خبرگزاری کار ایران

در همایش چشم‌انداز اقتصادی سال ۱۴۰۱ در حوزه مسکن مطرح شد؛ ‌

رشد بیش از ۶۰۰ درصدی قیمت مسکن در چهار سال گذشته/ واحد‌های کم‌متراژ پرتقاضاترین هستند

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۲۰۷۸

یک فعال بازار مسکن تاکید کرد: تحقیقات بازاریابی نشان می‌دهد در سال ۷۹ مدت زمان انتظار خرید خانه ۱۲ سال بود که امروز این عدد به ۱۰۹ سال رسیده‌است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، داود بیدار در همایش چشم‌انداز اقتصادی سال ۱۴۰۱ در حوزه مسکن با اشاره به تحولات این بازار در سال آینده گفت: باید به سمت شناسایی دقیق نیاز بازار و داده‌های درست از بازار مسکن حرکت کنیم. در صورت درک دقیق نیاز بازار می‌توانیم عرضه متناسب‌تری نسبت به شرایط بازار داشته باشیم.  

وی با بیان اینگه بررسی و تحقیق در حوزه مسکن در تامین نیاز مسکن مؤثر در کاهش قیمت موثر است، اظهار داشت: باید از روش‌های سنتی برای مدیریت و اداره بازار مسکن فاصله بگیریم و امروز انجام تحقیقات و همچنین بازاریابی دقیق در حوزه بازار مسکن باعث می شود که نیاز این بازار به درستی شناسایی شود و در نهایت با داده‌ها و اطلاعات صحیح و همچنین تصمیم گیری دقیق می‌توان بازار  را از رکود خارج کرد.

این فعال حوزه مسکن با اشاره به رشد قیمت‌ املاک در تهران تصریح کرد: امروز میانگین قیمت هر متر مربع مسکن به ۳۰ میلیون تومان رسیده و مهم‌تر اینکه در طول چهار سال قیمت مسکن ۶۳۴ درصد بالا رفته است. 

بیدار با بیان اینکه قدرت خرید مردم در حوزه مسکن بسیار کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: از آنجایی که قدرت خرید مردم در این حوزه با افت قابل توجهی مواجه بوده مدت زمان انتظار خرید خانه هم بالا رفته است به طوری که تحقیقات بازاریابی نشان می‌دهد در سال ۷۹ مدت زمان انتظار خرید خانه ۱۲ سال بود که امروز این عدد به ۱۰۹ سال رسیده‌است. 

وی با اشاره به تغییر الگوی خرید مسکن بین مردم ابراز داشت: از انجایی که قدرت خرید کاهش یافته در تهران اغلب معاملات برای خانه‌هایی با متراژ ۴۰ تا ۷۰ متر است و تقاضا به سمت جنوب تهران هدایت شده‌ است.

علی صادقین، کارشناس اقتصاد مسکن در ادامه این همایش، بیان کرد: مولفه‌هایی مانند روند تولید و رشد اقتصادی در بخش‌های مختلف، رشد نقدینگی و تورم، نرخ بهره و فروش اوراق، کسری بودجه و نحوه تامین آن، نحوه قیمت‌گذاری در بازارها، بودجه، سیاست‌های اقتصاد بین‌الملل و روند کامودیتی‌ها و از همه مهم‌تر روند مذاکرات وین و حصول توافق یا عدم توافق از متغیرهای اثرگذار بر پیش‌بینی بخش‌های اقتصادی و کسب‌و کار از جمله حوزه مسکن است. 

وی با تاکید بر اینکه در سمت تقاضای اقتصاد با توجه به افت انتظارات تورمی در صورت توافق احتمالی، انتظار افزایش در تشکیل سرمایه ثابت ناخالص خواهیم داشت، یادآور شد: رشد اقتصادی مثبت خواهد بود؛ هرچند که چندان معنادار نخواهد بود. از سوی دیگر، انتظار رشد هزینه های مصرفی و مخارج دولتی در سال آینده را نداریم چراکه به علت کسری بودجه هنوز بخش قابل توجهی از پرداختی‌ها به پیمانکاران از طریق اسناد خزانه تسویه می‌شود و تنها در بخش ساختمان احتمالا شاهد رشد هزینه‌های عمرانی خواهیم بود.

این کارشناس اقتصاد مسکن ادامه داد: البته در سال آینده به دلیل افت شدید قدرت خرید انتظار رشد تقاضا در کالاهای با دوام مانند خودرو و مسکن را نداریم و این شرایط نشاندهنده رکود در بخش ساختمان است که احتمالا رو به بهبود خواهد بود.

صادقین با بیان اینکه در سمت تقاضا انتظار رشد در گروه خدمات وجود دارد، عنوان کرد: با توجه به پیش‌بینی از رکود در بخش هایی از صنعت و ساختمان به دلیل کمبود گاز در زمستان انتظار می‌رود سال آینده روند بهتری را برای بخش ساختمان پیش‌رو باشد. ضمن اینکه طرح نهضت ملی مسکن هم در دست اجرا قرار دارد.

این کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه سال آینده پر دخالت‌ترین سال در زنجیره فولاد و سیمان است، گفت: این دولت نشان داده تمایل بسیار زیادی برای قیمت‌گذاری دستوری دارد.

صادقین با بیان اینکه رشد اقتصادی مسکن منفی ۱۶ درصد بوده است، اظهار داشت: بودجه امسال بودجه مسکنی است و دولت ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های مسکنی در نظر گرفته است که چنین افزایش بودجه‌ای نسبت به سایر بخش‌ها کم‌نظیر است و این بودجه خود به بازار مسکن سیگنال می‌دهد.

وی با بیان اینکه قدرت خرید مردم در طول سه سال گذشته بیش از ۴۷ درصد کاهش یافته است، تصریح کرد: با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، تمرکز خرید مسکن بر روی واحدهای کم‌متراژ است و حتی با حصول توافق هم قدرت خرید مردم به یکباره ترمیم نخواهد شد.   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز