خبرگزاری کار ایران

ایلنا دلایل تذکر توییتری وزیر راه به مدیر عامل راه آهن را بررسی می‌کند؛

زمین‌گیری واگن‌ها برای بازسازی، شرکت‌های مسافری را تعطیل می‌کند/ نتیجه تصمیم راه‌آهن، تعدیل نیرو شرکت‌هاست

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۸۱۳۸

مدیرعامل اسبق راه آهن اظهار داشت: در دولت گذشته تعدیل نیروی بابت بازسازی واگن‌ها پیش نیامد چراکه اساسا نحوه بازسازی به این شکل نبود و شرکت‌ها فرصت و منابع می دادیم تا بتوانند با برنامه ریزی نسبت به بازسازی اقدام کنند و هرگز در یک موج و به یکباره و با زمین‌گیر کردن واگن‌ها بازسازی انجام نشد چراکه روشن بود این اقدام منجر به تعطیلی و تعدیل نیرو می‌شود.

شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به زعم خود برای بهبود وضعیت ناوگان مسافری دست به زمین‌گیر کردن چندین دستگاه واگن زد و اعلام کرد که در راستای اجرای وظیفه قانونی حاکمیتی خود به جهت حفظ ایمنی سیر قطارهای نسبت به توقف سیر تعداد محدودی از واگن‌های مسافری شرکت‌های بخش خصوصی ریلی که عمر آنها بیش از ۴۸ سال بوده و شرکت‌ها اقدام موثری برای انجام بازسازی آنها نکرده‌اند، کرده است. همچنین به شرکت‌های مالک این واگن‌ها اعلام شده است که صدور مجوز سیر واگن‌های یاد شده، که ۴۸ سال از عمر آن‌ها می‌گذرد، صرفا منوط به انجام تعمیرات اساسی مطابق با دستورالعمل‌های استاندارد مربوط خواهد بود.

اما وزیر راه‌وشهرسازی بلافاصله به این اقدام «میعاد صالحی» مدیرعامل شرکت راه‌آهن واکنش نشان‌ داد و تذکر داد. «رستم قاسمی» در پیام توییتری خطاب به صالحی نوشت: «جناب آقای صالحی، با حذف چند رام قطار بالای 30 سال، گزارشی مبنی بر تعدیل پرسنل شرکت‌های ریلی به بنده رسید. همان‌طور که نگران جان مردم عزیز هستیم باید نگران معیشت کارکنان زحمتکش این قطارها نیز بود. با همکاری مدیران شرکت‌ها به‌جای پاک کردن صورت مسئله،‌ سریعاً راهی برای حل موضوع پیدا کنید.»

این اقدام نسجیده و عجولانه مدیرعامل شرکت راه آهن باعث شد تا شرکت‌های مسافری ناگریز دست به تعدیل نیرو بزنند چراکه تعدادی از واگن‌های این شرکت‌ها زمینگیر شدند و در این شرایط  اقتصادی با تورم بالای 50 درصد و افزایش 57 درصدی حقوق کارکنان، ادامه بکارگیری این جمعیت نیروی کار برای شرکت‌ها به صرفه نبود.

طبق پیام توییتری وزیر به مدیرعامل راه‌آهن هر چند که بحث کیفیت و ایمنی برای حفظ جان مردم حائز اهمیت است اما در این شرایط اقتصادی کشور در دولت سیزدهم، افزایش نرخ بیکاری هم تبعات اجتماعی در پی خواهد داشت البته بروز سانحه قطار مشهد- یزد نشان داد که شرکت راه‌آهن در حفظ جان مسافران ریلی و افزایش ایمنی سفر قطار هم عملکرد خوب و موفقی هم نداشت و تنها دفاع صالحی هم ارتباط دادن این سانحه به عملکرد مدیران پیشین بود.

 قاسمی خطاب به مدیرعامل شرکت راه‌آهن تاکید داشته که به جای پاک کردن صورت مساله راهی برای حل موضوع پیدا کنید. حال اینکه این اقدامات در سالهای گذشته هم بدون ناچار شدن شرکت‌ها به تعدیل نیروهایشان به اجرا می‌رسید. «محسن پورسیدآقایی» مدیرعامل اسبق شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در این درباره گفت: واقعیت این است که اقتصاد بخش مسافری ناقص و اقتصاد مشکل‌داری است و عملا قیمت بلیت قطارهای مسافری جوابگوی هزینه‌های سرمایه‌گذاری در این بخش نیست.

وی ادامه داد: در سال‌های اواسط دهه 80 که در شرکت رجا مشغول به کار بودم، دولت یارانه‌ای را به بخش مسافری پرداخت می‌کرد اما در حال حاضر هم هزینه‌های شرکت‌های مسافری به شدت افزایش یافته و هم اینکه دولت یارانه‌ای به شرکت‌های مسافری پرداخت نمی‌کند.

پورسیدآقایی با بیان اینکه اقتصاد بخش مسافری جوابگوی هزینه‌ها نیست، گفت: در این شرایط شرکت‌های مسافری قادر به سرمایه‌گذاری در بخش بازسازی واگن‌ها نیستند. با این وجود، اگر واگن‌هایی را که عمر بالای 40 سال دارند به کنار بگذاریم، روشن است که منجربه تعطیلی بخش‌های مسافری خواهد شد. شرکت‌های مسافری بدون حمایت دولت نمی‌توانند نسبت بازسازی واگن‌های مسافری اقدام کنند و اساسا این اقدامات برای شرکت‌ها به صرقه نیست.

مدیرعامل اسبق شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به هزینه‌های بازسازی واگن‌های مسافری اظهار داشت: شرکت‌ها باید میلیاردها تومان خرج کنند تا یک واگن مسافری بازسازی شود و با نرخ‌های امروز این رقم چیزی حدود 8 میلیارد تومان است و اگر خرید واگن نو 25 میلیارد تومان هزینه می‌خواهد. مشخص است که شرکت‌های مسافری در این شرایط اقتصادی، از پس این ارقام بر نمی‌آید.

وی افزود: درست است که دولت در راستای حفظ رفاه مردم اجازه افزایش قیمت بلیت را نمی‌دهد اما باید در مقابل آن زیان شرکت‌ها را جبران کند نه اینکه از جیب شرکت‌های مسافربری قیمت ها را کنترل کند. در حالی که تورم بیش از 50 درصد خواهد بود، قیمت بلیت تا پایان سال 25 درصد افزایش یافته بنابراین مابه تفاوت آن را دولت باید پرداخت کند.

پورسیدآقایی با تاکید بر اینکه تمام شرکت‌های مسافری زیان‌ده هستند و قابلیت بازسازی یا خرید واگن‌های جدید را ندارند، گفت: راه‌حل نوسازی و بازسازی واگن‌ها، زمینگیر کردن و خواباندن آنها نیست و به طور قطع در این شرایط بخش مسافری تعطیل می‌شود. راهکار این است که منابع کافی در اختیار شرکت‌های مسافری قرار بگیرد و دولت کمک کند تا شرکت‌ها به تسهیلات با سود پایین دسترسی پیدا کند و اگر می‌خواهد قیمت بلیت را کنترل شده پایین نگه دارد، باید با پرداخت یارانه این کار را انجام شود.

مدیر عامل اسبق شرکت راه آهن ادامه داد: در دوره مدیریتم مکاتباتی شد که برای قطارهای حومه‌ای یارانه‌ای به شرکت‌ها پرداخت شود اما دولت همواره با کمبود منابع مواجه است از این رو راهکارهای دیگری برای کاهش هزینه‌ شرکت‌ها در نظر گرفتیم، راهکار ما این بود که هزینه خط را از شرکت‌ها دریافت نکنیم و قیمت لوکوموتیو را در حداقل نگه داریم که این دو راهکار ما هنوز و در دولت سیزدهم در حال اجرا است.

وی افزود: اما در آن دوره شرکت‌های 5 ستاره مشمول قیمت‌های مصوب نبودند و قیمت برای قطارهای ۵ ستاره براساس تقاضا و عرضه تعیین می‌شد اما در این دولت انها را هم مشمول قیمت گذاری مصوب کرده‌اند.

پورسیدآقایی گفت: برای حمایت از شرکت‌های مسافری و ارتقای کیفیت آنها باید قیمت‌ها واقعی شوند و دولت با بخش خصوصی قرارداد ببندند که با یارانه‌های حمایتی قیمت بلیت را کنترل کند وگرنه این اقدامات و حذف یکباره واگن‌های مسافری منجر به تعطیلی می‌شود.

مدیرعامل اسبق راه آهن تاکید کرد: در دولت گذشته تعدیل نیروی بابت بازسازی واگن‌ها پیش نیامد چراکه اساسا نحوه بازسازی به این شکل نبود و شرکت‌ها  فرصت و منابع می دادیم تا بتوانند با برنامه ریزی نسبت به بازسازی اقدام کنند و هرگز در یک موج و به یکباره و با زمین‌گیر کردن واگن‌ها بازسازی انجام نشد چراکه روشن بود این اقدام منجر به تعطیلی و تعدیل نیرو می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز