خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد:

«هنگام» تولید صیانتی از میادین مشترک را کلید زد/ برای توسعه «فرزاد» با عربستان همکاری کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۷۸۵۰

علاوه بر هنگام ما برای توسعه فرزاد هم می‌توانیم با عربستان مشترکا ورود کنیم، اکنون تلاش‌هایی از سمت دولت برای یکپارچه‌سازی توسعه آرش صورت می‌گیرد، در میادین شمال کشور هم می‌توانیم با کشورهای حوزه خزر وارد مذاکره شویم و همانند آنچه در تمام دنیا معمول است با گذاشتن یک اپراتور، هیدوکربور را استحصال و سهم هر کشوری تقسیم شود، اگر این کار به نتیجه برسد ارزشمند خواهد بود.

علی بختیار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره توسعه میدان مشترک هنگام با همکاری کشور عمان اظهار داشت: هر چه بتوانیم روابط‌مان را با کشورهایی که فیلد گازی و نفتی مشترک داریم، توسعه دهیم، به استحکام روابط و بهره‌مندی بیشتر هر دو کشور منجر می‌شود، ضمن اینکه بین ما و عمان هم رابطه سیاسی خوبی در سال‌های گذشته شکل گرفته است.

وی افزود: در واقع یکی از میادینی که می‌توان به طور مشترک فعالیت داشت یکپارچه‌سازی میدان هنگام است، سال‌های گذشته در زمان سلطان قابوس مذاکراتی در زمینه یونیتازیشین میدان هنگام انجام شده بود اما به سرانجام نرسید و منجر به این شد که توسعه انجام نشود و هر کشوری یک سکوی مجزا مستقر کردند، ایران هیدروکربور را با خط لوله و تاسیسات را در قشم و عمان هم تاسیسات را در راس‌الخیمه مستقر کرد، البته آنها سریع‌تر از ما کار را پیش بردند.

این عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس گفت: اکنون قرار شده کمیته فنی در توسعه یکپارچه میدان تشکیل شود و در این زمینه برای فازهای بعدی برنامه‌ریزی می‌شود که نیاز به تبدیل شدن به یک قرارداد دارد که با تشکیل کمیته فنی به هدف دست یابیم و مبنایی برای دیگر میادین بزرگ شود. 

وی یادآور شد: البته ما برای اجرایی کردن توسعه مشترک هنگام یک تجربه منفی هم داریم و آن اینکه در گذشته عمان از پروژه یکپارچه‌سازی و توسعه مشترک کنار رفت، اکنون باید از این تجربه باید درس بگیریم و مدل انجام کار به شکلی باشد که اهداف مدنظر محقق شود.

بختیار تاکید کرد: علاوه بر هنگام ما برای توسعه فرزاد هم می‌توانیم با عربستان مشترکا ورود کنیم، اکنون تلاش‌هایی از سمت دولت برای یکپارچه‌سازی توسعه آرش صورت می‌گیرد، در میادین شمال کشور هم می‌توانیم با کشورهای حوزه خزر وارد مذاکره شویم و همانند آنچه در تمام دنیا معمول است با گذاشتن یک اپراتور، هیدوکربور را استحصال و سهم هر کشوری تقسیم شود، اگر این کار به نتیجه برسد ارزشمند خواهد بود.

وی با اشاره به توسعه میدان آرش به صورت مشترک نیز بیان داشت: میدان آرش در منطقه‌ای واقع شده که مسئله تحدید حدود و مذاکرات بین ایران- عربستان- کویت در این خصوص مطرح بوده، در این مذاکرات سهم ایران به خاطر برخی مباحث سیاسی در نظر گرفته نشده در حالی که باید هر سه کشور حاضر باشند، هر چند قبلا مذاکرات بین ایران و کویت بوده و عربستان نقشی نداشته است.

مرتضی بهروزی‌فر نیز در این خصوص به ایلنا گفت: همکاری در توسعه یک میدان مشترک می‌تواند به بهره‌برداری بهینه از میدان برای دو طرف منتهی شود، ولی همکاری ما با عمان در حوزه انرژی فقط به هنگام ختم  نمی‌شود، ما سال‌هاست دنبال صادرات گاز به این کشور هستیم و اگر مشکلات مربوط به تحریم حل شود می‌تواند یک موقعیت خوب برای کشور ما باشد.

وی افزود: ما می‌توانیم از طریق عمان وارد بازار فروش ال‌ان‌جی هم بشویم، عمان برای مصارف داخلی نیاز به مقدیری گاز دارد و باتوجه به اینکه تولیدش کم شده امکان تامین خوراک تاسیسات ال‌ان‌جی را ندارد، بنابراین بخش قابل توجهی از این تاسیسات این کشور بلااستفاده و معطل باقی مانده است، قبلا قرار بر این بود که ایران به عنوان حق‌العمل‌کاری گاز را تبدیل به ال‌ان‌جی کند و به عنوان ال‌ان‌جیِ ایران به بازارهای جهانی صادر کند. این اقدام عملا یک تجربه برای ایران بود که تمایل دارد صنعت ال‌ان‌جی حضور داشته باشد و با چالش‌های صادرات و خرید و فروش آن آشنا شود تا اگر موقعیتی پیش آمد و توانست صنعت داخلی ال‌ان‌جی را توسعه دهد بدون تجربه قبلی نباشد، اما این موردی بود که به خاطر تحریم اجرایی نشد.

این کارشناس حوزه انرژی یادآور شد: ما مشکلی چندانی برای بازار فروش نداریم اما برای تولید در میادین مشترک اگر هر کشوری بخواهد در میادین مشترک حداکثر برداشت را داشته باشد و ما برداشت نکنیم هر دو مغبون می‌شوند، بعبارت دیگر اگر هر کشوری در فضای غیرهمکاری برداشت حداکثری داشته باشد تولید صیانتی فدا می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد که تحریم‌ها لغو شود تا همکاری‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای انجام شده و به توسعه انرژی و اقتصاد کشور بیانجامد.

به گزارش ایلنا، میدان گازی هنگام، در استان هرمزگان و در تنگه هرمز و در 20 کیلومتری جنوب جزیره قشم قرار دارد و بین ایران و عمان مشترک است و مطالعات و حفاری انجام شده در مخزن این میدان، در محدوده عمان نشان می‌دهد که به دلیل شیب این مخزن در این محدوده، منابع هیدروکربوری وجود ندارد و تنها آب در این قسمت از مخزن جمع شده‌است. این میدان در گذشته از نظر وجود منابع هیدرو کربوری به ویژه گاز و میعانات گازی قابل توجه، شناخته شده بود.

میدان گازی هنگام، که در گذشته به نام HE-E1 شناخته می‌شد، توسط شرکت سوفیران، در سال 1354 کشف شد. گاز درجایی برابر با حجم 5.22 میلیارد متر مکعب است.

میدان گازی هنگام-ابوخای غربی، در مرز ایران و عمان، که اشتراک عمان را در این میدان ثابت می‌کرد، در سال 1376 با حفر چاه شماره یک (اچ.ایی.وان)، در آب‌های ایران کشف شد.

گاز تولیدی این میدان، با خط لوله‌ای دریایی، به طول 40 کیلومتر به جزیره قشم و نفت تولیدی آن نیز، به جزیره قشم و به تأسیسات تفکیک‌گر انتقال می‌یابد و نفت تفکیکی، با خط لوله‌ای به طول 25 کیلومتر، به خط لوله 112کیلومتری انتقال نفت، به سیری منتقل می‌شود.

مذاکره‌های عمان و ایران برای توسعه مشترک میدان هنگام، از 13 سال گذشته، تاکنون ادامه داشته‌است طی سفر اخیر وزیر نفت به عمان مذاکراتی در خصوص توسعه یکپارچه میدان انجم شده است، وزیر نفت در این ارتباط گفته است که طی جلسات مذاکرات به توافق رسیدیم که این میدان در قالب یک کمیته فنی مشترک توسعه پیدا کند.

اوجی با بیان اینکه میدان هنگام اولین میدانی است که ایران با کشور همسایه به صورت مشترک اقدام به توسعه می‌کند، ابراز امیدواری کرده است که باب این موضوع باز شود که توسعه سایر میادین مشترک نیز با همکاری کشورهای همسایه صورت پذیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز