خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد:

همکاری نفتی ایران و آذربایجان؛ از مانع‌تراشی فرامنطقه‌ای‌ تا نبود رژیم حقوقی خزر

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۵۰۹۵

یک کارشناس حوزه انرژی و قفقاز گفت: علاوه بر مباحث مربوط به رژیم حقوقی خزر باتوجه به شرایط بحرانی منطقه و ظهور طالبان، داعش، جنگ اوکراین، قره‌باغ و اختلافات منطقه‌ای توجهات بیشتر به خاورمیانه معطوف شده ضمن اینکه مباحث هسته‌ای ایران هم مزید بر علت شده که به مباحث انرژی خزر کمتر پرداخته شده و این فرصتی شده کشورهای منطقه مثل ترکمنستان، روسیه و آذربایجان بیشترین منفعت را داشته باشند.

میرقاسم مومنی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به لزوم همکاری ایران و آذربایجان در حوزه انرژی اظهار داشت: باتوجه به نقش جمهوری آذربایجان به عنوان یکی از کشورهای مهم منطقه و مرزهای زمینی و دریایی که از شمال غرب با این کشور داریم. همچنین باتوجه به سوابق تاریخی، فرهنگی و تاریخ تمدن مشترک، روابط دو کشور بسیار اهمیت دارد، این کشور در طول سال‌های گذشته نقش مهمی در تحولات منطقه‌ای داشته است و دولت‌های دو کشور از سال 1991 و زمان استقلال جمهوری آذربایجان روابط حسنه‌ای از جنبه سیاسی داشته‌اند. از نظر اقتصادی هم دو کشور در خصوص نفت و گاز، ریل و کشاورزی و صادرات و واردات مراوده داشته‌اند اما در عین حال کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نیز در روابط دو کشور تاثیرگذار بوده‌اند. 

وی افزود: سیاست خارجی ایران همیشه بر اساس صلح بوده اما برخی کشورهای اروپایی، امریکا و رژیم صهیونیستی با اعمال نفوذ و استفاده از پتانسیل‌های سیاسی و منطقه‌ای سعی در ایجاد تنش در روابط دو کشور داشته‌اند، ما در این کشور یک رقیب تجاری، فرهنگی و سیاسی به نام ترکیه داریم که با شعارهای قومی‌گری سعی داشت آذربایجان را از ایران دور کند، رژیم صهیونیستی هم با وعده کمک‌های نظامی، کشاورزی و امنیتی سعی داشت مناسبات خود را توسعه دهد، امریکا و اروپا هم به خاطر نفت و نقش ژئوپلیتیک این کشور سعی داشتند حوزه روابط ایران و آذربایجان را محدود کنند، اینها نشان می‌دهد خیلی از کشورها و جریانات سیاسی تمایل ندارند روابط دو کشور علیرغم وجود مشترکات بالقوه و بالفعل زیاد توسعه یابد.

این کارشناس حوزه انرژی و قفقاز تصریح کرد: ما از گذشته در حوزه انرژی با این کشور همکاری داشته‌ایم، از جمله نفت این کشور را به نخجوان و یا ترکیه سواپ و یا ترانزیت می‌کردیم. در حال حاضر نیز در حوزه نفت و گاز خزر و رژیم حقوقی و استفاده از منابع بستر خزر با هم همکاری و مذاکراتی داشته‌ایم، اما مسئله اینکه وضعیت فعلی منطقه از یک طرف علیرغم اینکه جنگ قره‌باغ بین آذربایجان و ارمنستان به پایان رسیده، هنوز به صلح نرسیده‌اند و در نتیجه حضور کشورهای خارجی در منطقه و مرزهای ایران مشکلاتی ایجاد می‌کند و متاسفانه جریانات فکری جدایی‌طلب از شرایط منطقه سوءاستفاده کرده و سعی در ایجاد تشنج در منطقه دارند. مسئله دیگر حضور دولت‌ها و گروه‌های تجزیه‌طلب در منطقه جهت ایجاد ناامنی است، همچنین گروه‌های تروریستی، داعش و حضور رژیم صهیونیستی در خزر یک خط قرمز است که لازم است با همکاری دوجانبه از بین برود.

وی تاکید کرد: مسئله خزر و رژیم حقوقی آن و گروه‌های تروریستی از جمله موضوعات دو کشور است که توسعه روابط دوجانبه و رفع برخی از سوءتفاهمات می‌تواند به حل این موضوعات کمک کند. در شرایط فعلی مذاکرات دو کشور می‌تواند نتایج خوبی در پی داشته باشد و ماحصل آن می‌تواند منجر به این شود که ایران به دستاوردهای خوبی برسد و آذربایجان هم می‌تواند از این فرصت استفاده کرده و از پتانسیل‌های اقتصادی، سیاسی و منطقه‌ای ایران استفاده کند و خط ریل شمال به جنوب برای رسیدن به آب‌های خلیج فارس و عمان از مسیر ایران هم به توسعه بازرگانی دو کشور کمک می‌کند.

مومنی در ادامه با اشاره به همکاری دو کشور در حوزه انرژی بیان داشت: هنوز رژیم حقوقی خزر مشخص نیست و در زمینه بهره‌برداری از ذخایر نفت و گاز بستر یک تفاهمنامه وجود ندارد و خط‌کشی‌ها انجام نشده، هر دو کشور سکوهای نفتی خود را احداث کرده و برداشت دارند، اما قانون مشخصی نداشته که این منجر به تقابل و تعارض منافع شده و اختلافاتی بوجود می‌آید.

وی همچنین خاطرنشان کرد: علاوه بر مباحث مربوط به رژیم حقوقی خزر باتوجه به شرایط بحرانی منطقه و ظهور طالبان، داعش، جنگ اوکراین، قره‌باغ و اختلافات منطقه‌ای توجهات بیشتر به خاورمیانه معطوف شده ضمن اینکه مباحث هسته‌ای ایران هم مزید بر علت شده که به مباحث انرژی خزر کمتر پرداخته شده و این فرصتی شده کشورهای منطقه مثل ترکمنستان، روسیه و آذربایجان بیشترین منفعت را داشته باشند و با عقد قراردادهای دوجانبه و یا چندجانبه به منافع مشترک مهمی برسند. در هر حال ایران به خاطر تحریم و نبود سیاست مشخص در حوزه خزر به منافع کمتری از این منطقه رسیده در حالی که خزر می‌تواند پایگاه مهمی برای کشور ما جهت توسعه مناسبات انرژی، سیاسی و امنیتی منطقه باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز