خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد؛

افزایش۴۸۰ هزار بشکه‌ای ظرفیت پالایشی/ ۱۶.۵ میلیارد یورو پروژه جدید تعریف کردیم

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۵۸۱۲

مدیر عامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران اظهار داشت: جهت تامین منابع مالی این پروژه از روش‌های مختلف از جمله اخذ فاینانس، منابع مالی بانک‌ها، جذب سرمایه مردمی بهره خواهیم برد و سعی بر این است با بکارگیری حداکثری از توان سازندگان داخلی و حمایت از تولید داخلی، ضمن کاهش وابستگی به بیگانگان به توسعه صنایع داخلی و ایجاد اشتغال کمک کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فرهاد احمدی در نشست خبری در جمع خبرنگاران، ضمن تشریح سیاستهای وزارت نفت در توسعه ظرفیت های پالایشی کشور به جای خام فروشی، اظهار داشت: عزم صنعت نفت شتاب بخشی به توسعه زیرساخت‌های این صنعت بویژه در پایین دستی است و برای تحقق این برنامه طرحهای احداث پتروپالایشگاه جدید شهید سلیمانی در بندر عباس، احداث پالایشگاه نفت خوزستان و همچنین تکمیل طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان در دستور کار قرار گرفته است.

وی برآورد اولیه برای احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی را ۱۱.۵ میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: جهت تامین منابع مالی این پروژه از روش‌های مختلف از جمله اخذ فاینانس، منابع مالی بانک‌ها، جذب سرمایه مردمی بهره خواهیم برد و سعی بر این است با بکارگیری حداکثری از توان سازندگان داخلی و حمایت از تولید داخلی، ضمن کاهش وابستگی به بیگانگان به توسعه صنایع داخلی و ایجاد اشتغال کمک کنیم.

مدیر عامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران گفت: احداث پالایشگاه خوزستان با برآورد اولیه ۴.۵ میلیارد دلار از دیگر طرحهای مهمی است که در این دولت احیا شده و در سال ۱۴۰۱ عملیات طراحی و اجرایی آن آغاز می شود.

احمدی تصریح کرد: با بهره برداری از مرحله اول طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان که به منظور ارتقاء کیفیت محصولات تولیدی و نوسازی پالایشگاه است، عملیات تکمیلی این پروژه را آغاز خواهیم کرد.

وی یادآور شد: میزان سرمایه لازم جهت بخش تکمیلی این طرح حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو است.

وی در ادامه با اشاره به بیش از ۵۰ سال تجربه این شرکت در احداث پروژه‌های پایین دستی شامل احداث مخازن و خطوط لوله انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی، طراحی و ساخت پالایشگاه‌های کشور افزود: شرکتی هستیم که مشخصات فنی مخصوص به خود ( NIOC SPEC) جهت اجرای پروژه‌های نفتی بخش پایین دستی را بر اساس استانداردهای روز بین المللی روز دنیا داریم.

 احمدی گفت: با یک برنامه ریزی منظم در طی شش ماهه گذشته، تمامی طرح های در دست اقدام را فعال کرده‌ایم که از مجموع ۳۵ طرح سنواتی ۲۶ طرح و پروژه را خاتمه و تسویه حساب کرده ایم. و ۹ طرح باقیمانده را طی ۶ ماه آینده تسویه خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: اکنون در بیش از ۷ پروژه در دست اجرای شرکت، بالغ بر ۸ هزار نفر به صورت مستقیم و ۱۵ هزار نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار هستند که حسب برنامه‌ریزی انجام شده و پروژه‌های تعریف شده جدید این رقم به بیش از دو برابر افزایش خواهد یافت. بر اساس فرامین مقام معظم رهبری، در اجرای پروژه‌ها معتقد به داخلی سازی و حمایت حداکثری از سازندگان تجهیزات صنعت نفت هستیم و طی چهار ماه گذشته در رابطه با ۷ طرح در دست اجرا را فعال کرده ایم و پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته‌ایم. با بررسی مشکلات و تحلیل آنها مسایل را یک به یک حل کرده‌ایم و در رابطه با تأمین مواد اولیه و تولید خطوط لوله را داخلی سازی کرده و در این راستا حدود ۶۳ هزار تن تختال به ارزش بالغ بر ۱۲۶۱ میلیارد تومان سفارش تولید داده‌ایم و ۵۴ هزار تن باقی مانده را تا خرداد سفارش خرید خواهیم داد که به این ترتیب در مجموع با سفارش ۱۰۷ هزار  تن به ارزش بیش از ۲۱۴۰ میلیارد تومان خرید از سازندگان داخلی حمایت خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با اشاره به ضرورت عملکرد جهادی در زمینه اجرای طرح‌های عمرانی در کشور تصریح کرد: همانطور که مقام معظم رهبری خطاب به متخصصان و فعالان عرصه صنعت نفت فرمودند: کار در این عرصه را جهاد فی سبیل ا... بدانید، احساس خستگی نکنید و بدانید جهاد فی سبیل ا... وعده الهی بر پیروزی آن است. امروز مدیران این شرکت کمر همت بسته اند تا ضمن جبران تأخیرات و عقب‌ماندگی‌های پروژه‌های قدیمی شرکت که در دولت گذشته اتفاق افتاده است، سرعت اجرای پروژه‌های جدید را نیز با اعتماد به متخصصان و مهندسان کشور افزایش دهند.

وی با بیان اینکه با یک برنامه‌ریزی منسجم توانستیم 3 پروژه بزرگ خط لوله و 3 مگا پروژه پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی را تعریف و عملیات طراحی و اجرای آن را از ابتدای سال ۱۴۰۱ در این شرکت آغاز خواهیم کرد، گفت: از جمله پروژه‌ها خط لوله سوخت تابش (از رفسنجان / بیرجند/ تا مشهد) به طول ۹۵۰ کیلومتر با سرمایه ۳۷۲ میلیون یورو با تأمین مالی بانک ملت، خط لوله سوخت رفسنجان یزد و تأسیسات مربوطه  به طول ۲۳۰ کیلومتر و با سرمایه ۲۲ میلیون یورو باضافه ۱۴۰۰ میلیارد تومان، خط لوله انتقال سوخت پارس و تأسیسات جانبی به طول ۴۰۰ کیلومتر و با سرمایه گذاری ۱۰۶ میلیون یورو با تأمین مالی بانک تجارت و توسعه اسکله ۵۰۰۰ تنی قشم است.

وی همچنین با اشاره به اینکه خوشبختانه ۲ میلیون بشکه طرح پتروپالایشگاهی تعریف‌شده و منتظریم که کار آغاز شود، افزود: پتروپالایشگاه شهید سلیمانی ۲۰ درصد دولتی خواهد بود و ۸۰ درصد به بخش خصوصی واگذار خواهد شد اما روند اجرای پتروپالایشگاه های خصوصی سرعت ندارد و از همین رو پتروپالایشگاه شهید سلیمانی توسط دولت انجام خواهد شد تا سوخت مورد نیاز کشور تأمین شود.

 ادامه داد: اجرای این پروژه ۵ ساله خواهد بود و عملیات طراحی، مهندسی و تحصیل زمین و مطالعات باید در یک سال آینده انجام شود و بعد از آن اجرای پروژه انجام خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز