خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان بورس تاکید کرد؛

ایجاد زیرساخت برای کشف قیمت منابع هیدروکربورها در بازار داخل کشور

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۶۳۷۲

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: باید روی ابزارهای معاملات ابزار مشتقه کار کنیم تا با نیاز بازار متناسب باشد. بستر معاملات مختص بازار مشتقه ایجاد شود تا تمام نیاز ابزار مشتقه را پاسخگو باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا مجید عشقی در مراسم رونمایی از بازار معاملات قرارداد آ‌تی نفتا و متانول در بورس انرژی با بیان اینکه شفافیت در معاملات مسیری بی‌بازگشت است و باید با قدرت ادامه پیدا کند اظهار داشت: در سال‌هایی که بورس کالا  و انرژی کمک زیادی به اقتصاد کشور داشت شرکت‌ها و دولت نیز که در بورس عرضه داشتند منتفع شدند.

وی با بیان اینکه از دو جنبه اهمیت دارد که بورس رونق بگیرد تاکید کرد: یک جنبه اینکه معاملات شفاف و قیمت‌ها واقعی شود بخش زیادی از بازار سرمایه از بنگاه تشکیل شده، یک سوم بورس تهران از محصولات انرژی است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: شرکت‌ها محصولات را در بازار شفاف عرضه می‌کنند بنابراین خیال ما از نظر رقابت شفاف و سودآوری راحت است.

وی با تاکید بر اینکه باید در بازار فیزیکی تا جایی که می‌توانیم ابزارها را گسترش دهیم گفت: ما دارنده بزرگترین ذخایر نفتی و گازی دنیا هستیم اما مرجع قیمت‌گذاری جای دیگر است.

وی تصریح کرد: چند ماه گذشته که بازار گاز دچار نوسان بود صنایع با مصرف گاز نیز دچار سردرگمی شدند تدابیری اندیشیده شده که نیاز نباشد ما به عنوان بزرگترین دارنده ذخایر هیدروکربری جهت قیمت گذاری به مصرف کنندگان این ذخایر مراجعه کنیم.

وی تاکید کرد: اکنون راه حل این است که محصولات هیدروکربری در بازار داخلی کشف قیمت شوند. با رویکرد دولت و وزارت نفت در این زمینه این موضوع قابل حل است و در بورس انرژی نیز تلاش می‌شود نیازها برآورده شود.

عشقی گفت: یکی از مواردی که هنوز جا دارد زیرساخت‌های فناوری برای آن تعریف شود ابزارهای مشتقه است.

وی خاطرنشان کرد: باید روی ابزارهای معاملات ابزار مشتقه کار کنیم تا با نیاز بازار متناسب باشد. بستر معاملات مختص بازار مشتقه ایجاد شود تا تمام نیاز ابزار مشتقه را پاسخگو باشد.

وی اظهار کرد: تمام مقررات و قوانین در خصوص رونق مقررات کالایی را پیگیری می‌کنیم و ابزارها نیز قابل راه‌اندازی هستند.

رییس سازمان بورس اوراق بهادار ابراز امیدواری کرد که به مرجع منطقه‌ای برسم تا نیاز نباشد به جاهای دیگر جهت کشف قیمت مراجعه کنیم چرا که این رویه منجر به تنش در بازار خودمان می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز