خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد؛

تشریح جزییات واردات و توزیع مرغ‌های آلوده/ محموله لوازم «بوش» باید مرجوع شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۷۴۷۷

رییس کل گمرک ایران اظهار داشت: در این مدت ۵۴۰ اظهارنامه صادراتی وجود داشته که وزن آن ۱۰۰ میلیون تن بوده و افزایش ۷ درصدی داشته است. همچنین ارزش این کالاها ۳۸ میلیارد و ۷۰۳ میلیون دلار با رشد ۳۷ درصدی بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علیرضا مقدسی در نشست خبری امروز درباره عملکرد ۱۰ ماهه تجارت خارجی در سال جاری اظهارداشت: در ١٠ ماه امسال ۲۳۴ هزار اظهارنامه وارداتی به وزن ۳۳ میلیون تن انجام شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۷ درصد افزایش وزنی داشته است. همچنین ارزش این حجم واردات ۴۱ میلیارد و ۴۷۳ میلیون دلار با افزایش ۳۴ درصدی بوده است.

وی درباره میزان صادرات ادامه داد: در این مدت ۵۴۰ اظهارنامه صادراتی وجود داشته که وزن آن ۱۰۰ میلیون تن بوده و افزایش ۷ درصدی داشته است. همچنین ارزش این کالاها ۳۸ میلیارد و ۷۰۳ میلیون دلار با رشد ۳۷ درصدی بوده است.

رییس کل گمرک ایران درباره مقاصد صادرات و مبدا واردات انواع کالا گفت: کشور عمده مقصد کالاهای صادراتی کشورمان، چین، عراق، ترکیه ، امارات و افغانستان بوده و کشورهای عمده مبدا واردات امارات، چین، ترکیه و آلمان بوده است.

آخرین وضعیت پرونده کره‌های وارداتی

مقدسی درباره پرونده کره‌های وارداتی اظهار داشت: گمرک در ابتدا با بررسی‌های انجام شده به بیش بود ارزش این محموله‌ رسید اما باید اجازه دهیم سیکل اداری رسیدگی به این پرونده طی شود.

وی افزود: موضوع این پرونده بیش‌بود ارزش است و باید اجازه دهیم خارج از هیاهو و مباحث متفرقه اثرگذار مراحل قضایی و اداری آن طی شود. صاحب کالا می‌تواند هم در شرایط کم اظهاری و هم بیش‌بود نسبت به اعلام گمرک، اعتراض کند و پس از تایید دفتر ستادی اگر صاحب کالا به موضوع اعلام شده معترض باشد می‌تواند به کمیسیون حل اختلاف بدوی مراجعه کند. اگر به رای آن مرجع باز هم اعتراض شد، امکان ارجاع به کمسیون تجدید نظر وجود دارد و در نهایت صاحب کالا می‌تواند اعتراض خود را به دیوان عدالت اداری برساند. بنابراین باید اجازه دهیم باید این مراحل طی شود و هیچ فشاری بر روی این پرونده نیست.

مقدسی درباره آخرین تصمیمات برای محموله لوازم خانگی بوش گفت: این پرونده مربوط به سنوات گذشته است اما آنچه که در این باره تصمیم‌گیری شده این است که محموله بوش باید مرجوع شود.

مقدسی درباره پرونده شرکت کروز که گفته می‌شود در این پرونده بحث رشوه به کارکنان گمرک مطرح بوده، ادامه داد: این پرونده هم مربوط به سنوات گذشته بوده که در مراجع قضایی در حال رسیدگی به آن هستند و افراد در مرحله تفهیم اتهام قرار دارند و هر رای که در این باره صادر شود هم توسط مراجع قضایی اعلام می‌شود.

وی با اشاره به ورود و توزیع مرغ‌های آلوده گفت:  قرار بر این شد که ٢٣ تن مرغ متعلق به امور پشتیبانی دام بوده در انبار و سردخانه اختصاصی و تحت کلید گمرک نگهداری شود. این مرغها در سردخانه مورد تایید دامپزشکی بود اما تقریبا ٢٠٠ روز در انبار مانند با توجه به اینکه صدور مجوزها زمان برد متوجه شدیم کالا در انبار نیست و دامپزشکی هم اعلام کرد این کالا دیگر نباید مورد استفاده قرار بگیرد از این رو نسبت به جمع آوری این کالا از شهر تهران و یک شهر دیگر اقدام شد.

وی تاکید کرد: این کالا با مجوز گمرک ترخیص نشد و ما نسبت به آن اعلام جرم کردیم. البته باید توجه داشته باشیم این موضوع مربوط به دوره‌ای است که بازار به شدت به این کالا نیاز داشت.

مقدسی درباره آخرین وضعیت کالاهای اساسی در گمرکات اظهار داشت: از ٢۶ قلم کالاهای اساسی ٧ قلم جزو کالای اساسی و ارز ترجیحی مابقی مشمول ارز نیمایی می‌شوند. از ابتدای امسال تا ابتدای ماه جاری ٢١ میلیون تن کالای اساسی با ارز ترجیحی به ارزش ١٢ میلیارد دلار وارد کشور شد. همچنین در همین مدت زمان ٢۵ میلیون تن کالای اساسی با ارز نیمایی و ترجیحی به ارزش ١۵ میلیارد دلار وارد کشور شده و در حال حاضر موجودی و دپو کالای اساسی به ۵ میلیون تن‌ می‌رسد.

مقدسی با اشاره به تجهیزات کنترل کننده در گمرکات کشور اظهار داشت: سوالی که همواره با آن مواجه هستیم این است که چرا محموله‌های غیرمجاز در ایران کشف نمی‌شوند و در کشور همسایه یا مقصد توسط دستگاه‌های کنترلی گمرکات آنها کشف می‌شوند. موضوع مهم این است که تعداد گمرکات کشورهای همسایه یا کشورهای خلیج فارس و کشورهای مسیر اروپا بسیار کم است و به پنج تا 10 گمرک می‌رسد در حالی که در ایران 120 گمرک وجود دارد و در هر منطقه ویژه و منطقه آزاد طبق قانون باید گمرک مستقر شود.

وی ادامه داد: در حالی که در 10 سال گذشته هیچ مجوز استخدامی نداشتیم مبادی گمرکی افزایش یافته و ما هم با استفاده از دستگاه‌های گمرکی و تجهیزات ایکس ری کارمان راحت‌تر است اما هر دستگاه ایکس ری 100 تا 160 میلیارد تومان هزینه دارد از این رو باید استفاده از این تجهیزات را اولویت بندی کنیم.

مقدسی با بیان اینکه در حال حاضر در 17 گمرک مهم تجهیزات ایکس ری و گمرکی مستقر هستند گفت: تنها در گمرک شهید رجایی 18 دستگاه ایکس ری کامیونی مستقر است که  امکان اسکن در هر دقیقه برای دو کامیون را دارند و علاوه بر آ‌ن به زودی از 18 دستگاه ایکس ری با ظرفیت بخش خصوصی هم استفاده می‌کنیم.

رییس کل گمرک ایران از اتصال سامانه جامع گمرکی به سامانه تجارت خارجی در نیمه اول سال آینده خبر داد و گفت: سیاست ما بخشی نگری نیست و معتقدیم برای هم افزایی باید دیتا و اطلاعات تمام دستگاه‌ها در اختیار یکدیگر قرار بگیرند.

وی با اشاره به دلایل دپو و ماندگاری کالا در گمرکات کشور اظهارداشت: ورود کالا یک فرآیندی دارد. ابتدا باید ثبت سفارش صورت گیرد و بعداز آن تامین ارز انجام شود و کالا پس از این پروسه وارد لنگرگاه و اسکله می‌شود و پس از تخلیه وارد مرحله قبض انبار و تشریفات گمرکی و در نهایت ترخیص می‌شود که ممکن است در هر کدام از این مراحل وقفه‌ای پیش آید از جمله اینکه کالا وارد شده اما ثبت سفارش نشده یا اینکه ثبت سفارش آن منقضی شده است.

مقدسی تاکید کرد: تا زمانی که خریدار نتواند ارز مورد نیاز را تامین و به فروشنده ارایه دهد نمی‌تواند اسناد مالکیت را هم از خریدار بگیرد و در نهایت امکان ترخیص آن کالا را ندارد. حال اینکه بر اساس قانون هر صاحب کالایی تا سه ماه فرصت برای ترخییص را دارد و در صورت درخواست مجدد این مهلت تا دو ماه دیگر تمدید می‌شود در غیر این صورت کالا متروکه و به سازمان اموال تمیلکی ارایه می‌شو.

وی ادامه داد: موضوع دیگر بحث مجوزهای قانونی است که طبق مصوبه هیات مقررات زدایی قرار بر این است که مجوزهای گمرکی در نهایت در هفت روز ارایه شود که در همین حوزه هم برخی از کالاها نیاز به انجام آزمایش‌های بیشتری دارندو تمام این پروسه باعث دپوی کالا در بنادر و گمرکات می‌شوند.

مقدسی ادامه داد: از این رو مصوبه ترخیص 90 درصدی صادر شد که اگر بانک عامل کد ساتنا را صادر کند کالا به صورت صد در صدی هم ترخیص می‌شود.

وی درباره کالاهایی که چندین سال است در بنادر و گمرکات باقی ماندند و به سازمان اموال تملیکی ارایه نشده گفت: دلیل عمده آن این است که سازمان اموال تملیکی انبار به اندازه کا فی ندارد و هر چند که این کالاها به سازمان اموال تملیکی ارایه شده اما به دلیل کمبود ا نبار، این کالاها در بنادر همچنان نگهداری می‌شوند. البته بخشی از این کالاها قاچاق هستند که باید تعیین تکلیف شوند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر ترخیص خودروهای دپو شده در گمرکات گفت:‌ اخیرا درباره واردات خودرو کمیسیون تلفیق صحبت‌هایی کرده است و طبق تصمیم این کمیسیون احتمالا مجوز واردات 50 هزار دستگاه خودرو صادر می‌شود که هنوز تصمیم قطعی در این باره اعلام نشده است و اگر این تصمیم نهایی شود تعدادی از این خودروها از گمرکات کشور ترخیص خواهند شد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایلنا درباره میزان دپوی دارو در گمرکات اظهار داشت: دپویی از کالاهای دارویی در گمرکات نداریم و ترخیص داروها به صورت یکسره انجام می‌شود.

خبر در حال تکمیل می باشد...
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز