدها و افزایش تعرفه گمرکی گفت: وقتی ارز ترجیحی را حذف می‌کردیم افزایش تورم پیش‌بینی شده بود و دولت می‌دانست که حذف ارز ۴٢٠٠ تومانی باعث افزایش نرخ تورم خواهد شد. در همان زمان تورم حذف ترجیحی را ١٢ درصد، تورم افزایش دستمزدها را ٧ درصد و افزایش تعرفه را ۵ درصد پیش بینی کرده بودیم.

صالح‌آبادی با بیان اینکه از دیگر عوامل اثرگذار در کنترل نقدینگی ترازنامه بانک‌ها است، اظهار داشت: کنترل تراز بانک‌ها در بحث نقدینگی بسیار حائز اهمیت است و بانک مرکزی براساس شاخص «کملز» بانک‌ها را رتبه بندی کرده و رشد ترازنامه بین ۱.۵ تا ۲.۵ درصد را برای بانک‌ها معین شده که البته این نرخ برای بانک‌های قرض‌الحسنه بیشتر از ۴ درصد است تا در بحث پرداخت تسهیلات مشکلی ایجاد نشود. به طور قطع بانک‌های که در این زمینه تخلف داشته باشند سپرده قانونی آن افزایش پیدا می‌کند.

وی درباره پرداخت تسهیلات تکلیفی تاکید کرد: قرار بر این نیست که تسهیلات ازدواج و فرزندآوری کاهش پیدا کند اما برای تسهیلات تکلیفی در بودجه سال آینده سقفی را در نظر گرفته‌ایم و درخواست ما از مجلس رعایت سقف در نظر گرفته شده‌است.

رییس کل بانک مرکزی درباره میزان پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری اظهار داشت:از ابتدای امسال تا ۲۶ آذر امسال ۱۹۷ هزار فقره به ارزش ۹۶ هزار میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه ازدواج پرداخت شده است که این میزان در کل سال گذشته ۸۰ هزار میلیارد تومان بوده همچنین بانک‌ها در ۹ ماهه امسال ۵۹۵ هزار فقره به ارزش ۲۴ هزار میلیارد تومان وام فرزندآوری پرداخت کرده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز