خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل یکتا نگین کیش مطرح کرد؛

عدم ثبات مدیریتی درکیش چالش بزرگ پیش رو/ اخذ مالیات برارزش افزوده در مناطق آزاد نقض توصیه‌های دینی ما است

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۱۳۸۵

مدیرعامل یکتا نگین کیش با اشاره به قانون مالیات بر ارزش افزوده گفت: قانون مالیات برارزش افزوده را اغلب نمایندگانی تایید کردند که نتوانستند این امتیاز را برای استان خود بگیرند.

علی صدوق مدیرعامل یکتا نگین کیش و مالک هتل دریایی ترنج درگفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درخصوص وضعیت مناطق آزاد و کیش گفت: متاسفانه چندسالی است که به دلیل عدم ثبات مدیریتی در مناطق آزاد با چالشهایی درخصوص برنامه‌ها و طرح‌های کیش روبه‌رو هستیم و این مسئله موجب وارد شدن بزرگترین ضربه‌ به جزیره شده است.

وی ادامه داد: سرپرست بودن مدیرعامل جدید نیز از معضلات جدید است. زیرا به دنبال این مسئله تمام مدیران زیرمجموعه او نیز سرپرست هستند. درچنین وضعیتی نمیتوان توقع داشت که سیاستها، طرحها و جدییت یک مدیرثابت را داشته باشند و این موجب می‌شود که جزیره با بحران‌هایی مواجه شود. امیدواریم که دولت با یک تدبیر بتواند کیش را به یک ثباتی برساند.

مدیرعامل یکتا نگین کیش افزود: تفاوت مناطق آزاد از جمله کیش با شهرهای بزرگ در این است که درصورت تغییر استاندار و شهردار در شهرهای بزرگ سیاستها به دلیل کلی بودن تغییر نمی‌یابند، اما در جزیره کیش عموم تصمیم گیری‌ها معطوف به هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان است که به همین دلیل با تغییر آنها برنامه‌ها و اهداف نیز تغییر می‌یابد.

صدوق درخصوص قانون اخذ مالیات برارزش افزوده در مناطق آزاد نیز گفت: متاسفانه درکشوری هستیم که فقط نام اسلامی بودن را دارد و دربحث تجارت نیز به سرمایه‌گذار دروغ می‌گوییم، به معنای دیگر با شعار و قوانین مناطق آزادی سرمایه‌گذار را به مناطق آزاد می‌کشانیم و او با اتکا به معافیت مالیاتی و قوانین تشویقی در این مناطق اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کند اما اکنون از او می‌خواهیم که مطابق قانون سرزمین اصلی مالیات بپردازد. بنابراین اگر ما یک کشور اسلامی و مقید به توصیه‌های دینی هستیم این مسئله به دور از تاکیدات دینی ما است.

وی خاطرنشان کرد: اگر امروزه شاهد آبادانی مناطق آزاد هستیم این به دلیل تلاش‌ها و سرمایه گذاری‌های تجار و شهروندان این مناطق است. همانطور که سیاستهای مناطق آزاد به گونه‌ای است که بتواند بدون بودجه دولتی آباد شود و برای مناطق خود رشد، جهش و پیشرفت به همراه داشته باشد. 

مدیرعامل یکتا نگین کیش تصریح کرد: هیچ مصوبه جدیدی نمی‌تواند قانون را نقض کند. بنابراین اگر در گذشته مناطق آزاد را از مالیات بر ارزش افزوده معاف نموده‌ایم اکنون نمی‌توانیم با تصویب و ابلاغ قانون جدید آن را نقض کنیم و اگر می‌خواهیم این قانون را در این مناطق اجرایی کنیم باید به شکل باشد که کسانی که از گذشته در این جزیره سرمایه‌گذاری کرده‌اند معاف از مالیات باشند. اما سرمایه‌گذاران جدید باید مالیات بدهند در این صورت سرمایه‌گذار خود تصمیم می‌گیرد که در این مناطق اقدام به سرمایه‌گذاری کند یا نه. اما اینکه به سرمایه‌گذاران گذشته که همه سرمایه و زندگی خود را وقف آبادانی در این جزیره کرده‌اند بگوییم مالیات بدهید به دور از انصاف است. خوشبختانه سعید محمد دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد نیز به طور جد مخالف اجرایی شدن این قانون در مناطق آزاد بوده و پیگیر این مسئله هستند.

صدوق درخصوص وضعیت و شرایط اقتصادی در مناطق آزاد و جزیره کیش نیز گفت: شرایط اقتصادی در جزیره در شغلهای مختلف متفاوت است برای نمونه در حوزه گردشگری به دلیل بهبود اوضاع کرونا و ورود گردشگر به جزیره شرایط خوب است و این ربطی به برنامه و سیاست‌های دولت ندارد. اما در کل به دلیل عدم ثبات مدیریتی پروژه‌های جدید گردشگری یا پروژه‌های جدید ساختمانی در مناطق آزاد اجرایی نشده است و نتایج این عدم توجه و عدم ثبات در آینده خود را نشان خواهد داد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا برخی از نمایندگان مجلس به دنبال ایجاد مناطق آزاد در استانهای خود هستند؟ نیز گفت: نماینده‌ای که درخواست مناطق آزاد برای شهر و استان خود می‌کند اگر با او مخالفت کنند و این امتیاز را به او ندهند خود مخالف مناطق آزاد می‌شود همچنانکه قانون اخذ مالیات برارزش افزوده با چند نماینده تصویب شد که اغلب آنها خواستار این امتیاز برای استان خود بودند. ویژگی‌ها و امتیازاتی اعم از معافیت مالیاتی،‌ واردات و صادرات آسان،‌ تاسیس کارخانه و تامین مواد اولیه سهل که مناطق آزاد دارد موجب می‌شود که بسیاری از نمایندگان تمایل به تاسیس مناطق آزاد در استان خود داشته باشند. قوانینی که متاسفانه فقط اسمی از آنها باقی مانده است و امروزه قوانین مالیات بر ارزش افزوده، ‌ثبت سفارش،‌ عوارض و قیمتهای بالای زمین‌های مناطق آزاد و ممنوعیت واردات خودرو حتی از سرزمین اصلی در این مناطق نیز اجرا می‌شود.

مالک هتل دریایی ترنج درپایان در خصوص فعالیت‌های سعید محمد دبیر شورایعالی مناطق آزاد نیز گفت: شناخت کافی و مشرف بودن وی به مشکلات مناطق آزاد جای امیدواری دارد و فعالیتها و تلاشهای او را بسیار موثر می‌دانیم و امیدواریم بتواند قوانین مناطق آزاد را به آن برگرداند. اما متاسفانه ایشان به تنهایی نمی‌توانند این مشکلات را رفع کنند و نیاز است که نمایندگان مجلس و مسئولان به کمک وی بیایند.

خبرنگار: لیلا محمودزاده

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز