خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

تنها ۲ شرکت با آیین‌نامه واردات خودرو موافقت کردند/ جهش ۵ درصدی قیمت‌ها در دو هفته گذشته/ سیاست خودروسازان افزایش نرخ است

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۵۶۵۱

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تبریز خاطر نشان کرد: بازار منتظر واردات خودرو است این در حالیست که واردات در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است و به نظر می‌رسد که تاثیر چندانی در بازار خودرو نگذارد چراکه سقف واردات حدود یک میلیارد یورو است و هنوز مشخص نیست که چه خودروهایی قرار است می‌توان با قیمت 10 تا 20 هزار یورو وارد کرد.

ابراهیم مددیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به افزایش نرخ خودروهای داخلی در ۲ هفته اخیر، گفت: در ۲ ماه گذشته بازار خودرو ساکت و آرام بود اما در ۲ هفته گذشته تغییر نرخ ارز بر قیمت خودروی داخلی تاثیر و شاهد جهش حدود ۵ درصدی قیمت خودروهای داخلی بودیم؛ به عنوان مثال قیمت ۲۰۶ تیپ دوم از ۲۹۸ میلیون  تومان به ۳۱۲ میلیون تومان رسید.

به گفته وی؛ خودروهای هایما و جک حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون افزایش قیمت را تجربه کردند؛ همچنین پراید ۱۱۱ حدود ۲۰۴ میلیون تومان و پراید ۱۳۱ حدود ۱۸۸ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.

این فعال صنفی با بیان اینکه قانون عرضه و تقاضا بر بازار خودرو حاکم است، افزود: اگر فاصله قیمت کارخانه تا بازار متعادل شود و قیمت کارخانه بالا برود و فاصله قیمت حداقل ۵ تا ۱۰ درصد شود بدون تردید تولید افزایش پیدا می‌کند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌ داران خودرو تبریز در پاسخ به این پرسش که ایران خودرو خط تولید سمند و پژو ۴۰۵ را متوقف کرد این خودروها چند درصد سهم بازار را داشتند؟ افزود: بدون تردید حذف این خودروها در بازار تاثیر می‌گذارد چراکه جایگزینی برای آنها در نظر نمی‌گیرند.

وی با اشاره به حذف فرآیند قرعه‌کشی از خودروهای سایپا، تصریح کرد: قیمت خودروهای سایپا نزدیک به بازار شده است؛ سیاست خودروسازان این است که قیمت خودروها به هر نحو و سیاستی که شده افزایش بدهند و فاصله قیمت بازار تا کارخانه حداقل ۱۰ درصد شود.

بنا به اظهارات مددیان؛ سیاست‌هایی خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو عبارت‌اند از عرضه در بورس، حذف قرعه کشی و تحویل فوری.

این فعال صنفی میزان تقاضای سالیانه خودرو را حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه عنوان کرد و افزود: بازار منتظر واردات خودرو است این در حالیست که واردات در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته و به نظر می‌رسد که تاثیر چندانی در بازار خودرو نگذارد چراکه سقف واردات حدود یک میلیارد یورو است و هنوز مشخص نیست که چه خودروهایی می‌توان با قیمت ۱۰ تا ۲۰ هزار یورو وارد کرد.

مددیان سیاست فعال‌سازی و حذف سامانه جامع فروش را بی‌تاثیر دانست و گفت: اجرای طرح‌های دهه ۶۰ در بازار فعلی نمی‌تواند نتیجه‌بخش باشد؛ خودرو، مسکن، سکه و طلا چهار محور اصلی بازار ایران را تشکیل می‌دهد در کنار این بازارها شاهد ایجاد سفته‌بازی هستیم و به نظر می‌رسد علاج کامل خروج از این شرایط تولید بیشتر است.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها توان تولید بیشتر را از خودروسازان گرفته است، افزود: با افزایش قیمت‌ها بدون تردید میزان تولید ارتقا پیدا می‌کند؛ بسیاری از خودروهای ایران خودرو در پارکینگ این شرکت به دلیل نداشتن یک قطعه مثلا برف‌پاکن پارک شده‌اند و در بازار عرضه نمی‌شود البته این احتمال تقویت شده است که آنها به بهانه‌ها نقصی‌ها خودرو عرضه نمی‌کنند و منتظر افزایش قیمت هستند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌ داران خودرو تبریز ادامه داد: حدود ۳۰۰ شرکت برای واردات خودرو ثبت نام کرده است و تنها ۲ شرکت با آیین‌نامه واردات خودرو صمت موافقت کردند البته هنوز اسامی این دو شرکت رسانه‌ای نشده است و به نظر می‌رسد همان خودروسازان داخلی باشند که اگر چنین باشند دوباره همان مشکلات یعنی واردات و قیمت‌گذاری دستوری خواهیم داشت.

این فعال صنفی در پایان بیان کرد: مدیریت بازار باید برعهده فعالان آن بخش قرار بگیرند و نظارت دولتی در این بازار باید حذف شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز