خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد:

سرانجام توسعه آرش چه می‌شود؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۷۳۲۰

یک کارشناس حوزه بین الملل انرژی گفت: توسعه میدان آرش یک بحث جدی است و می‌تواند در انتقال گاز این میدان به کویت استفاده شود، البته بحث انتقال گاز و انعقاد قراداد چه به صورت ایجاد خطوط لوله و تبدیل به ال‌ان‌جی بحث استراتژیک مهمی است که معمولا در فضای سیاسی آرام و احترام متقابل و اراده سیاسی طرفین باید تحقق یابد.

صباح زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره امکان همکاری ایران و کویت در حوزه میادین مشترک نفتی و گازی بخصوص میدان آرش باتوجه به احتمال گسترش همکاری سیاسی دو کشور اظهار داشت: یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای توسعه میادین مشترک نفتی و گازی بهره‌برداری مشترک از آنها است، در بسیاری از کشورهای دنیا هم از این روش استفاده کرده‌اند، در مورد میدان آرش هم  بحث فنی آن باید حل شود تا به صورت یکپارچه بهره‌برداری مشترک داشته باشیم و اینکه هر کدام از دو طرف چه میزان از این میدان برداشت داشته باشند نیز براحتی قابل حل است، مثلا در مورد میادین مشترک بین امریکا و مکزیک، میادین انگلیس و نروژ، بخش کوچکی هم میادین مشترکی بین ایران و امارات و ده‌ها میدان دیگر به همین شکل یکپارچه‌سازی میدان عمل شده و مشکلی از این بابت نیست.

وی افزود: توسعه میدان آرش یک بحث جدی است و می‌تواند در انتقال گاز این میدان به کویت استفاده شود،  البته بحث انتقال گاز و انعقاد قراداد چه به صورت ایجاد خطوط لوله و تبدیل به ال‌ان‌جی بحث استراتژیک مهمی است که معمولا در فضای سیاسی آرام و احترام متقابل و اراده سیاسی طرفین باید تحقق یابد، چراکه انتقال گاز مباحث مالی و اقتصادی فراورانی نیاز دارد، نوع قیمت‌گذاری‌ها پیچیده است، باید به جدیدترین مدل‌های قیمت‌گذاری دسترسی داشت و به صورت عامیانه و دم‌دستی نباید با آن برخورد شود. 

این کارشناس حوزه بین‌الملل تصریح کرد: توسعه میادین گازی سرمایه‌گذاری بزرگی نیاز دارد که تحقق آن بر پایه حصول امنیت قابل اعتماد و فضای آرام سیاسی کسی است در غیر این صورت کسی حاضر به سرمایه‌گذاری نیست، بنابراین با تهیه مقدمات لازم و ایجاد فضای سیاسی و امنیتی آرام در منطقه می‌توان به توسعه روابط و به پروژه‌های مهم دست زد.

وی خاطرنشان کرد: برای کلید زدن پروژه‌های صادراتی ابتدا یک توسعه تضمین شده در میادین را در دستور کار قرار دهیم و ظرفیت استخراج گاز را بیشتر کنیم، زمینه عقد قراردادهای بلندمدت فراهم شود، اما این کار بسیار استراتژیک است و برای کشورها حیاتی تلقی می‌شود و نیازمند اجرای پروژه‌های بزرگی است، کشورها اقتصاد انرژی خود را به یک منبع غیر قابل اعتماد و دارای تردید وصل نمی‌کنند، بلکه باید مطمئن باشد که حداقل تا 20 سال دریافت گاز از این منبع ادامه داشته باشد، فرمول قیمت‌گذاری و حفاظت از پروژه قابل نیز برای کشورها بسیار اهمیت دارد چراکه متاسفانه برخی تجربه‌های منفی بین ایران و برخی کشورها منجر به برخی پرونده‌های حقوقی شده، بناراین کشورها همه این سوابق را بررسی می‌کنند و بعد طرح را تهیه و مقدمات عقد قرارداد را فراهم می‌کنند. 

به گزارش ایلنا، محسن خجسته‌مهر مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در آخرین اظهار نظر درباره توسعه این میدان گفته است: ما آمادگی کامل برای حفاری را داریم به محض اینکه تشریفات انجام شود، عملیات توسعه نفتی و گازی میدان آغاز خواهد شد.

میدان آرش از میدان‌های گازی ایران است، که در شمال خلیج فارس و در استان بوشهر قرار دارد. این میدان  در سال ۱۳۴۶ کشف و بهره‌برداری از آن در سال ۱۳۹۱ آغاز شد. این میدان گازی از میادین مشترک ایران، با کشورهای کویت و عربستان است. ذخیره درجای گاز میدان آرش ۲۰ تریلیون فوت مکعب و ذخیره نفت درجای آن نیز نزدیک به ۳۱۰ میلیون بشکه برآورد می‌شود. میدان گازی آرش از سوی دو کشور عربی میدان الدوره نامیده می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز