خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد؛

شرکت‌های ترک از حاشیه امنیت برخوردار هستند/ پوشاک، اولویت پنجم در زمینه قاچاق به حساب می‌آید

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۹۵۸۵

عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران اظهار داشت: در زمینه حل مشکلات در عرصه مبارزه با قاچاق باید توجه داشت که ما با یک گروه‌های خاصی روبرو هستیم و اگر شرکت‌های ترک از حاشیه امنیت خاصی برخوردار هستند، این موضوع ناشی از آن است که حمایت دولت را دارا هستند

به  گزارش خبرنگار ایلنا، مجید افتخاری در نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا در خصوص راه پیشگیری از قاچاق پوشاک ترکیه گفت: فعالیت غیرقانونی کالاهای خارجی مهم ترین مشکل ما است. نبود قانون‌ و بداخلاقی و بی عهدی کشور ترکیه باعث شده این کشور مشکلات خود را با بازار ایران در زمینه مسافرتی، پوشاک و غیره حل کند و  از طرفی حمایت دولت ترکیه و دامپپینگ هم وجود دارد. در زمینه حل مشکلات در عرصه مبارزه با قاچاق باید توجه داشت که ما با یک گروه‌های خاصی روبرو هستیم و اگر شرکت‌های ترک از حاشیه امنیت خاصی برخوردار هستند، این موضوع ناشی از آن است که حمایت دولت را دارا هستند و بدانید که دولت همیشه یک-دو گام عقب‌تر از قاچاقچی است.

افتخاری در ادامه به معضلات مبارزه با قاچاق اشاره کرد و گفت: صنعت پوشاک در میان 11 صنعت پیشران است که البته توجه به آن به صورت تئوری مانده و در حالی که در دنیا از از اشتغال‌زاترین صنعت‌های دنیا است و به عنوان مثال در چین، بنگلادش و ویتنام به دلیل وجود نیروی کار ارزان صادرات خوبی را می‌بینیم. در حالیکه ما برای آن برنامه‌ای نداریم و عرصه پوشاک از قاچاق پذیرترین کالاها به حساب می‌آید.

عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران به نبود شفافیت در عرصه واردات پوشاک اشاره کرد و گفت: علی رغم تمام درخواست‌های بخش خصوصی، مبارزه با قاچاق اولویت نیست و اولویت پنجم در زمینه قاچاق به حساب می‌آید، درواقع رها شده و پاسکاری‌های زیادی را در این زمینه می‌بینیم و عملا قاچاقچی‌ها فقط برای یکی دو ماه در سال نگرانی دارند و شناسه کالا کلیدواژه مسئولیت گریزی شده است.

وی در خصوص پدیده آمارهای غیرواقعی گفت: در  حالی که هرروز قاچاق افزایش پیدا می‌کند، از سوی دولت مطرح می‌شود که شکاف میان عرضه و تقاضا که 2.6 میلیارد دلار بوده به 300-600 میلیون دلار رسیده که این یعنی 400 هزار شغل ایجاد شده که در واقعیت اتفاق نیفتاده است. در سال 97-98 ما رونق خوبی در عرصه صنعت پوشاک که یک صنعت کاملا خصوصی و بدون رانت است، داشتیم. از سال 97 گفتند که واردات غیرقانونی شده اما همچنان واردات وجود دارد و قاچاق محرز شکل می‌گیرد.

در ادامه نشست مجید نامی، نائب رئیس اتحادیه پوشاک، در خصوص موانع فعالیت سازنده افراد تولیدکننده در عرصه پوشاک، گفت: بحث شناسه کالا که پیش از این مطرح شد، اجرایی نشد؛ علاوه بر این، مسئله دیگر کد شیما است که برای افراد تولیدکننده مشکل ساز شده که نوعی مجوز برای افراد دارای مجوز است که کار آن ها را بیش از پیش دشوار می‌کند؛ در حالی که قاچاقچی‌ها به راحتی در طرف دیگر کارشان را بدون مجوز انجام می‌دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز