خبرگزاری کار ایران

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان بیان کرد:

پیشنهاد ما واردات خودرو است/ هزینه خودروهای فرسوده در سال ۱۴۰۴ چهاربرابر درآمد مالیاتی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۵۲۱۷

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان اظهار داشت: پیشنهاد ما این است که اجازه واردات خودرو بدون انتقال ارز داده شود چرا که باعث کاهش شدید قیمت خودرو، کاهش آلاینده‌ها، افزایش درآمد دولت و جایگزینی با خودروهای فرسوده می‌شود. ولی اجازه واردات خودرو منوط به اسقاط تعداد مشخصی خودروی فرسوده شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، فرهاد بهنیا در گردهمایی سراسری قطعه‌سازان کشور اظهار کرد: اگر صنعت خودرو و قطعه به درستی هدایت می‌شد شاهد بسیاری از مشکلات نبودیم. ایران رتبه نخست اتلاف وقت ترافیکی در جهان را دارا است، ۹۶ درصد از خودروهای تهران در صفحه پارک خیابان‌ها هستند و از این نظر ایران در رتبه اول قرار دارد، همچنین از نظر آلاینده‌ها تهران چهارمین شهر آلوده جهان است. تعداد روزهای پاک در تهران در سال ۹۷ حدود ۳۵ روز در سال ۹۸ به میزان ۲۸ روز در سال ۹۹ حدود ۱۵ روز و در سال ۱۴۰۰ تا به امروز ۴ روز  است.

وی افزود: از مهمترین عوامل آلودگی هوا مواردی مانند نیروگاه‌های فسیلی، حمل و نقل فرسوده و... است. هزینه جانبی آلودگی تهران در سال ۱۴۰۰، ۶۰ هزار میلیارد تومان بوده است. در جهان ۹ میلیون نفر قربانی آلودگی هوا شده‌اند که ۴۱ هزار نفر در ایران بوده‌اند. هزینه های جانبی این شرایط در سال ۹۸ حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان بود که در سال ۹۹ به ۸۱ هزار میلیارد تومان رسید. این رقم می تواند در سال ۱۴۰۴ به ۱۰ میلیارد دلار برسد.
 
بهنیا اضافه کرد: در کشور ۳ میلیون و ۱۸۰ هزار خودروی فرسوده وجود دارد. که این میزان باعث مصرف ۴۵ میلیون لیتر بنزین بیشتر می‌شود که خسارتی مصرف بیشتر حدود ۵۳ هزار میلیارد تومان است. تعداد خودروهای فرسوده در سال ۱۴۰۴ می‌تواند به ۸ میلیون خودرو برسد. 
 
وی ادامه داد: در سال ۹۶ مصوب شد که مطابق جدول ۸ خودروهای فرسوده به سمت اسقاط بروند. با شکایت یک نفر بدون حضور نمایندگان دولت، در دادگاه جدول ۸ ابطال و مراکز اسقاط تعطیل و شش هزار نفر بیکار شدند. مجوزها هم به مراکز معاینه فنی سپرده شد. سهم هر ایرانی از خسارتی که از محل این خودرو‌ها به کشور وارد می‌شود در سال ۱۴۰۴ به ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد. ۳۵۰ هزار نفر از شهروندان به همین علت دچار بیماری شده‌اند که این رقم در سال ۱۴۰۴ به یک میلیون نفر می‌رسد.
 
سخنگوی انجمن قطعه‌سازان بیان کرد: علاوه بر این یکی از عوامل کم آبی در کشور هم موضوع آلودگی است طبق مطالعات ذرات آلوده جلوی بارش باران را می‌گیرند. همچنین هر خودرو نیاز به ۱۲.۵ متر فضا برای پارک دارد که تامین آن نیاز به ۷۶ هزار میلیارد تومان ایجاد می‌کند. تردد هر خودرو هم نیاز به ۱۵ متر مکعب فضا دارد که هزینه آسفالت آن به ۵۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد. در صورت ادامه این روند فقط برای آسفالت و پارکینگ باید سرمایه‌گذاری معادل ۱۲۰ هزار میلیارد تومان تا سال ۱۴۰۴ انجام شود.
وی اضافه کرد: همچنین در صورت ادامه این روند هزینه نگهداری خودروهای فرسوده به ۲۳۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد. میزان این خسارت برابر با درآمد مالیاتی ۱۴۰۱ است. با ادامه این روند هزینه خودروهای فرسوده در سال ۱۴۰۴ چهاربرابر درآمد مالیاتی می‌شود
 
بهنیا گفت: یکی دیگر از تبعات این موضوع کاهش تولید است. ایران از نظر تولید خودرو در سال ۹۰ در رتبه ۱۳ قرار داشت اما با سیاست‌های غلطی که اجرا شد، این رتبه را از دست داده و روندمان نزولی شد. علاوه بر این خودروسازها به زیان دهی رسیدند که این زیان به قطعه‌سازان هم منتقل شد. کاهش چشمگیر اشتغال زایی و افزایش نارضایتی مصرف‌کننده از عواقب این موضوع بوده است.
 
وی خاطرنشان کرد: خودرو به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است سودهای کلان نصیب دلالان و سوداگران می‌شود. با آزادسازی قیمت خودرو باید جلوی این موضوع گرفته شود. در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان و سال ۹۹ حدود ۴۳ هزار میلیارد تومان نصیب دلالان شده است.
 
سخنگوی انجمن قطعه‌سازان کشور بیان کرد: اگر خودروهای فرسوده خارج نشوند دولت سالانه ۲۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه خواهد داشت. در حالی که دولت می‌تواند با پیش‌بینی ۸ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ۴ درصدی به فروش لیزینگی خودرو و جایگزینی آن با خودروهای فرسوده کمک کند. در صورت اجرایی شدن این موضوع تا سال ۱۴۰۴ سود دولت از قبل آن بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود. 
 
وی اضافه کرد: پیشنهاد ما این است که اجازه واردات خودرو بدون انتقال ارز داده شود چرا که باعث کاهش شدید قیمت خودرو، کاهش آلاینده‌ها، افزایش درآمد دولت و جایگزینی با خودروهای فرسوده می‌شود ولی اجازه واردات خودرو منوط به اسقاط تعداد مشخصی خودروی فرسوده شود. قیمت خودرو در داخل و خارج از کشور بسیار متفاوت است یک نمونه خودروی ۲۰۱۳ در داخل کشور ۱۴.۵ میلیارد تومان و مدل صفر همان خودرو در خارج از کشور با نرخ امروز ارز ۳.۶ میلیارد تومان است.
 
وی افزود: با هموار کردن مسیر واردات گام موثری برداشته می شود که دولت می‌تواند با درآمد حاصل از آن در حوزه‌هایی مانند محیط زیست هزینه کند. علاوه بر این پلتفرم‌های روز هم برای خودروسازها ایجاد می‌شود که امکان صادرات را ایجاد می‌کند برای یک و نیم میلیون نفر اشتغالزایی کرده و جلوی بیماری، تلفات جانی و غیره گرفته می‌شود.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز