خبرگزاری کار ایران

خاندوزی:

بانک‌ها تا فردا شرایط دریافت تسهیلات خرد بدون ضامن را اطلاع‌رسانی کنند/ پرداخت وام بدون ضامن را شروع کنید

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۹۴۸۰

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: تمام بانک‌ها حداکثر تا ظهر فردا بخشنامه داخلی مربوط به پرداخت تسهیلات خرد بدون ضامن را در سایت‌های خود بارگذاری و شرایط اخذ این وام را برای مردم تشریح کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سید احسان خاندوزی امشب در مراسم تحول نظام بانکی به نفع مردم خطاب به مدیران بانکی گفت: تمام بانک‌ها حداکثر تا ظهر فردا بخشنامه داخلی مربوط به پرداخت تسهیلات خرد بدون ضامن را در سایت‌های خود بارگذاری و شرایط اخذ این وام را برای مردم تشریح کنند.

وی ادامه داد: مدیران شعب متخلف و مقاوم در برابر اجرای این بخشنامه بدون تعارف و بدون ملاحظه برکنار شوند.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه امروز بر سر یک دو راهی قرار داریم، اظهار داشت: یک راه این است که مسیر ساده و تجربه شده قبل را با قدری اصلاح ادامه دهیم و نسبت‌های نادرست را درصدی بهبود بخشیم که این رویکرد خلاف قانون نیست. در نهایت هم وقتی از مدیران سوال شد در مدت مدیریت خود چه اقدامی انجام داده‌اید خواهند گفت تا حد ممکن بدون اینکه مخاطره‌ای برای مدیریت بانک ایجاد شود، روال سابق را ادامه دادیم. 

خاندوزی افزود: محصول و ثمره این مسیر مقصد متفاوتی از اینکه امروز در آن قرار داریم نخواهد بود و اگر وضعیت امروز راضی‌کننده نیست و تراز ظرفیت حال حاضر، دانش و تخصص موجود قرار ندارد و لایق خدمات گیرندگان نیست، به طور قطع محصول این مسیر هم در آینده همین وضعیت است. 

وی با بیان اینکه زحمات مدیران قبلی را انکار نمی‌کنیم، تصریح کرد: حتما وضعیت نظام بانکی کشور نسبت به ٢۵ سال قبل فرق کرده و شاهد تحولات چشمگیری هستیم که حاصل عملکرد مدیران قبلی بوده است. 

وزیر اقتصاد با بیان اینکه اگر به دنبال مقصد متفاوتی هستیم باید انتخاب متفاوتی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: راه دوم این است که تلاش کنیم با حفظ حداکثر همگرایی به سمت مسیرهای متفاوت و ابتکارات، سیاست و فرآیندهای نوین با سازوکارهای اصلاح شده و در نهایت خروجی‌هایی حرکت کنیم که برای سیاست‌گذار نظام بانکی، خدمات‌گیرندکان و دست‌اندرکاران راضی‌کننده باشد و در تراز پتانسیل‌های علمی قرار بگیرد و لایق  گام دوم انقلاب اسلامی باشد. 

به گفته خاندوزی، کلید واژه این مسیر تحول است و نقطه شروع این تحول هم باید خود شبکه بانکی باشد. 

وی با بیان اینکه خودِ نظام بانکی جزو خبرنگان این حوزه هستند و باید تحول توسط افراد حاضر در این نظام شکل بگیرد، ابراز داشت: خبرگان این حوزه باید این پیام را صادر کنند که توان این را دارند که نقطه عطف تحول در نظام بانکی را رقم بزنند در این صورت نیازی نیست کسانی بیرون از شبکه بانکی برای اصلاح این نظام نسخه بپیچند. 

وزیر اقتصاد با بیان اینکه پیام من در این مراسم این است که بیایید دست به دست هم دهیم تا تمام جامعه (تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان) و خدمت‌گیرندگان این تحول را لمس و ادارک کنند، عنوان کرد: باید مردم وقتی پس از مدتی عملکرد نظام بانکی را قضاوت می‌کنند. این تغییر را از کف شعب تا ستاد بانکی احساس کنند.

خاندوزی با بیان اینکه تغییر در نظام بانکی به معنای پشت پا زدن به گذشته نیست، یادآور شد: معتقدیم در این روند باید نقاط مثبت گذشته به طور جدی تقویت و نقاط ضعف با شتاب بیشتری برطرف شوند.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد به دو بخش واقعی و مالی تقسیم می‌شود، بیان کرد: بخش واقعی اقتصاد همان بنگاه‌های تولیدی و بخش مالی اقتصاد همان نهادهای مالی هستند و بانک‌ها افسران بخش مالی اقتصاد محسوب می‌شوند که باید تحول بخش مالی را بر دوش بکشند و این اقدام امروز باید با سرعت بیشتری انجام شود.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه ما به عنوان سیاست‌گذاران نظام بانکی باید عامل شهامت مدیران این حوزه باشیم، گفت: نباید در این حوزه با مدیران دست لرزان برای تصمیم‌گیری مواجه شویم. 

خاندوزی با اشاره به اشاره به صحبت‌های رئیس‌جمهور درباره مدیران بانک‌ها اظهار داشت: طبق گفته رئیس‌جمهور مدیران بانک‌ها امنای دولت هستند و برای مسائل پولی و اعتباری کشور مدیریت می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه مدیران بانک‌ها باید اراده تغییر و تحول در نظام بانکی را به صورت موردی در شبکه بانکی تزریق  کنند، تصریح کرد: از گام‌های این تحول که مدنظر دولت قرار دارد توجه ویژه به ارائه تسهیلات خود سهل و ساده است تا مشتریان خوش حساب بتوانند به ساده‌ترین روش‌ها دسترسی به این تسهیلات داشته باشند. 

وزیر اقتصاد ادامه داد: مشتریان خوش حساب بانک‌ها دارای رتبه مناسب کم‌ریسک‌ترین بخش‌های مالی را تشکیل می‌دهند و تمام بانک‌های مشمول مصوبه پرداخت وام بدون ضامن حداکثر تا ظهر فردا باید بخشنامه‌های مربوط به ارائه این تسهیلات را در سایت‌های خود بارگذاری کنند. 

خاندوزی درباره نحوه نظارت و پرداخت وام بدون ضامن خاطرنشان کرد: بانک‌ها در کنار بارگذاری و انتشار بخشنامه‌های مربوط به دریافت این تسهیلات، باید شیوه نظارت و اعتراض مردم به شعبی که از پرداخت این وام سر باز می‌زنند را درج کنند در صورتی که از مشتریان مطالبه ضامن شد افراد بتوانند هرچه سریعتر این تخلف را گزارش دهند و در صورت عدم رسیدگی وزارت اقتصاد وارد کار می‌شود و نظارت در سطح وزارت اقتصاد هم انجام خواهد شد به طوری که به صورت موردی به شکایت و گزارش‌های تخلف رسیدگی می‌کند.

وی با اشاره به وضعیت منابع بانکی در پایان سال ابراز داشت: هر چند که بانک‌ها به صورت طبیعی در ماه‌های پایانی سال با مشکل منابع مواجه هستند اما برای اینکه حرف رئیس‌جمهور درباره پرداخت وام بدون ضامن زمین نماند از بانک‌ها می‌خواهیم منابعی برای پرداخت این تسهیلات در ماه‌های پایانی سال در نظر بگیرند.

به گفته وزیر اقتصاد، این سیاست‌ها برای خودنمایی وزیر و مدیران اقتصادی و بانکی نیست بلکه این سیاست‌ها می‌تواند نقطه بازگشت امید و اعتماد مردم به دولت باشد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز