خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد:

بازار اروپا؛ از ال‌ان‌جی قطر تا نفت عراق/ ایران خود را به بروکسل می‌رساند؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۷۴۷۲

مدیر کل پیشین امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی وزارت نفت گفت: همانگونه که زمان تحریم ایران از سوی اوباما، کشورها منتظر بازگشت ایران نماندند و خیلی سریع جای ایران را در بازارها گرفتند، اکنون نیز هیچ کشوری منتظر بازگشت روسیه نمی‌ماند، هرچند تحریم روسیه به شدت محدودیت اعمال شده علیه ایران نیست.

جواد یارجانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره اوضاع تامین انرژی در اروپا و نقش هر یک از کشورهای دارنده نفت و گاز اظهار داشت: بعد از اتفاقات جنگ اوکراین شرایط کلی اروپا و بخصوص در زمینه انرژی دچار تغییراتی شد؛ این تغییرات در چند بعد خواهد بود، ابتدا حدس می‌زدند که با توجه به بالا رفتن قیمت نفت توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر بیشتر می‌شود، این اتفاق هم رخ خواهد داد. اما این چیزی نیست که به طور آنی کمبود سوخت‌های فسیلی صادراتی از روسیه را جبران کند. در نتیجه انتخاب آسانی در مقابل اروپا وجود ندارد و عمدتا تغییرات اصلی در حوزه انرژی این اتحادیه حاصل خواهد شد.

نفت روسیه شرقی شد

وی با بیان اینکه مقاصد نفت صادرکنندگان تغییرات جغرافیایی بزرگی را تجربه خواهد کرد، گفت: توجه روسیه به بازار شرق بیشتر خواهد شد و کشورهای تولیدکننده شرقی ممکن است کم‌کم به سمت اروپا بروند، طبیعی است همه کشورها سعی می‌کنند باتوجه به اتفاقاتی که رخ داده بهترین گزینه‌ها را انتخاب کنند تا نقش پررنگ‌تری را داشته باشند. 

قطر به اتحادیه راه یافت؟

مدیر کل پیشین امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی وزارت نفت در ادامه با اشاره به برنامه قطر برای ورود به بازار اروپا گفت: قطر همچون دیگر کشورها برنامه‌های مدونی در راستای حفظ منافع ملی خود در نظر گرفته و باتوجه به داده‌ها و امکاناتی که دارد سعی می‌کند وابستگی خریداران را به خود زیاد کند، چراکه وقتی کشورهای بزرگ صنعتی به انرژی وابستگی پیدا می‌کنند فاکتور مهمی برای کشورهای تولیدکننده خواهد بود. 

دنیا منتظر روس‌ها نمی‌ماند

وی افزود: همانگونه که زمان تحریم ایران از سوی اوباما کشورها منتظر بازگشت ایران نماندند و خیلی سریع جای ایران را در بازارها گرفتند، اکنون نیز هیچ کشوری منتظر بازگشت روسیه نمی‌ماند، هرچند تحریم روسیه  به شدت محدودیت اعمال شده علیه ایران نیست، چون صادرات ایران در کل نسبت به صادرات روسیه رقم بزرگی نبود. روسیه هم از نظر صادرات نفت و هم گاز رقم بزرگی را صادر می‌کرد و جایگزین کردن نفت و گاز روسیه با سختی بیشتری مواجه خواهد بود، حتی ممکن است باعث شود کشورهایی که به مسائل محیط زیست اهمیت می‌دهند دوباره به سمت استفاده زیاد از زغال‌سنگ کشیده شوند.

برنده کیست؟

یارجانی تاکید کرد: در شرایط کنونی کشورهایی برنده خواهند که از فرصت‌ها به سرعت استفاده کنند، هر کشوری از این امکانات استفاده کند یک قدم برای حفظ منافع ملی خود برداشته است.

غول‌های نفتی در قطرند

وی در ادامه به نقش قطر به عنوان یکی از گزینه‌های بازیگری در اروپا پرداخت و بیان داشت: قطر یکی از بزرگترین صادرکنندگان ال‌ان‌جی دنیا بوده و اکنون با قراردادهایی که با غول‌های بزرگ انرژی دنیا امضا می‌کند، اینگونه به نظر می‌رسد که می‌تواند نقش پررنگ‌تری در بازارها داشته باشد، گرچه امریکا نیز خودش را آماده می‌کند بیشترین نقش را تامین گاز اروپا در میان‌مدت داشته باشد.

بازیگری ایران و قطر در یک میدان

مدیر کل پیشین امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی وزارت نفت با بیان اینکه قطر حتما می‌تواند نقش موثری را در بازار انرژی اروپا بازی کند، تصریح کرد: ایران و قطر به طور مشترک بزرگترین ذخایر گازی دنیا را دارند، هر قدر در استفاده از این منابع تکنولوژی پیشرفته‌تر باشد، میزان تولید و بهره‌وری بالاتر می‌رود. 

وی با ابراز امیدواری از اینکه همکاری‌های نزدیکی بین ایران و قطر شکل بگیرد، گفت: باتوجه به درک سیاسی متقابل می‌توانیم در استفاده بهینه از این ذخایر مشترک همکاری نزدیک با قطر داشته باشیم، به این ترتیب که  تکنولوژی مکمل وارد بخش تولید ما خواهد شد و در ایده‌آل‌ترین حالت این امکان را خواهیم داشت که نقش متناسب با ذخایر نفت و گاز خودمان و همچنین حفظ منافع ملی ایفا کنیم. 

اوضاع نفت عراق؛ از صدام تا داعش

یارجانی بیان داشت: عراق نیز یکی از کشورهای عضو اوپک است که ذخایر بالایی دارد، بسیاری معتقدند یکی از علت‌های حمله آمریکا در سال 2003 که 10 سال طول کشید دسترسی به منابع نفتی عراق بوده است، عراق در طول تاریخ هم از نظر تولید نفت کشور مهمی بوده و جزء کشورهایی است که اوپک در سال 1960 در بغداد پا به عرصه وجود گذاشته، اما باتوجه به جنگ‌های متعددی که صدام تحمیل کرد صنعت نفت این کشور هم با مشکلات فراوان مواجه شد. اما این به این معنا نیست که نتوانند تولید خود را به ارقام بالا برسانند، چون ذخایر بالایی دارند، در سال 2013 بعد از پایان مداخله نظامی امریکا در همان برنامه اولیه ارقام بالایی را برای تولید اعلام می‌کردند. عراق علیرغم تمام مشکلاتی که بعد از جنگ به لحاظ ناامنی داشت، توانست تولید خود را بالا ببرد، به اهداف بلندپروازانه نرسید اما باتوجه به استفاده از تکنولوژی پیشرفته بعد از پایان اشغال امریکا و همچنین ایجاد امنیت نسبی بعد از بین رفتن داعش ارقام بزرگی را تجربه کرد، در هر حال عراق پتانسیل بالایی دارد چون ذخایر بالایی دارد. 

مانعی به نام عربستان

وی خاطرنشان کرد: البته رقبای عراق در اوپک بخصوص عربستان چندان مایل نیستند کشورهای دیگری مثل ایران، عراق و ونزوئلا که ذخایر بالایی دارند، به تولید و صادرات بالایی دست پیدا کنند. بهرحال به نظر می‌رسد عراق برنامه‌های بزرگی برای صادرات و بخصوص به شرق و غرب دارد و باتوجه به کیفیت نفت در بازاریابی هم مشکل ندارد، اگر این برنامه‌ها به نتیجه برسد باتوجه جذب سرمایه و تکنولوژی جدید می‌تواند رقم‌های بالایی را تجربه کند. 

چهارمِ اوپک شدیم

مدیر کل پیشین امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی وزارت نفت با بیان اینکه پیشروی اهداف نفتی کشورهای نفتی از جمله عراق قطعا به نفع ایران نیست، گفت: ما همواره در طول تاریخ نسبت به عراق تولید بالاتری را داشته‌ایم، همیشه تولیدکننده دوم اوپک بوده‌ایم، اما باتوجه به تحریم‌ها تولید ما کمتر شده و به رتبه چهارم اوپک تنزل کرده‌ایم که با در نظر گرفتن ذخایر و سابقه نفتی این جایگاهی نیست که ما باید داشته باشیم، اکنون همچنان امیدواریم که تحریم‌ها هرچه زودتر لغو شود تا ما هم بتوانیم به جایگاه اصلی خودمان بازگردیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز