خبرگزاری کار ایران

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با ایلنا:

«خاندوزی» اقتصاد ایران را به‌ خوبی می‌شناسد/ برنامه‌های مالیاتی وزیر پیشنهادی می‌تواند تورم را مهار کند

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۱۱۷۶

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: خاندوزی در مدت کوتاهی که به عنوان نماینده در مجلس حضور داشت، مالیات بر عایدی سرمایه را مطرح کرده و مالیات بر خانه های خالی و مالیات بر مجموع درآمد از طرح‌های پیشنهادی خاندوزی است که اگر به اجرا برسند، می‌توان منابع مالی بیشتری را در اختیار دولت قرار بدهد و جلوی کسری بودجه را بگیرد و مانع از استقراض از بانک مرکزی و افزایش پایه پولی می‌شود.

حجت السلام و المسلیمن غلامرضا مصباحی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی و توانایی‌های وی در این حوزه اظهار داشت: آقای خاندوزی را از دوران دانشجویی می‌شناسم و در این مدت به طور مستمر بایکدیگر در ارتباط بودیم. خاندوزی یک شخصیت نخبه‌ای در این حوزه محسوب می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  با بیان اینکه خاندوزی اقتصاد ایران را به خوبی می‌شناسد، ادامه داد: وی در دوره‌های متعددی از ادوار مجلس در مرکز پژوهش‌ها مشغول بررسی و مطالعه بر روی بودجه بوده‌ است و همواره در کمیسیون‌های مجلس حضور داشته و نمایندگان مجلس توانستند از راهنمایی‌های خاندوزی در تصمیم‌گیری‌ها بهره ببرند و غالب نمایندگان از نظرات وی استفاده می‌کردند و این نظرات در تصمیم گیری‌ها اعمال می‌شد.

وی افزود: خاندوزی در تهیه و تدوین برنامه ششم هم فعال بوده و عضو هیات علمی طباطبایی است و او را محقق مسلط بر مسائل پژوهشی اقتصاد ایران می‌دانیم که طرح‌هایی که در دوران نمایندگی مجلس در کمیسیون ارایه داده قابل دفاع است. علاوه بر اینها خاندوزی جوان با انگیزه‌ای است که این روزها به مدیر جوان با انگیزه و اراده نیاز داریم.

مصباحی مقدم درباره ایده و برنامه‌های خاندوزی برای بهبود شرایط اقتصادی اظهار داشت: خاندوزی در مدت کوتاهی که به عنوان نماینده در مجلس حضور داشت، مالیات بر عایدی سرمایه را مطرح کرده و مالیات بر خانه های خالی و مالیات بر مجموع درآمد از طرح‌های پیشنهادی خاندوزی است که اگر به اجرا برسند، می‌توان منابع مالی بیشتری را در اختیار دولت قرار بدهد و جلوی کسری بودجه را بگیرد و مانع از استقراض از بانک مرکزی و افزایش پایه پولی می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: طرح‌‌های مالیاتی مورد نظر آقای خاندوزی می‌تواند باعث تقسیم عادلانه درآمد و جلوگیری از تشدید تورم می‌شود.

وی درباره موضع وزارت اقتصاد نسبت به مسائلی مانند برجام و FATF گفت: باید توجه داشته باشیم که موضوع FATF و برجام ارتباطی با وزیر اقتصاد ندارد و نباید این موضوعات را به وزیر اقتصاد ربط داد.

مصباحی مقدم درباره اقدامات مورد انتظار از وزیر اقتصاد دولت سیزدهم برای کنترل تورم اظهار داشت: در کنترل تورم آنچه که بسیار اهمیت دارد، بودجه متوازن است. وزارت اقتصاد می‌تواند کمک بزرگی برای بودجه متعادل و متوازن تنظیم شود و کسری بودجه نداشته باشیم کما اینکه آقا خاندوزی در برنامه‌های ارایه شده بر این موضوع تاکید دارد. اگر فرصت برای وزارت خاندوزی پیش آید بتواند برنامه‌های خود در این حوزه را به اجرا برساند و تامین مالی دولت را از طریق مالیات دنبال کند،‌ کمک بسیار بزرگی به مهار تورم خواهد کرد.

وی ادامه داد: عامل اصلی تورم در ایران کسری بودجه و رشد نقدینگی است که باید جلوی رشد نقدینگی را گرفت تا تورم شیب نزولی داشته باشد و خوشبختانه آقای خاندوزی مشکل را می‌شناسد و راهکار را هم می‌داند و امیدوارم که مجلس فرصت وزارت را به خاندوزی بدهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: در صورت اخذ رای اعتماد، خاندوزی می‌تواند با انتخاب افراد شایسته در معاونت‌هایی نظیر امور بیمه و بانک و سرمایه‌گذاری خارجی و همین‌طور ریاست سازمان‌های بورس و امور مالیاتی، بسترساز توفیق شود. درواقع، انتخاب همراهان کارشناس و فعال، رمز موفقیت خاندوزی در وزارت خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز