خبرگزاری کار ایران

وزیر کشاورزی مطرح کرد:

جزییات طرح ملی جهش تولید در دیم‌زارهای کشور

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۷۷۸۴

وزیر جهاد کشاورزی گفت: اراضی دیمی فشار زیادی را متوجه آب‌های زیرزمینی و منابع طبیعی نمی‌کنند و اقشاری که در دیم‌زارها فعال هستند نجیب و زحمت‌کش هستند و توسعه این اقدامات می‌تواند به معیشت آنها کمک کند در مجموع در حوزه تولید ملی می‌تواند اثربخش باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید جواد ساداتی‌نژاد در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست طرح ملی جهش تولید در دیم‌زارهای کشور گفت: این طرح مشارکتی است و با حمایت ستاد اجرای  فرمان امام و با ابتکار آنها از 2 سال پیش آغاز شده است.

وی با بیان اینکه در ابتدا این طرح در سطح محدود و در 5 استان کار را آغاز کرد، افزود: در سال زراعی گذشته اجرای این طرح در 15 استان توسعه و در سطح 2.6 دهم میلیون هکتار کار خود را دنبال کرد.

ساداتی‌نژاد دیم‌زارها را به عنوان پایه تولید در دنیا معرفی کرد و خاطر نشان کرد: عمده غذا در دنیا در دیم‌زارها تولید می‌شود این در حالیست که غفلت در دیم‌زارها از گذشته باعث شد حدود 10 درصد از حجم تولید در دیم‌زارها صورت بگیرد.

وزیر کشاورزی با اشاره به بهره‌گیری دیم‌زارها از آب سبز، گفت: اراضی دیمی فشار زیادی را متوجه آب‌های زیرزمینی و منابع طبیعی نمی‌کنند و اقشاری که در دیم‌زارها فعال‌اند نجیب و زحمت‌کش هستند و توسعه این اقدامات می‌تواند به معیشت آنها کمک کند در مجموع در حوزه تولید ملی اثربخش باشد.

وی با بیان اینکه این روزها امنیت غذایی در دنیا حساسیت خاصی پیدا کرده است، تصریح کرد: جای تقدیر دارد که از نگاه ستاد اجرایی فرمان امام و ورود آنها در این عرصه تشکر کنیم. در وزارتخانه کشاورزی این طرح محوری شده است و با توافق انجام شده بین ما و ستاد این طرح سطح خود را از 4 میلیون هکتار به 5.2 دهم میلیون هکتار در تمامی استان‌های کشور خواهد رساند و می‌تواند منافع بسیاری را به‌دنبال داشته باشد.

ساداتی‌نژاد طرح ملی جهش تولید در دیم‌زارهای کشور را بزرگترین طرح ملی کشور در مشارکت مردمی معرفی کرد و افزود: تسهیلات ارزان قیمت، کمک‌های بلاعوض و توسعه شبکه بیمه در بین کشاورزان و .... در این طرح دنبال می‌شود امیدواریم خروجی این طرح افزایش تولید ملی در حوزه تامین امنیت غذایی باشد.

وزیر کشاورزی با بیان اینکه امیدواریم تمام اراضی دیم کشور زیر مجموعه این طرح قرار بگیرند، گفت: سال جاری به عنوان سال تولید دانش بنیان از سوی مقام معظم رهبری انتخاب شد از این‌رو ظرفیت‌های فناوری، بهره‌وری و تحقیقات و پژوهش در زمینه بذرهای مناسب با شرایط دیم‌زارها در دستور کار قرار گرفته است و به بالندگی این طرح امیدواریم چراکه جمعیت زیادی از کشاورزان و تولیدکنندگان را در بر بگیرد و ارزش زیادی در تولید علوفه و گوشت کشور دارد.

به گفته ساداتی‌نژاد؛ مقام معظم رهبری بر اجرای این طرح تاکید بسیاری دارند و امیدواریم که با حمایت و پیگیری ایشان این طرح در نهایت منجر به موفقیت شود.

وی با بیان اینکه متوسط تولید در اراضی دیم در دنیا حدود 2 میلیون تن است، افزود: اگر این مهم در کشور ما عملیاتی شود می‌تواند اتفاق بزرگی در تولید نیازهای کشور باشد.

در ادامه عارف نوروزی سرپرست ستاد فرمان امام در جمع خبرنگاران با اشاره به سهم ستاد در اجرای این طرح، گفت: ستاد اجرایی فرمان امام در راستای اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی، توانمندسازی اقتصاد روستایی و مناطق دور افتاده، کمک به حفظ استقلال اقتصادی و حفظ کشور از تکانه‌های بیرونی طرح تولید دیم‌زارها را با مشارکت وزارت کشاورزی از 2 سال پیش آغاز کرد.

وی سال گذشته را به‌عنوان سال اجرای آزمایشی طرح معرفی کرد و افزود: اجرای آزمایشی طرح موفق‌ بود و با اجازه مقام معظم رهبری سال دوم طرح شروع شد و ستاد اجرایی فرمان امام و وزارت کشاورزی 2 میلیون و 600 هزار هکتار را هدف قرار داده بودند که تا به امروز 2.5 میلیون هکتار از این هدف‌گذاری محقق شده و در دو ماه آینده 100 هکتار از اراضی  زیرکشت می‌روند.

به گفته نوروزی؛ ستاد اجرایی فرمان امام برای تحقق این طرح سال گذشته حدود 130 میلیارد تومان کمک بالاعوض تخصیص داد و در سال جاری این رقم به 360 میلیارد تومان ارتقا پیدا کرده است؛ و برای سال گذشته منابع بلاعوض تا 560 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام با بیان اینکه تولید در دیم‌زارها حدود 1 میلیارد دلار برای کشور صرفه‌جویی ارزی ایجاد می‌کند، گفت: توانمندسازی کشاورزان، افزایش درآمد، بهره‌گیری از ظرفیت‌های آموزشی در جهت یک جهش اقتصادی صورت می‌گیرد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا که بنا به گزارش‌های سازمان هواشناسی میزان بارندگی‌ها در کشور سالانه کاهش پیدا می‌کند این در حالیست که این طرح به دنبال توسعه اراضی دیم‌زارهاست در این زمینه توضیحات بیشتری بدهید؟ گفت: مراکز علمی و پژوهشی وزارت کشاورزی در این زمینه ورود کرده‌اند و بررسی‌های لازم را انجام می‌دهند و ما را از ورود به عرصه‌هایی که ممکن است با ریسک مواجه شویم برحذر می‌دارد از این‌رو در فضاهایی سرمایه‌گذاری می‌کنیم که نتایج مناسبی در بر داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز