خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد:

صفر تا صد همکاری نفتی تهران-مسکو/ اجازه ورود به خط قرمز روس‌ها را داریم؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۴۰۶۴

معاون اسبق بین‌الملل وزارت نفت گفت: روس‌ها در حوزه گاز رقیب ما هستند و علاقه‌ای ندارند که ما به اروپا برویم اما در هر حال صادرات گاز به اروپا یکی از چالش‌ها و مسئله اساسی است که باید حل شود، چون مسئله خط لوله صلح پاکستان ما که به جایی نرسید، صادرات به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس هم با داستان کرسنت تبدیل به معضل شد، فقط ترکیه و عراق باقی مانده است.

علی ماجدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره همکاری ایران و روسیه درحوزه نفت و گاز اظهار داشت: ما این امکان را داریم که در بخش UP STREAM  نفت با شرکت‌هایی روس‌نفت و یا گاز پروم روسیه مشارکت داشته و توسعه و بهره‌برداری از میادین را پیش ببریم. در بخش DOWN STREM و ساخت پالایشگاه نیز امکان همکاری با این کشور را داریم البته در این حوزه تاکنون کمتر با روس‌ها کار کرده‌ایم، اما آنچه مهم است اینکه هر دو کشور نفتی و گازی هستند یعنی منبع ارزی هر دو کشور نفت و گاز و یا مشتقات و فرآورده‌های نفتی است، بنابراین در این زمینه بیش از اینکه بتوانیم مشارکت کنیم، رقیب هستیم. البته در حوزه بازار نفت بین دو کشور در اوپک و اوپک‌پلاس هم همکاری‌هایی در زمینه توافقات بر سر قیمت وجود دارد.

نگاه گاز ایران به اروپا

وی با اشاره به امکان همکاری در حوزه گاز گفت: اگرچه با توجه به مصرف بالای داخلی امکان صادرات نداریم، اما یک صادرکننده بالقوه گاز هستیم، ما اکنون فقط به دو کشور ترکیه و عراق صادرات داریم. اگر بخواهیم به صادرات گازمان تنوع ببخشیم همیشه نیم‌نگاهی به بازار اروپا داشته‌ایم که معمولا در این زمینه روسیه با ما همکاری نمی‌کند. بارها این موضوع مطرح شده و به صورت علنی مخالفت نکرده‌اند اما با توجه به سهم بالایی که در صادرات گاز دارند، این حوزه یک نقطه قوت‌شان است، اگر صادرات گاز به اروپا را قطع کنند امنیت انرژی اروپا بهم می‌ریزد، بخصوص اینکه با ایجاد نورداستریم2 عملا وابستگی گاز اروپا به روسیه بیشتر شده است. از سوی دیگر اروپا بدنبال این است که منابع گازی خود را متنوع کند و یکی از منابع نیز می‌تواند ایران بویژه از طریق خط لوله باشد، ولی این مسئله مستلزم سرمایه‌گذاری در میادین گازی جدید ما است که روس‌ها علاقه‌ای به این کار ندارند.

در حوزه UP STREAM نفت با روس‌ها همکاری کنیم

معاون اسبق بین‌الملل وزارت نفت یادآور شد: در هر حال ما همان همکاری را که می‌توانیم با شرکت‌های شل و انی و یا بی‌پی در حوزه UP STREAM نفت داشته باشیم، با شرکت‌های روس و چینی هم می‌توانیم همکاری کنیم. اگرچه هر دو در بازار نفت صادرکننده هستیم اما چون به لحاظ قیمت منافع مشترک داریم، می‌توانیم همکاری هم داشته باشیم، تاکنون نتایج خوبی هم بابت همسویی با یکدیگر حاصل شده است.

همکاری گازی تهران-مسکو منطقی است؟

وی درباره همکاری با روس‌ها در حوزه توسعه و برداشت از میادین گازی ایران برای صادرات به اروپا خاطرنشان کرد: در این خصوص ابتدا باید ببینیم منافع ما در کجاست؟ قرار است چه سهمی به روس‌ها بدهیم تا آنها توسعه دهند؟ اگر قرار باشد روس‌ها سرمایه‌گذاری کنند چرا میادین گازی خودشان را توسعه ندهند؟ بنابراین شاید منطقی پشت این قضیه وجود نداشته باشد. 

خط صلح به جایی نرسید، بازار خلیج‌فارس هم با کرسنت معضل شد

ماجدی تاکید کرد: روس‌ها در حوزه گاز رقیب ما هستند و علاقه‌ای ندارند که ما به اروپا برویم اما در هر حال صادرات گاز به اروپا یکی از چالش‌ها و مسئله اساسی است که باید حل شود، چون مسئله خط لوله صلح پاکستان ما که به جایی نرسید، صادرت به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس هم با داستان کرسنت تبدیل به معضل شد، فقط ترکیه و عراق باقی مانده است. برخی بر این باورند که از طریق ال‌ان‌جی می‌توانیم به اروپا صادرات گاز داشته باشیم اما موضوع این است که این پروژه می‌تواند بسیار گسترده و هزینه‌بر باشد.

نگاه استراتژیک به گاز داشته باشیم

وی در ادامه گفت: مسئله نفت و گاز در کشور ما علاوه بر اینکه به لحاظ درآمدزایی بسیار مهم است، می‌توانیم نگاه استراتژیک به مسئله گاز داشته باشیم مشروط به اینکه سرمایه‌گذاری کلان انجام شود.

معاون اسبق بین‌الملل وزارت نفت یادآور شد: در هر حال اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم، در حوزه UP STREAM نفت می‌توانیم با روس‌ها همکاری کنیم چون بازار نفت متمرکزتر است، اما همکاری در حوزه UP STRAEM گاز شرایط سخت است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز