خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

آخرین برآوردها از درآمد نفت و گاز روسیه در سال ۲۰۲۲/ مسکو ۸۵ میلیارد دلار فروش خود را از دست می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۴۱۵۲

مسلم است که درآمدهای روسیه از نفت و گاز تحت تأثیر تحریم‌های غرب قرار خواهد گرفت که قیمت نفت روسیه را کاهش داد، اما بازتاب آن‌ها تاکنون تأثیر قابل توجهی بر تولید و صادرات نفت نداشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ریستاد انرژی در گزارشی که در ۱۲ ژوئیه منتشر شد، برآورد کرد که روسیه در سال جاری (۲۰۲۲) تا ۸۵ میلیارد دلار از درآمد نفت و گاز خود را از دست بدهد، که به دلیل تخفیف بسیار زیاد در نفت خام اورال روسیه است.

بر اساس گزارش‌ها، از آوریل ۲۰۲۲، نفت خام اورال روسیه در محدوده ۳۰ تا ۴۰ دلار در هر بشکه معامله می‌شود که کمتر از قیمت شاخص برنت است که پس از حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه از ۱۰۰ دلار در هر بشکه فراتر رفته است

برآورد درآمد روسیه از نفت و گاز

علیرغم افزایش شدید نفت خام برنت به فراتر از سطح ۱۰۰ دلار در هر بشکه، همه تولیدکنندگان نفت به طور یکسان از این افزایش سود نمی‌برند. اختلاف بین نفت خام برنت و سایر انواع نفت تقریباً افزایش یافته است.

برای روسیه، ریستاد انرژی برآورد می‌کند که کل درآمد نفت و گاز روسیه برای سال ۲۰۲۲ بر اساس قیمت نفت خام برنت، می‌تواند ۲۹۵ میلیارد دلار باشد.

 که با فرض از دست دادن ۸۵ میلیارد دلار از درآمدهای نفت و گاز، ریستاد انرژی تخمین می‌زند که دولت روسیه در سال ۲۰۲۲، ۲۱۰ میلیارد دلار از فروش نفت و گاز به دست خواهد آورد.

این نشان دهنده تأثیر تحریم‌های غرب بر درآمدهای نفت و گاز روسیه است، البته مسکو عرضه ارزان‌تری برای برخی از کشورهای آسیایی مانند هند و چین فراهم می‌کند که از تخفیف نفت خام اورال بهره مند می‌شوند.

تفاوت بین نفت خام برنت و سایر شاخص‌ها

در ماه‌های اولیه بحران کرونا در سال ۲۰۲۰، بسیاری از نفت‌های خام دیگر، مانند نفت خام خاورمیانه، با قیمت بالاتری نسبت به نفت خام برنت معامله می‌شدند. بر اساس این گزارش که توسط واحد تحقیقات انرژی عربی رصد شده است، از تابستان ۲۰۲۰ تا ابتدای سال ۲۰۲۲، تفاوت بین نفت‌های مختلف و قیمت نفت خام برنت حدود ۵ دلار در هر بشکه یا بیشتر بوده است.

با شروع جنگ روسیه و اوکراین، مخلوط اورال روسیه با تخفیف قابل توجهی نسبت به نفت خام برنت معامله شد. این تفاوت از اواسط فوریه تا آغاز مارس ۲۰۲۲ از ۱۰ دلار به ۴۰ دلار در هر بشکه افزایش یافت که بزرگترین تفاوت تا به امروز است که قطعا بر درآمدهای نفت و گاز روسیه تأثیر می‌گذارد.

از ۱ مارس ۲۰۲۲، تمام نفت روسیه و نفت شل کانادا بیش از ۲۰ دلار در هر بشکه تخفیف داشته‌اند، علاوه بر این، نفت خام خاورمیانه ۵ تا ۱۰ دلار در هر بشکه تخفیف نشان می‌دهد.

انعطاف پذیری تولید نفت روسیه

اگرچه انتظار می‌رود درآمدهای نفت و گاز روسیه در سال ۲۰۲۲ کاهش یابد، اما تولید نفت خام در مسیر قوی‌تر از انتظارات قبلی است، چون صنعت این کشور در برابر تحریم‌های غرب مقاوم است. بطوریکه، اخیرا صادرات نفت روسیه پس از کاهش قابل توجه در آوریل گذشته به سطح قبل از درگیری با اوکراین بازگشت.

ریستاد انرژی معتقد است که تاثیر تحریم نفت روسیه توسط اروپا کمتر از آنچه قبلاً انتظار می‌رفت، خواهد بود و انتظار می‌رود تقاضای داخلی و خارجی برای محصولات نفتی روسیه بالاتر از برآوردهای قبلی باشد

بر اساس این گزارش، در نتیجه، انتظار می‌رود که تولید نفت خام روسیه در سال ۲۰۲۲ به ۹.۴ میلیون بشکه در روز برسد که در مقایسه با برآوردهای قبلی ۷۰۰ هزار بشکه در روز تجدید نظر شده است.

در حالی که صادرات نفت خام روسیه در ماه می گذشته به بیش از ۵ میلیون بشکه در روز ادامه داد، عملیات پالایشگاهی با افزایش تقاضا برای فرآورده‌های نفتی در داخل کشور، رشد بی‌سابقه ۷۰۰۰۰۰ بشکه در روز را در ژوئن گذشته نشان داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز