خبرگزاری کار ایران

عضو اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

تاثیر احیای برجام و پذیرش FATF بر رشد اقتصادی کشور/ ایران برای گرفتن جای روسیه خیلی راه دارد

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۸۲۰۲

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران گفت: اگر تحریم‌های روسیه ادامه‌دار باشد و ایران بتواند از آن طرف، روابط خودش را با کشورهای دیگر بهتر کند، شاید بتواند به بهبود روابط اقتصادی ایران کمی کمک کند اما فکر نمی‌کنم تاثیر زیادی باشد. ایران برای اینکه بتواند جای روسیه را بگیرد خیلی راه دارد و به طور کلی برای رشد اقتصادی خودمان مسلما باید صادرات بالایی داشته باشیم

مهراد عباد، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران درباره چشم‌انداز رشد اقتصادی ایران در سال پیش‌رو به ایلنا گفت: از دو منظر می‌توان این موضوع را بررسی کرد چرا که عوامل داخلی و خارجی در این موضوع تاثیرگذار هستند. در بحث خارجی، برجام بسیار اهمیت دارد که ما چقدر بتوانیم رشد اقتصادی داشته باشیم که اگر به نتیجه برسد و اگر بالافاصله بعد از آن بتوانیم FATF را تایید کنیم، می‌توانیم روابط اقتصادی خوبی با دنیا داشته باشیم. این امر مسلما در رشد اقتصادی ما می‌تواند تاثیر خوبی داشته و باعث شود صادرات نفتی و غیرنفتی ما توسعه پیدا کند همچنین شرایط تولید داخلی ما بهتر شود که امیدواریم این قضیه زودتر اتفاق بیفتد. همین الان هم خیلی دیر شده و فاصله زیادی برای توافق اتفاق افتاده که امیدوارم زودتر به نتیجه برسد.

وی در ادامه به عوامل موثر در رشد اقتصاد داخلی اشاره کرد و گفت: در حوزه داخلی، دو مرجع در بحث رشد اقتصادی بخش خصوصی تاثیر گذار هستند که در حوزه افزایش رشد اقتصادی، بخش خصوصی، مجلس و دولت نقش تاثیرگذاری می‌توانند داشته باشند. مجلس با قوانینی که وضع می‌کند و بودجه‌ای که مصوب کرده شرایط را بری بخش خصوصی کمی سخت‌تر کرده است به عنوان مثال بحث حقوق‌ها و مالیات‌های جدید که وضع کرده‌اند. به طور کلی بیشتر درآمدهایی که دولت می‌خواهد کسب کند را می‌خواهند از بخش خصوصی بگیرند که مسلما این مانع بزرگی برای بخش خصوصی خواهد بود و شرایط را برای آنها بدتر می‌کند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران با مقایسه رویکرد دولت قبل با دولت فعلی در ارتباط با بخش خصوصی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر دولت را اگر در مقایسه با دولت قبل قرار دهیم، دولت قبلی ارتباط خوبی با بخش خصوصی داشت ولی اواخر کار شرایط را برای بخش خصوصی سخت کرده بود و عملا برای مقابله با تحریم‌های بین المللی هر روز تصمیمات جدیدی می‌گرفتند و سعی می‌کردند اوضاع را بهتر کنند. ولی در عمل اوضاع بدتر می‌شد.

عباد در ادامه افزود: دولت جدید از نظر تعامل با بخش خصوصی رویکرد بهتری دارد که مقداری امید به بخش خصوصی می‌دهد. دولت جدید در دایره اقتصادی خود تعامل بهتری با بخش خصوصی تاکنون نشان داده که امیدوارم این رویکرد ادامه پیدا کند. برای مثال رئیس سازمان توسعه و تجارت همکاری خوبی برای توسعه بخش خصوصی دارد، از آن طرف وزارت صمت هم همکاری خوبی دارند. همچنین بانک مرکزی یک مقدار استقلالش را حفظ کرده که این موضوع خیلی می‌تواند به بخش خصوصی کمک کند به شرطی که این قضیه ادامه‌دار باشد.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید بخش خصوصی را طبق قانون مشاور خود بداند، ادامه داد: دولت باید از این بخش مشاوره بگیرد و اگر قوانین و مقررات جدیدی می‌خواهند وضع کنند باید از قبل پیش‌بینی‌های آن انجام شود. در سال‌های گذشته قوانین و مقرراتی وضع می‌کردند که بعد از اجرا می‌فهمیدند، چقدر مشکل‌ساز شده است. بخش خصوصی برای اینکه بتواند رشد داشته باشد در اولین قدم نیاز به ثبات و ابداع قوانین دارد. قوانین و مقرراتی که سال گذشته وضع شد، همه نیاز به اصلاح دارند، اکنون کلی چوب لای چرخ بخش خصوصی گذاشته شده که باید کم کم آنها را رفع کنند و اکنون این کار در حال انجام است.

این فعال اقتصادی در ادامه افزود: برای نمونه در حوزه ثبت سفارش کالا کار واقعا گیج کننده بود و عملا به ضرر کشور کار می‌کردیم. برای مثال لیستی وجود دارد که در آن برخی کالاها واردات‌شان ممنوع است و برخی کالاها مجازند. کالاهایی که در داخل با کیفیت خوب هم تولید می‌شوند جزو کالاهایی بود که واردات آن مجاز بود ولی برعکس کالاهایی که تولید نمی‌شود واردات آن ممنوع بود و اکنون این لیست‌ها در حال اصلاح است. نحوه ثبت سفارش، نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات هم از مواردی است که با سرعت، دقت و مشاوره بخش خصوصی باید اصلاح شود تا بتوانیم افزایش رشد در اقتصاد داشته باشیم.

وی افزود: علاوه برهمه این مسایل، بحث کرونا هم وجود داشت که شرایط اقتصادی را بسیار تحت تاثیر قرار داده بود. اکنون شرایط کمی بهتر شده و این موضوع بازهم کمک می‌کند تا رشد اقتصادی خوبی را امسال داشته باشیم.

 عباد در پاسخ به این سئوال که بحران اوکراین چه تاثیری می‌تواند در اقتصاد خارجی ایران با کشورهای دیگر داشته باشد، تصریح کرد: این موضوع تیغ دولبه است، از طرفی ممکن است به ضرر ما تمام شود و از طرفی شرایط را در برخی موارد برای اقتصاد کشور بهتر کند. اعتقاد من این است که باید با تمام دنیا تعامل داشته باشیم. اینکه بخواهیم با یکی دو کشور خاص، تعامل داشته باشیم خیلی شرایط ما بهتر از این نمی‌شود. امیدوارم که جنگ روسیه بزودی تمام شود و باهم صلح کنند که ما بتوانیم در یک بستر آرام صلح جهانی کارهای اقتصادی خود را رشد دهیم.

عباد افزود: اگر تحریم‌های روسیه ادامه‌دار باشد و ایران بتواند از آن طرف، روابط خودش را با کشورهای دیگر بهتر کند، شاید بتواند به بهبود روابط اقتصادی ایران کمی کمک کند ولی فکر نمی‌کنم این تاثیر خیلی زیاد باشد. ایران برای اینکه بتواند جای روسیه را بگیرد خیلی راه دارد. به طور کلی برای رشد اقتصادی خودمان مسلما باید صادرات خوبی داشته باشیم که متاسفانه در ایران مشکلی که وجود دارد این است که که همه‌چیز را باید تولید و صادر کنیم. این رویکرد موفق نخواهد شد چون ما باید کالاهایی که مزیت صادرات دارند را تقویت کنیم. بسته‌بندی و کیفیت محصولات ما بسیار ایراد دارد و با این بسته‌بندی و کیفیت نمی‌توانیم جایگاهی در جهان داشته باشیم و باید با قیمت‌های خیلی ارزان بفروشیم که تاثیر چندانی در رشد اقتصادی ما نخواهد گذاشت.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در پایان تاکید کرد: برای حل مشکلات اقتصادی در وهله اول ثبات اقتصادی باید به کشور برگردد چون نقش بسیار مهمی در رشد اقتصادی ایران در همه ابعاد دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز