خبرگزاری کار ایران

یک تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با ایلنا:

بازارگردان‌ها به ترمز بورس ایران تبدیل شده‌اند/ سازمان بورس، بازارگردان‌ها را از نقش اصلی خود دور کرده است

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۴۰۴۰

یک تحلیلگر بازار سرمایه گفت: در حال حاضر با توجه به دستورالعمل‌های سازمان بورس، بازارگردان‌ها از نقش اصلی خود دور شده‌اند و به نوعی به ترمز بازار سرمایه تبدیل شده‌اند. بدیهی است که بازارگردان نباید هر روز و لحظه معامله کند. در حال حاضر بازارگردان‌ها به جای ایفای نقش متعادل کننده، عملا به یک معامله‌گر تبدیل شده‌ و با چند درصد بالا یا پایین رفتن قیمت سهم، اقدام به خرید یا فروش می‌کنند و به ترمز رشد بازار سرمایه بدل شده‌اند.

یوسف اصلانی، تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به نقش بازارگردان‌ها در بورس گفت: بازارگردان و بازارگردانی شرکت‌های بورسی در بازار بورس ایران آن گونه که در دنیا متداول است، رخ نمی‌دهد. نقش بازارگردان این است که هنگامی که یک سهم بسیار افت می‌کند و صف فروش تشکیل می‌شود با خرید سهم، صف فروش را جمع می‌کند. وقتی که قیمت سهم رشد بالایی دارد نیز به فروش سهم اقدام می‌کند تا سهم در یک کانال مشخص نوسان داشته باشد و نوسان‌های غیرمنطقی از بین برود. در واقع بازارگردانی در نقاط عطف قیمتی بالا و پایین رخ می‌دهد.

اصلانی ادامه داد: اما در حال حاضر در ایران، بازارگردان‌ها با چند درصد بالا و پایین شدن قیمت سهم و تشکیل صف‌های عادی خرید و فروش نیز ورود و اقدام به عرضه یا خرید سهم می‌کنند که این مسئله خود به مشکلی در بازار سرمایه ایران تبدیل شده است. بازارگردان به جای این که در نقاط عطف وارد شود در درصدهای بی‌اهمیت بالا یا پایین شدن قیمت ورود می‌کند.

این تحلیلگر بازار سرمایه افزود: در دنیا یکی دیگر از وظایف بازارگردان این است که اجازه ندهد قیمت یک سهم از ارزش ذاتی خود فاصله زیادی بگیرد و قیمت سهم خیلی بالاتر یا خیلی پایین‌تر از ارزش ذاتی‌اش معامله شود. در حال حاضر شاهد هستیم که بسیاری از سهم‌ها بسیار پایین‌تر از ارزش ذاتی‌شان معامله می‌شوند. سهم‌هایی داریم که مثلا با 40 درصد NAV معامله می‌شوند. سهم‌هایی داریم که با 60 درصد ارزش ذاتی خود معامله می‌شود. بازارگردان باید برای رشد قیمت این گونه سهم‌ها اقدام کند.

اصلانی اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به دستورالعمل‌های سازمان بورس، بازارگردان‌ها از نقش اصلی خود دور شده‌اند و به نوعی به ترمز بازار سرمایه تبدیل شده‌اند. بدیهی است که بازارگردان نباید هر روز و لحظه معامله کند. در حال حاضر بازارگردان‌ها به جای ایفای نقش متعادل کننده، عملا به یک معامله‌گر تبدیل شده‌ و با چند درصد بالا یا پایین رفتن قیمت سهم، اقدام به خرید یا فروش می‌کنند و به ترمز رشد بازار سرمایه بدل شده‌اند. در حال حاضر تعدد معاملات بازارگردان‌ها به یکی از عوامل خراب شدن وضعیت بازار سرمایه، تبدیل شده است.

وی افزود: البته بازارگردان‌ها  بر اساس دستورالعمل‌های سازمان بورس، فعالیت می‌کنند و بایسته است سازمان بورس نسبت به اصلاح دستورالعمل‌های خود در رابطه با بازارگردان‌ها اقدام کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز