خبرگزاری کار ایران

وجود ٣۵٠ هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی قانونی/ سازمان مالیاتی مقصر اجرای ناموفق مالیات بر خانه‌های خالی نبود/اطلاعات خانه‌های خالی اشتباه بود

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۷۷۲۷

رییس سازمان امور مالیاتی گفت: در سال گذشته میزان دریافت مالیات ٣٠۶ هزار میلیارد تومان بوده که این رقم امسال به ۴۵۴ هزار میلیارد تومان می رسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، داوود منظور در همایش نظام مالیاتی عادلانه و هوشمند با انتقاد از بالا بودن معافیت های قانونی مالیاتی اظهارداشت : براساس اظهارنامه های دریافت شده برای عملکرد سال ١۴٠٠ با ٣۵٠ هزار میلیارد تومان معافیت های قانونی مالیاتی مواجه بودیم که این عدد قابل توجهی است. 

وی ادامه داد: در سال گذشته میزان دریافت مالیات ٣٠۶ هزار میلیارد تومان بوده که این رقم امسال به ۴۵۴ هزار میلیارد تومان می رسد و یکی از عوامل موثر در افزایش فاصله مالیات وصول شده با مالیات قابل وصول همین موضوع معافیت های قانونی مالیاتی است.

رییس سازمان امور مالیاتی گفت: حتما باید برای معافیت های مالیاتی سقف و کف تعیین کنیم و در این باره لایحه اصلاحیه در بحث قانون مالیاتی ، مالیات بر جمع درآمد پیشنهاداتی داشتیم که بعد از تایید دولت و تصویب مجلس به اجرا می‌رسد.

وی با اشاره به سایر عوامل اثرگذار در شکاف بین مالیات وصول شده و قابل وصول ادامه داد: عامل دیگر اجتناب های مالیاتی است یعنی مؤدیان کمتر از آنچه که باید مالیات بپردازند خوداظهاری و مالیات می پردازند و باید جلوی این موضوع را هم بگیریم و عامل دیگر فرار مالیاتی است که مؤدیان مالیاتی یا بسیار دقیق شناسایی نمی شوند و یا اگر شناسایی شده اند با پیش اظهاری هزینه ها به دنبال کاهش پرداخت مالیات هستند. البته امسال اقدامات موثری برای کاهش فرارهای مالیاتی انجام داده ایم و یک میلیون و پانصد هزار اظهارنامه جدید مالیاتی دریافت کردیم.

منظور با بیان اینکه درآمدهای مالیاتی می تواند جلوی آسیب پذیری اقتصاد از تکان های خارجی و تحریم های ظالمانه را بگیرد اظهار داشت: دولت فشارهای قابل توجهی تکان های خارجی و تحریم ها در بحث تامین مالی متحمل شده و همین عامل باعث می شود دولت در انجام وظایف خود با مشکل مواجه شود اما نظام صحیح مالیاتی می تواند دولت را به سمت و سویی هدایت کند که بار تامین مالی از منابع درون زایی داخلی مرتفع شود و با منابع داخلی حاصل از درآمدهای مالیاتی می توان چند گونه فشارهای خارجی را کم اثرتر کرد.

رییس سازمان امور مالیاتی اظهار داشت: مالیات به عنوان منبع درآمدی پاک مطمئن و پایدار و بهترین شیوه برای تامین مالی دولت و پشتیبانی از دولت محسوب می شود و با توجه به تحولات خوبی که در طی دو دهه گذشته شکل گرفته امروز ما به بلوغ مالیاتی نزدیک شده ایم اما هنوز برای رسیدن به نظام ایده آل مالیاتی که بتواند به طول کامل بودجه دولت را تامین کند فاصله داریم.

وی ادامه داد: نظام درآمدهای مالیاتی در مرحله اول باید هزینه های جاری دولت و در مراحل بعدی باید تمام بودجه دولت را تامین کند.

منظور با اشاره به اهمیت درآمدهای نفتی به عنوان یک ثروت بین نفتی تاکید کرد: درآمدهای مالیاتی اهداف سراسر اداره امور جاری کشور را دنبال می کند. باید توجه داشته باشیم که درآمدهای نفتی نه به عنوان درآمد بلکه باید به عنوان ثروت ملی انباشته شود و برای اجرای پروژه ها از طریق بخش های غیر دولتی مورد استفاده قرار بگیرد و با ایجاد بازدهی درآمد زایی کند. در واقع سود حاصل از درآمدهای نفتی باید به سمت بودجه هدایت شود  تامین بودجه باید از سود درآمدهای نفتی باشد و نه خود درآمدهای نفتی چرا که درآمدهای نفتی یک ثروت بین نفتی است.

منظور با بیان اینکه باید به خوداظهاری مؤدیان اکتفا کرد اظهارد اشت: اگر امسال 5 میلیون اظهارنامه دریافت کرده ایم باید تنها یک میلیون اظهارنامه مورد بررسی قرار بگیرد و مابقی براساس خوداظهاری ها بررسی شوند.

وی با اشاره به اجرای سازوکارهایی براساس داده های فناوری اطلاعات برای شناسایی کد فروش ها و شرکت های سوری اظهار داشت: به سازوکاری دست پیدا کردیم که تا 80 درصد می توان کد فروش ها را شناسایی کرد و باید از ظرفیت های موجود برای شناسایی شرکت های سوری استفاده کنیم.

معاون وزیر اقتصاد درباره راه اندازی سامانه مؤدیان و پایانه فروشگاهی گفت: برای پیاده سازی سامانه مؤدیان و پایانه های فروشگاهی نیاز به گذراندن دوره گذار هستیم تا این سامانه بدون ایجاد تنش بین مؤدیان پیاده سازی شود و بتوانیم از نظام دسترسی به اطلاعات لکه ای به نظام جامع برسیم. بستر نرم افزاری و سخت افزاری این قانون را فراهم کردیم اما برای اجرای کامل آن و ورود تمام فعالان اقتصادی به این سامانه راه سختی پیش رو داریم.

وی افزود: در حال حاضر بین 8 تا 9 میلیون فعال اقتصادی در کشورمان وجود دارد که باید به تمام ریزداده های این فعالان اقتصادی دست پیدا کنیم از این رو برای اجرای پایانه های فروشگاهی چندین پیشنهاد را ارایه دادیم و نیاز به طراحی شیوه پیاده سازی این قانون داریم که قانون پیاده سازی هم از خود قانون سامانه مؤدیان و پایانه های فروشگاه پیچیده تر است چرا که باید این قانون به گونه ای اجرا شود نارضایتی بین مؤدیان شکل نگرفت.

منظور با اشاره به عدم تحقق درآمدهای مالیاتی علیرغم وجود قوانین اظهار داشت: از سال 1387 که قانون مالیاتی بر ارزش افزوده به اجرا رسید تا به امروز تنها 600 هزار ثبت نام در ارزش افزوده داشتیم این در حالی است که بیش از 8 میلیون فعال اقتصادی در کشورمان مشغول به کار هستند و هنوز به عنوان مؤدیان ارزش افزوده معرفی نشدند.

رییس سازمان امور مالیاتی گفت: اجرای قانون سامانه مؤدیان و پایانه فروشگاهی را با شرکت های بورسی شروع کردیم و پیشرفت خوبی در این زمینه داشتیم و شرکت های زیادی به این سامانه ملحق شدند و در مرحله بعدی شرکت های دولتی به این سامانه ملحق می شوند و فراخوان آن را آغاز کردیم.

منظور با بیان اینکه مالیات یک سیاست اقتصادی است که نمی تواند مستقل از سیاست های پولی، ارزی و بودجه ای کشور باشد گفت: در هر یک از این بخش ها نباید نگاه جدیدی به اقتصاد داشته باشیم و سیاست های مالیاتی هم باید منطبق با اهداف رشد اقتصادی، حمایت از اشتغال و حفظ ارزش پول کشور باشد.

منظور ادامه داد:اقدامات پولشویی می تواند به تضعیف ارزش پول کشورمان منجرشود و این درحالی است که نظام مالیاتی می تواند در خدمت حکمرانی ریال باشد و جلوی پولشویی را بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه در حالی که مستغلات ظرفیت بالایی برای درآمدهای مالیاتی دارند در مالیات سهم بسیار بالایی دارند گفت: در انواع مالیات مستغلات جای کار بسیار زیادی وجود دارد و اینکه مالیات مستغلات به اجرا نمی رسد دلایل مختلفی دارد.

وی با اشاره به ناموفق بودن طرح مالیات بر پایانه های خالی گفت: سازمان امور مالیاتی در ناموفق بودن اجرای مالیات در خانه های خالی مقصر نبوده چرا که از تمام ظرفیت وجود استفاده کرده اما مبنای اطلاعات خانه های خالی اشتباه بوه است و با خوداظهاری نمی توان مالیات از خانه های خالی گرفت.

تا به امروز آمار 520 هزار خانه خالی به سامانه امور مالیاتی داده شده اما ما مطمئن نیستیم چه تعداد از این واحدها واقعا خالی هستند چرا که از اعتراضات ثبت شده   216 هزار اعتراض  وارد بوده و شناسایی این 216 هزار واحد خالی غلط بوده است و اگر قانون اشتباه است باید آن را اصلاح کنیم.

منظور با تاکید بر اینکه با روش اشتباه امکان اجرای قانون مالیات در خانه های خالی وجود ندارد گفت : برای دسترسی به اطلاعات درست از خانه های خالی باید از اطلاعات شهرداری ها استفاده کنیم چرا که شهرداری ها اطلاعات تک تک واحدها را دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز