خبرگزاری کار ایران

تدوین برنامه ویژه مدیریت تنش آبی در شهرها و روستاهای کشور

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۳۴۰۰

وزیر نیرو با اشاره به اجرای چهار اقدام برنامه‌ریزی شده صنعت آب و فاضلاب کشور برای تامین آب شرب پایدار، از تدوین برنامه ویژه مدیریت تنش آبی در شهرها و روستاهای کشور تا سال 1404 خبر داد.

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، "علی‌اکبر محرابیان" در حاشیه بازدید از پروژه آب شرب بجستان در استان خراسان رضوی "مدیریت تنش آبی در شهرها و روستاهای کشور"، "اجرای طرح‌های ویژه آبرسانی"، "اجرای طرح‌های ویژه فاضلاب" و "آبرسانی روستایی" را از اقدامات برنامه‌ریزی شده در صنعت آب و فاضلاب کشور برای تامین آب شرب پایدار عنوان کرد.

​محرابیان با اشاره به برنامه ویژه مدیریت تنش آبی در شهرها و روستاهای کشور تا سال 1404 با رویکرد افزایش تاب آوری و پایداری خدمات یکپارچه آب شرب، گفت: بازسازی، ارتقای تاسیسات و کاهش هدر رفت، پایدارسازی تامین برق و افزایش توان آبرسانی سیار، تکمیل طرح‌های آبرسانی و اولویت‌دار، اجرای پروژه‌های ارتقای کیفیت آب، افزایش ظرفیت تامین آب و مدیریت مصرف و افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی آب از جمله محورهای این برنامه است.

وی با اشاره به برنامه‌های کلان مدیریت تنش آبی در سه سرفصل کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت، ادامه داد: برنامه کوتاه‌مدت شامل اجرای پروژه‌های اضطراری مدیریت تنش آبی، ترویج استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف آب، ارتقای کیفی منابع آبی خارج از مدار تولید، تجهیز ناوگان آبرسانی سیار و تامین مولدهای برق اضطراری، اجرای برنامه‌های فرهنگی و عملیات مدیریت مصرف در بخش شرب و تکمیل ستاد مدیریت تنش آبی در استانداری‌های کشور با ریاست استاندار است.

وزیر نیرو با اشاره به برنامه میان‌مدت نیز یادآور شد: تکمیل طرح‌های آبرسانی نیمه تمام، تکمیل طرح‌های آبرسانی روستایی، پایش کیفی منابع آب و اجرای برنامه ایمنی آب، اصلاح تعرفه آب شرب، اجرای برنامه‌های فرهنگی و عملیات مدیریت مصرف در بخش شرب و بازتخصیص مصارف آب صنعت با پساب با هدف جایگزینی جهت جبران کمبود آب شرب نیز از جمله اقدامات برای برنامه میان‌مدت است.

عضو کابینه دولت سیزدهم با بیان اینکه برنامه بلند‌مدت شامل چهار اقدام است، خاطرنشان کرد: نمک‌زدایی آب دریا و استفاده از سازوکار قراردادهای خرید تضمینی، استفاده از منابع آب نامتعارف (آب‌های شور و لب‌شور در مناطق داخلی)، آمایش سرزمین مبتنی بر تامین آب شرب و اجرای برنامه‌های فرهنگی و عملیات مدیریت مصرف در بخش شرب از اجمله اقدامات این برنامه تدوین شده است.

وی با اشاره به دو اقدام مهم و اساسی وزارت نیرو در بخش آبرسانی روستایی نیز گفت: انعقاد قرارداد آبرسانی به روستاهای محروم کشور با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) به عنوان پیمانکار به‌منظور آبرسانی به 7000 روستای کشور و تاسیس مجمع خیرین آبرسان به منظور آبرسانی به 3000 روستای محروم کشور دو اقدامی است که مراحل اولیه آن‌ها انجام و در حال پیگیری است.

محرابیان یکی از مسئولیت‌های مهم و اساسی وزارت نیرو را تامین آب شرب پایدار و بهداشتی برای همه مردم کشور دانست و اضافه کرد: در این رابطه تاکنون اقدامات متعدد و برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای انجام شده و امید است با انجام اقدامات اساسی در زمینه تامین آب شرب و مدیریت بهینه مصرف آب بتوانیم از تابستان 1401 با موفقیت عبور کنیم.

وزیر نیرو در پایان با بیان اینکه برای شهرها و روستاهای استان خراسان رضوی در سال 1401 برنامه تامین آب پایدار تدوین شده است، گفت: این برنامه شامل حفر و تجهیز 159 حلقه چاه، اصلاح و بازسازی 278 کیلومتر شبکه توزیع، 161 کیلومتر خطوط انتقال و ساخت 15 هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب با اعتبار چهارهزار میلیارد ریال است که از محل طرح‌های تملک دارایی‌ها تامین می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز