خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

بخش زیادی از کالاهای اساسی به خارج قاچاق می‌شود/ در صورت تامین ذخایر ارزی برای حذف ارز ترجیحی تصمیم قاطع می‌گیریم

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۷۳۵۸

دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: بخش قابل توجهی از کالاهای اساسی مانند برنج٬ روغن و گوشت که شاهد افزایش قیمت روزانه آنها هستیم به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شوند، همین مسئله توانایی تنظیم بازار را از ما سلب کرده و این واقعیت غیرقابل انکار است.

ذبیح­ الله اعظمی ساردویی در گفت­‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در پاسخ به این پرسش که که سازمان حمایت اعلام کرد که ستاد تنظیم بازار این سازمان را موظف کرده است که قیمت تثبیتی برای برنج و گوشت قرمز را تعیین کند، آیا مجلس موافق مکانیزم قیمت­‌گذاری دستوری است؟ گفت: مجلس مخالف قیمت­‌گذاری دستوری است و به نظر من بلای که امروز اقتصاد به خصوص بخش کشاورزی در تولید و توزیع با آن درگیر بوده به دلیل همین نرخ­ گذاری­‌های دستوری است.­

نماینده مردم کرمان با بیان اینکه با حذف ارز ترجیحی دیگر شاهد نرخ­ گذاری­‌های دستوری نخواهیم بود، افزود: مکانیزم عرضه و تقاضا باید قیمت کالاها را تعیین کند نه قیمت­‌های دستوری.

وی قیمت­‌گذاری دستوری را مسکن­‌های موقتی دانست و افزود: هر کجا که رانت باشد فساد آنجا رشد می­‌کند. بخش قابل توجهی از کالاهای اساسی مانند برنج٬ روغن و گوشت که شاهد افزایش قیمت روزانه آنها هستیم به صورت قاچاق از کشور خارج می­‌شوند، همین مسئله توانایی تنظیم بازار را از ما سلب کرده و این واقعیت غیرقابل انکار است.

اعظمی ساردویی با اشاره به وفور کالا در کشور، تصریح کرد: قیمت­‌گذاری دستوری در کوتاه مدت راه چاره است اما در درازمدت نمی­‌تواند جوابگوی این مشکلات باشد و ما باید چاره جدیدی برای برون رفت از این مشکلات پیدا کنیم، نه اینکه در بزنگاه­‌های تاریخی نخست به سراغ قیمت­‌گذاری دستوری برویم.

این نماینده مجلس ادامه داد: امیدواریم در ماه‌­های آینده مذاکرات منتج به نتیجه شود و فشارهای خارجی به ما کمتر شود. در صورت تامین ذخایر ارزی٬ بدون تردید مجلس برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تصمیمات قاطع خواهد گرفت اگر تا به امروز تصمیمی در این زمینه گرفته نشد به دلیل بوده است که از ۶ ماه پیش دولت نتوانست راه­‌حل منطقی برای کاهش عواقب حذف این ارز بر معیشت مردم ارائه بدهد از این­‌رو مجلس برای حذف این ارز قانع نشد.

وی در پاسخ به این پرسش که شما ریشه نوسات قیمت در کالاهای اساسی را در اعطای ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی می­‌دانید؟ گفت: بخشی از مشکلات ریشه در این ارز دارد اما عمده مشکل ما ریشه در ضعف مدیریتی از جمله ضعف در شبکه توزیع دارد. اگر بخشی از برنامه­‌هایی کمیسیون کشاورزی مجلس در زمینه خودکفایی تولید برنج اجرایی می­‌شد ما امروز به خودکفایی رسیده بودیم.

نماینده مردم کرمان با طرح یک پرسش ادامه داد: مگر نهاده‌­های دامی با ارز ترجیحی وارد نمی­‌شود؟ چرا در بازار آزاد ما شاهد فروش ذرت٬ جو و کنجاله سویا با قیمت کیلویی ۱۰ هزار تومان هستیم؟ پاسخ روشن است همین مسئله به­‌خوبی گواه رانت در کشور است در مورد سایر کالاهای اساسی نیز این اتفاق رخ می­‌دهد. عده‌­ای از این شرایط ذی نفع هستند و مایل نیستند که ارز ترجیحی حذف شود چرا که از قبل آن سودهای کلانی به جیب می­‌زنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز