خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

هشدار مَحو شدن برخی شهرها تا ۲۰ سال آینده پشتوانه علمی ندارد/ چرا سطح مطالبه‌گری پایین آمد؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۰۸۸۶

یک پژوهشگر حوزه آب گفت: افزایش نامتعارف دما، کمبود بارش و خشکسالی سال 1400 قوز بالای قوز شد و منجر به کمبود شدید آب و قطعی مکرر برق شده است. تداوم این وضعیت باعث افزایشِ خساراتِ تولید در کشاورزی، دامپروری، صنعتی و خدماتی شده و برای مردم قابل تحمل نخواهد بود.

مصطفی فدایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اوضاع خاموشی در روزهای اخیر و انتقادات واردشده اظهار داشت: سوءمدیریت و توسعه ناپایدار طی چهار دهه گذشته، بخشی از آثار و تبعات خود را در سال‌های اخیر نشان داده و مشکلات فراوانی را برای مردم و حتی مسئولین کشور ایجاد کرده است. افزایش نامتعارف دما، کمبود بارش و خشکسالی سال 1400 قوز بالای قوز شد و منجر به کمبود شدید آب و قطعی مکرر برق شده است. تداوم این وضعیت باعث افزایشِ خساراتِ تولید در کشاورزی، دامپروری، صنعتی و خدماتی شده و برای مردم قابل تحمل نخواهد بود. در این شرایط، یکی از راهکارهای بهبود وضعیت، مطالبه‌گری منطقی، واقع‌گرایانه و اصولی و همچنین اعلام نظر و سخن راندنِ سنجیده است که اتفاقا مطالبه‌گری اصولی طی چند ماه اخیر باعثِ اتخاذ تصمیماتی توسط مسئولین برای برطرف شدن برخی مشکلات مرتبط با آب، برق و محیط زیست شده است.

وی افزود: در این میان برخی که بعضا در بوجود آمدن این شرایط بی‌تقصیر نیستند، با مطالبه‌گری‌های غیر اصولی و سخنان نسنجیده، از آن طرف بام افتاده‌اند! و با هیجانی کردن فضا، هشدارهای آنچنانی و غیر مستند می‌دهند که نه تنها کمکی به بهبود شرایط نمی‌کند بلکه باعث کاهش امید، پایین آمدن آستانه تحمل مردم و سردرگمی جامعه می‌شوند و سرمایه‌های اجتماعی را به هَدَر می‌دهند. هشدار مَحو شدن کشور! و یا هشدار غیر قابل زندگی شدن برخی شهرهای کشور تا بیست سال آینده! و برخی هشدارهای دیگر از این دست، از پشتوانه علمی و تجربی برخوردار نیستند.

این پژوهشگر حوزه آب گفت: مثلا جایگاه مطالبه‌گری در قالب یک مطالبه‌گری در سطح کولر گازی پایین آمده است ، پاسخگویی رییس جمهور به جای عذرخواهی را طَلَب کرده‌ و مدعی شده‌اند که ایشان خبر از تشنه بودن و گرمازدگی مردم ندارند! این در حالی است که اقدامات پوپولیستی مانند پوشیدن جوراب پاره، نشستن بر روی زمین برای غذا خوردن و عدم استفاده از امکانات رفاهی متعارف توسط برخی مسئولین دولت‌های قبلی نیز برای مردم نان و آب نشده است.

وی تاکید کرد: این اتفاق و بسیاری از اتفاقات مشابه دیگر را می‌توان اوجِ حملات سیاسی به دولت تدبیر و امید برشمرد. هر چند که این دولت نیز به سهم خود مقصر است و بخش قابل توجهی از این شرایط ناشی از تصمیم گیری‌ها و عملکرد نامناسب آنهاست و باید پاسخگو باشند ولی لازم است در این اوضاعِ وَخیم، هرکس به اندازه سهم خود در ایجاد فاجعه، پاسخگو باشد.

فدایی‌فرد بیان داشت: نمی‌توان همه سوء‌مدیریت‌های چهار دهه گذشته قوای مجریه، مقننه و قضائیه را به گردن این دولت انداخت. من نیز منتقد و مطالبه‌گر بوده و هستم ولی همه کسانی که در چند هفته پایانی عمر این دولت و با چرخشی آشکار، منتقد و مطالبه‌گر شده‌اند و ایشان را مورد حمله‌های ناجوانمردانه قرار می‌دهند، از اثرات تحریم ظالمانه و بی نظیر که در این سال‌ها بر کشور تحمیل شد و مشکلات اقتصادی شدیدی را در پی داشت، آگاهند و علیرغم این که از کمبود اعتبارات مورد نیاز توسعه صنعت آب و برق و سایر مشکلات اساسی کشور مطلع بودند، متاسفانه هیچ تلاش بنیادین برای بهبود نکرده‌اند.

وی ادامه داد: کوتاهی اصلی این دولت، بی‌توجهی به لزوم اصلاح سیاست‌های کلان کشور، محافظه‌کاری و فقدان جسارت لازم برای اصلاحات واقعی و ریشه‌ای بود. این وضعیت وِجهِه سیاسی و اجتماعی اصلاح‌طلبان را به فَنا داد و باعث شد که همه دستاوردهای کم نظیر این چند سال سخت تحریمی، در مسیر جلوگیری از فروپاشی کشور و نظام نیز دیده نشود.

این کارشناس حوزه آب گفت: از این دولت و تیم فعلی که گذشت، ولی مدیران دولت بعدی باید از همان اوایل شروع به کار، زمینه‌های اصلاح سیاست‌های کلان حاکمیتی برای بهبود شرایط آب، برق، محیط زیست و سایر جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی را بدون هیچ ملاحظه سیاسی فراهم کنند. در غیر این صورت، از رییس جمهور منتخب نیز نمی‌توان انتظار معجزه داشت.

وی یادآور شد: با توجه به شعارها و وعده‌های اصلاح‌طلبانه رییس جمهورِ اصولگرایِ منتخب و همچنین با عنایت به این که اصلاح طلبی یک مطالبه عمومی شده است، بهبود شرایط و امکان عبور از وضعیتِ فاجعه بارِ آب و برق و سایر جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی در آینده‌ای نزدیک فراهم است. مردی نَبُوَد فتاده را پای زدن ... برای بهبود شرایط، لازم است که منتقد و مطالبه‌گر با اِنصاف باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز