خبرگزاری کار ایران

در پاسخ به ایلنا مطرح شد:

قد و قواره ماهواره خیام جاسوسی نیست/تلاش ایران برای فرستادن موجود زنده به فضا/ ۴۰ میلیون دلار هزینه کردیم

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۴۴۵۱

معاون وزیر ارتباطات گفت: در شرایط تحریم امکان انتخاب برای ما وجود نداشت و هزینه ساخت ماهواره خیام حدود 40 میلیون دلار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن سالاریه رئیس سازمان فضایی ایران در اولین نشست خبری ماهواره خیام، گفت: روز گذشته خبر خوش پرتاب ماهواره خیام به اطلاع مردم رسید.

این مقام مسئول سنجش ماهواره خیام را یک متر دانست و افزود: داده‌های این ماهواره در زمینه مدیریت منابع آب، کشاورزی، محیط زیست، معادن، مدیریت شهری و.... است.

تاکنون ماهواره‌ای با دقت خیام نداشتیم

معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: ماهواره بادقت خیام در ایران طراحی، تولید و پرتاب نشده بود و ماهواره تولید داخلی با سنجه‌های 40 تا 50 متر بود این در حالیست که ما نیاز به سنجه‌های یک متر هستیم.

وی با بیان اینکه نیاز به ساخت چنین ماهواره‌ای در اواسط دهه 90 احساس شد، افزود: صنعت ماهواره سازی به مانند لوازم خانگی نیست که به سرعت انجام شود روند سفارش گذاری نیاز به زمان و دقت دارد و در نهایت با خوشنامی که شرکت روسی داشت این شرکت انتخاب شد.

به گفته وی: در شرایط تحریم امکان انتخاب‌های ما محدود بود.

خیام 5 سال عمر می‌کند

رئیس سازمان فضایی ایران عمر ماهواره خیام را 5 سال عنوان کرد و افزود: از امروز باید به فکر جایگزین باشیم. ما در سازمان، ساخت ماهواره بومی را دنبال می‌کنیم و هر چقدر تعداد ماهواره ‌بیشتر باشد امکان بازدید مجدد برای ما میسر می‌شود.

وی داده گیری اطلاعات را در 4 نوبت دانست و اظهار کرد:  داده گیری از این ماهواره در 2 نوبت روز و 2 نوبت شب انجام و تصاویر در ماهدشت آرشیو می‌شود و باتوجه به تعرفه‌های در نظر گرفته شده به شرکت‌های دانش بنیان فروخته خواهد شد.

وی درباره انتخاب اسپوتنیک به عنوان محل پرتاب ماهواره خیام، تصریح کرد: شرایط تحریم انتخاب کشور را برای ما دشوار کرد اما قزاقستان در 100 پرتاب‌ اخیر شکست نداشت.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه صنعت فضایی کشور کار خود را با سنجه 40 و 50 متر آغاز کرد، گفت: در حال حاضر تلاش داریم که به سنجه‌های هشت چهارم، پنج دوم، یک و نیم متر برسیم.

قد و قواره خیام جاسوسی نیست

وی در پاسخ به این پرسش که گفته می ‌شود این ماهواره با هدف جاسوسی برای اوکراین طراحی و پرتاب شده است، افزود: هیات و قد و قواره این ماهواره جاسوسی نیست و این سخن از پایه کودکانه است. ماهواره‌های جاسوسی در ابعاد و اندازه‌های دیگر و در مدارهای دیگر قرار می ‌یرند و این ماهواره خیام در بخش‌هایی چون معاون، محیط زیست و.... کاربرد دارد. باید توجه شود که زمانی که قراداد منعقد شد جنگ روسیه و اوکراین نبود.

بنا به اظهارات سالاریه؛ برنامه سازمان فضایی در خصوص تولید ماهواره در  ایران  10 ساله است.

40 میلیون دلار هزینه کردیم

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا که هزینه ساخت ماهواره خیام چقدر بوده است؟ گفت: ماهواره‌ها با توجه به وزن و دقت‌ رنج قیمت آنها تعیین می‌شود ماهواره‌های 150 کیلوگرمی زیر 10 میلیون دلار است. اما از آنجایی که ما در شرایط تحریم هستیم و نمی‌توانستیم در بازار آزاد انتخاب کنیم قیمت تغییر کرد شاید کسی ادعا کند که می‌توانست این ماهواره را با قیمت نازل‌تر برای ما تهیه کند اما همانگونه که اشاره کردم در شرایط تحریم امکان انتخاب برای ما وجود نداشت و هزینه ساخت ماهواره خیام حدود 40 میلیون دلار شد.

وی از تلاش های ایران برای فرستادن موجود زنده به فضا خبر داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز