خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد:

ایران می‌تواند هاب نهاده‌های دامی برزیل در منطقه شود/ لزوم تاسیس خط تجاری پسته و زعفران

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۸۱۲۹

وزیر کشاورزی ایران اظهار داشت: ما با 17 کشور همسایه هستیم. ایران می‌تواند هاب نهاده‌های دامی برزیل در منطقه شود و نهاده‌ها را در کشورهای همسایه توزیع کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست مشترک توسعه همکاری‌های کشاورزی بین جمهوری اسلامی ایران و برزیل برگزار شد. در ابتدای نشست، ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی ایران با اشاره به روابط تاریخی 120 ساله ایران اظهار داشت: روند توسعه همکاری‌های ایران و برزیل بدون توجه به تغییرات سیاسی، همواره رو به رشد بوده است. برزیل در بین کشورهای آمریکای لاتین جایگاه نخست را در روابط تجاری با ایران دارد و قطب غذا و تولید محصولات کشاورزی در جهان است. ایران نیز ظرفیت‌های خوبی برای امنیت غذایی در خاورمیانه دارد. این دو قطب کشاورزی می‌توانند روابط خوبی با یکدیگر داشته باشند. امروز با توجه به علاقه‌مندی‌ها برای پایداری و توازن تجاری باید تلاش شود که تراز تجاری رشد و فرایند مبادلات تجاری تسهیل شوند.

وی با ابراز امیدواری از این سفر گفت: امیدوارم این سفر موجبات تبادل تجاری این دو کشور را فراهم و همچنین باعث شود بروکراسی‌های کشاورزی بین این دو کشور کاهش پیدا کند.

وزیر جهاد کشاورزی با ابراز امیدواری از رشد صادرات بین این دو کشور بیان کرد: ما می‌توانیم بستر توسعه صادرات را در قالب تهاتر افزایش بدهیم.

در ادامه نشست، ترزا کریستینا همتای ساداتی‌نژاد در برزیل گفت: روابط دوستانه بین دو کشور 100 سال قدمت دارد. ما در حال حاضر در نقطه مناسبی از روابط تجاری ایستاده‌ایم. کشور شما در سال‌های اخیر در بخش کشاورزی قوی عمل کرده است. ما نیز در 50 سال اخیر به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مواد غذایی در جهان تبدیل شده‌ایم. به نظر می‌رسد اتفاقات خوشی در مناسبات دو کشور در حال رخ دادن است.

وی با بیان اینکه وزارت کشاورزی برزیل حامی و مشوق تولید محصولات کشاورزی در جهان است، تاکید کرد: نمایندگان مختلفی از انجمن‌های مختلفی از برزیل در زمینه سویا، نهاده‌های دامی، پنبه و مواد پروتئینی در این سفر با ما همراهی کردند. در سطح فعلی با ارتقاء افزایش صادرات اوره، تعادل در بالانس تجاری دو کشور ایجاد خواهد شد.

ترزا کریستینا با بیان اینکه فعالیت‌های مربوط به تهاتر در وزارت کشاورزی ایران متمرکز شده است، بیان کرد: این مسئله باعث کاهش کندی در روند مذاکرات خواهد شد. تصور من این است که میزان هیات‌های تجاری از ایران به برزیل را باید افزایش بدهیم. ایرانی‌ها باید به برزیل بیایند و از نزدیک شاهد سیستم تولید ما باشند. هر چقدر ارتباط تجار بیشتر شود روند مبادلات افزایش خواهد داشت.

وزیر کشاورزی برزیل با ابراز خوشحالی از افتتاح اتاق مشترک ایران و برزیل توضیح داد: این اتاق روند تجاری بین دو کشور را تسهیل خواهد داد. در حال حاضر ما در میدان فوتبال هستیم و می‌توانیم بازی را شروع کنیم. نکته‌ای که فراموش کرده‌ام به آن اشاره کنم تاسیس کمیته کشاورزی بین دو کشور است. ما برای راه‌اندازی این کمیته اعلام آمادگی می‌کنیم.

در ادامه نشست، ساداتی‌نژاد با بیان اینکه نگاه دو کشور به یکدیگر نزدیک است، بیان داشت: ما به دنبال نگاه راهبردی برای تامین منافع دو ملت هستیم. ما به نگاه راهبردی باور داریم و در این مسیر با جدیت پیش می‌رویم.

وی با بیان اینکه موانع توسعه کشاورزی در بین دو کشور باید رفع شود، اذعان کرد: یکی از این موانع، نظام تعرفه‌ای است. برزیل برای واردات محصولات کشاورزی از ایران تعرفه 120 درصدی در نظر گرفته است و این در حالی است که ایران تعرفه 4 درصدی برای واردات محصولات کشاورزی در نظر گرفته است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به لزوم رفع موانع بروکراسی از سوی دو کشور گفت: باید زمینه را برای تجارت ترجیحی بین دو کشور فعال کنیم و تجارت از نوع تهاتری را توسعه بدهیم. ایران یکی از قطب‌های تولیدکننده اوره در جهان است و شما یکی از برترین‌ تولیدکنندگان نهاده‌های دامی هستید.

ساداتی‌نژاد تصریح کرد: محصولات دیگری در ایران تولید می‌شوند که می‌توانند بازار خوبی در برزیل داشته باشند و یکی از این محصولات سیر است. شما واردات 100 میلیون دلاری سیر دارید که می‌توانید بخش قابل توجهی از این نیاز را از ایران تامین کنیم. همچنین سالانه 90 میلیون دلار سیب وارد کشور می‌کنید که باید بگویم ایران در تولید سیب بسیار قوی است. علاوه بر این نیز کشمش ایرانی نیز می‌تواند به بازار برزیل راه پیدا کند.

وی میزان صادرات کود اوره از ایران به برزیل را حدود 500 تا 600 هزار تن عنوان کرد و افزود: در قالب تهاتر می‌توان این میزان را به 2 میلیون تن افزایش داد. همچنین لازم است برزیل حمایت‌های حقوقی و قانونی برای کشت فراسرزمینی ایرانیان فراهم کند. سرمایه‌گذاران زیادی در حال حاضر در ایران در حوزه کشت فراسرزمینی فعال هستند. ما نیز از تاسیس اتاق مشترک ایران و برزیل استقبال می‌کنیم چرا که بر این باور هستیم بخش خصوصی، موتور حرکت تجارت در کشورها است.

وزیر جهاد کشاورزی از لزوم تاسیس خط تجاری پسته و زعفران بین دو کشور اشاره کرد و گفت: تدوین نقشه راه بلندمدت در حوزه کشاورزی در بین دو کشور بسیار اهمیت دارد. این مهم را می‌توان با فعالسازی کمیسیون کشاورزی بین دو کشور محقق کرد. همچنین تقویت ارتباط علمی و فناوری بین دو کشور باید به یک ضرورت تبدیل شود چرا که برای آینده تجاری ما مفید خواهد بود.

در ادامه همتای ساداتی‌نژاد در برزیل اظهار داشت: من نکاتی که شما درباره خشکبار، سیر و زعفران گفتید را یادداشت کردم و در برگشت آنها را بررسی کرده و نتیجه را به شما اعلام می‌کنم.

وی با اشاره به توان بالای ایران در تولید روغن زیتون گفت: در سفری که به شیراز داشتم زیتون‌های فرآوری شده‌ خوشمزه‌ای دیدم که به نظر می‌رسد می‌توانند در بازار برزیل جایگاه مناسبی به دست بیاورند و لازمه این کار این است که ما محصولات شما را از نزدیک ببینیم و این مهم زمانی محقق خواهد شد که نمایشگاه‌های بین‌المللی بین دو کشور برگزار شود.

وزیر کشاورزی برزیل با بیان اینکه برزیل قابلیت واردات 2 میلیون تن اوره از ایران را دارد، بیان کرد: نظام تعرفه‌ای نکته قابل توجهی است که باید به آن توجه شود. من انتقاد شما را به وزارت اقتصاد کشورمان منعکس خواهم کرد اما باید بگویم که این تعرفه شامل ایران نیست و برزیل این نظام تعرفه‌ای را برای همه کشورها اعمال می‌کند.

وی با بیان اینکه تجارت یک ارتباط دوسویه است، افزود: باید تعادل تجاری بین دو کشور ایجاد شود. نمی‌توان تصور کرد که یک کشتی از برزیل پر بیاید و از ایران خالی برگردد. ما برای تشکیل کمیته مشورتی و فعالسازی آن اعلام آمادگی می‌کنیم و به نظر می‌رسد در 6 ماه نخست سال بتوان این کمیته را تشکیل داد.

در ادامه نشست، ساداتی‌نژاد اظهار کرد: ما ادعا می‌کنیم به 3 دلیل محصولات باقی ما از نظر طعم، رنگ و مزه در جهان برتر هستند. به دلیل اینکه ایران در عرض جغرافیایی و کمربند تولید استراتژیک قرار دارد. همچنین ما 3400 ساعت آفتابی در کشور داریم و ارتفاع ما از سطح دریا مناسب است و همین مسائل دست به دست هم دادند تا تولید محصولات کشاورزی در ایران باکیفیت باشند.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: اگر مردم برزیل سیب درختی، خرما، کشمش، پسته، سیر، زعفران، انار و کیوی ایران را مصرف کنند، دیگر محصولات باغبانی هیچ کشوری را خریداری نخواهند کرد.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه برزیل سومین شریک تجاری ایران است، اذعان کرد: متاسفانه تراز تجاری بین این دو کشور وجود ندارد. بخش عمده صادرات ایران به برزیل کود اوره است و 2 درصد محصولات کشاورزی ایران به برزیل صادر می‌شود در حالی که بالای 50 درصد واردات برزیل، محصولات کشاورزی است. لازم است همین جا به یکدیگر قول و تعهد بدهیم که محصولات باغبانی ایران را به سفره‌های برزیل هدایت کنیم. لازم است در نقشه بلندمدت ایران و برزیل اصطلاح کشتی در برابر کشتی را به کار ببریم. سخنانی که شما در مورد زیتون مطرح کردید برای من جذاب بود و به آن بیشتر توجه خواهم کرد.

وی با بیان اینکه در ایران کمترین سم و کود در محصولات کشاورزی استفاده می‌شود، تاکید کرد: محصولات ایرانی ارگانیک هستند و برگزاری نمایشگاه مشترک ایده خوبی است که از آن استقبال خواهیم کرد. ما با 17 کشور همسایه هستیم. ایران می‌تواند هاب نهاده‌های دامی برزیل در منطقه شود و ما نهاده‌های شما را در کشورهای همسایه توزیع کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تحریم‌های ظالمانه فشار زیادی به مردم ایران وارد کرده است، بیان کرد: ما در برابر این تحریم‌ها ایستادگی قابل توجهی از خود نشان داده‌ایم. تهاتر راه خوبی برای دور زدن و خروج از مشکلات پرداختی است. شما یکی از مصرف کنندگان کود اوره و کود فسفاته در جهان هستید و می‌دانید که ما یکی از بزرگترین تولیدکنندگان این محصولات پتروشیمی در جهان محسوب می‌شویم.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه میلیاردها تن خاک فسفاته داریم که می‌توان آنها را صادر کرد، گفت: باید در این زمینه بیشتر مشارکت کنیم و شرایط را برای صادرات محصولات ایران به برزیل فراهم کنیم. در این جلسه نمایندگان بانک‌های دو کشور حضور دارند و می‌توان درباره چگونگی روابط مالی دو کشور سخن بگویند. امیدوارم بیانیه مشترک بین دو کشور امضا شود چرا که این بیانیه نقطه عطف و حرکت پرشتاب در زمینه متوازن کردن تراز تجاری دو کشور خواهد شد.

در ادامه نشست، همتای ساداتی‌نژاد در برزیل اظهار داشت: دولت ما همواره کندتر از بخش خصوصی و تجار عمل می‌کند. نکته‌ای که شما درباره خاک فسفاته گفتید قابل توجه است. ما 60 درصد نیاز فسفاتی خود را وارد می‌کنیم اما پیشنهاد می‌کنم بهتر است صادرات فسفاته از ایران به صورت خام نباشد. بهتر است یک کارخانه تبدیلی در ایران تاسیس شود تا خاک فسفاته را به محصول نهایی تبدیل و سپس آن را صادر کنیم.

وی در پایان خوشمزگی محصولات باغی ایران را تایید کرد و گفت: امیدوارم زمینه‌ها برای تبادل تجاری محصولات باغی ایران به برزیل فراهم شود.

در پایان این نشست توافق‌نامه مشترک توسعه همکاری‌های کشاورزی ایران و برزیل به امضای دو وزیر جهاد کشاورزی ایران و برزیل انجامید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز