خبرگزاری کار ایران

کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با ایلنا:

تورم باعث ریزش شاخص شد/ افزایش سهم پول‌های مهاجر در تمام بازارها

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۳۱۲۱

کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: ر شرایطی که نرخ تورم بالاست، جریان نقدینگی در کشور سرگردان است و در حال حاضر سهم این گروه از پول‌های مهاجر در تمام بازارها افزایش پیدا کرده است.

سعید اسلامی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره اثرگذاری فروش اوراق بر بازار سرمایه اظهار داشت: این موضوع را از دو جنبه می‌توان مورد بررسی قرار داد. به نظرم خروج پول از بازار سرمایه به سمت اوراق تحلیل درستی نیست و نیاز به بررسی جدی‌تر و داده‌های موثق‌تر دارد اما به طور قطع فروش اوراق بر روی نرخ‌ها تاثیر گذار است.  

وی ادامه داد: وقتی نرخ‌ها افزایش پیدا کند بر روی ارزش بازار سایر دارایی ‌ها اثر می‌گذارد چراکه نرخ تنزیل بالا می‌رود و سایر بازارها را تحت تاثیر قرار می‎دهد به طور قطع بر جریان پول هم بی‌تاثیر نیست بنابراین دولت حتما باید برنامه زمان بندی شده برای فروش اوراق داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه اما این موضوع یعنی فروش اوراق نمی‌تواند عامل و دلیل مهم خروج سرمایه از بورس باشد، گفت: صحبت در این موضوع نیاز به شواهد آماری درست و جدی‌تری دارد آنهایی که این عامل را مهم ترین موضوع برای خروج پول از بازار سرمایه می‌دانند باید داده‌های آماری سری زمانی داشته باشند چراکه بسیاری از پدیده‌ها در بازار مالی دچار همزمانی می‌شوند و علت و معلول نیستند.   

اسلامی درباره دلایل ریزش شاخص و خروج سرمایه از بازار افزود: به هر حال بی‌اعتمادی عمومی به بازار و بالا بودن نرخ تورم موضوعات بسیار مهمی هستند. به دلیل بالا بودن نرخ تورم، سرمایه‌ها، به ویژه سرمایه‌هایی که از نوع نقدشونده و در بازارهای مالی در جریان هستند معمولا به سراغ بازاری می‌روند که از آن انتظار بازدهی در کوتاه مدت داشته باشند

وی تاکید کرد: واقعیت این است که بخشی از سرمایه که وارد انواع بازارهای دارایی می‌شوند اهداف کوتاه مدت سفته‌بازانه دارند بنابراین رفتار آنها بر تمام بازارها اثرگذار است. معتقدم دلیل اصلی نرخ تورم است که در کشور ما بسیار بالا است به همین دلیل با وجود تورم متوسط 40 درصدی، وقتی در طول مدت 6 ماه از یک بازار سودی کسب نشود، به این معناست که 20 درصد از سرمایه از دست رفته است. از این رو سرمایه‌گذار ترجیح می‌دهد محل سرمایه‌گذاری را تغییر دهد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در شرایطی که نرخ تورم بالاست، جریان نقدینگی در کشور سرگردان است و در حال حاضر سهم این گروه از پول‌های مهاجر در تمام بازارها افزایش پیدا کرده است.

اسلامی با اشاره به مقصد پول های خارج شده از بازار سرمایه اظهار داشت: بدون داده نمی توان در این باره اظهار نظر کرد برخی از کارشناسان بر این باورند که پولی که از بازار سرمایه خارج  شده به سمت رمز ارزها رفته است اما داده قابل اطمینانی در این زمینه نداریم. رشد صندوق‎های با درآمد ثابت و رشد سپرده‌ها نشان می‌دهد که بخشی از پول های خارج شده از بورس به آن سمت هدایت شدند اما داده های بخش های دیگر از اقتصاد بسیار مخدوش است و نمی‌توان در این باره بررسی دقیق‌تر انجام داد.

وی درباره وعده رییس جدید سازمان  بورس مبنی بر کاهش قرمزی بازار گفت: معتقدم  مدیران جدید سازمان بورس نگران ایجاد پنیک در بازار هستند و به همین دلیل سعی دارند که اخبار خوب وارد بازار کنند اما معتقدم باید به صورت همزمان دید سیاست‌گذاری کلان اقتصاد به نفع بازار سرمایه است یا نه. زمزمه خبرهای خوب به ویژه در حوزه حذف قیمت‌گذاری دستوری را شنیده‌ایم اما مساله مهم این است که اگر این اخبار اطمینان نداشته باشیم فراخواندن مردم مجددا بازار را با چالش مواجه کند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز