خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

قطعی برق صنایع غذایی را دچار زیان می‌کند/ تولیدکنندگان بر عیله دستگاه‌های مربوطه طرح دعوا کنند

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۴۸۹۳

عضو هیات مدیره خانه صنعت ایران گفت: قطعی برق با برنامه باشد یا بی‌برنامه، تولید صنایع غذایی را دچار مشکل می‌کند که بر اساس قانون دستگاه‌های مربوطه باید پاسخگو زیان آن‌ها باشند.

آرمان خالقی در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه قطع برق به معنی توقف تولید است، اظهار کرد: دو پیش فرض را برای قطعی برق در نظر می‌گیریم؛ پیش فرض اول قطعی برق بدون برنامه قبلی و اعلام به صنایع و پیش فرض دوم قطعی برق با برنامه و اعلام قبلی است.

وی ادامه داد: در پیش فرض اول اگر قطعی برق به صنایع غذایی اطلاع داده نشده باشد اولین اتفاق فساد ماده خام اولیه و مواد غذایی در حال فرآوری در مسیر خط تولید است.

خالقی یادآور شد: توجه به سلامت محصول و مواد اولیه مهمترین اصل در صنایع غذایی است که اتفاقاتی مانند قطعی برق می‌تواند تهدید جدی برای آن باشد.

وی دیگر اتفاق حاصل از قطعی برق بدون برنامه را آسیب به ماشین آلات و تجهیزات عنوان کرد که قطعی ناگهانی می‌تواند با آسیب، آن‌ها را از مدار تولید خارج یا عمر مفیدشان را کاهش دهد.

خالقی درباره نتایج پیش فرض قطعی برق با برنامه و اعلام قبلی، گفت: نتیجه هر ساعت قطعی برق کاهش تولید محصول و عرضه آن است که علاوه بر تولیدکننده مصرف کننده را نیز دچار زیان می‌کند.

وی تصریح کرد: همچنین خاموشی دستگاه‌های تولید به معنی وارد نشدن مواد اولیه به چرخه تولید است، در واقع تولیدکننده مواد اولیه نیز در این زنجیره دچار زیان می‌شود.

به گقته خالقی؛ وقفه در چرخه تولید فقط متوجه تولیدکننده نیست و تاثیر منفی آن زنجیر وار برای همه و اقتصاد کشور است.

این عضو هیات مدیره خانه صنعت ایران با تاکید بر اینکه در هر دو پیش فرض بر طبق قانون ‌های مربوطه باید پاسخگو باشند، اظهار کرد: در ماده 25 قانون بهبود کسب و کار آمده است هر زمان نیاز به قطعی برق یا هر منبع انرژی دیگری باشد باید از قبل به صنایع اطلاع داده شود، ضمن اینکه اولویت با حفظ تامین انرژی واحدهای تولیدی است.

خالقی ادامه داد: در آیین نامه اجرایی این قانون در سال 95 نیز آمده است که هر تصمیمی برای قطعی منابع انرژی باید مدیریت شده و با نظر شورای تامین استان ها باشد.

وی با اشاره به تعهدات قانونی شرکت های تامین کننده انرژی نسبت به مشترکان خود، افزود: شرکت های تامین انرژی نسبت به مشترکان خود تعهدات قانونی دارند که باید آن را اجرا کنند و در صورت عدم اجرای تعهد پاسخگو باشند.

خالقی از تولیدکنندگانی که قطعی برق دچار زیان شده اند خواست بر اساس قانون به مجامع قضایی مراجعه و طرح دعوا کنند.

وی تاکید کرد: اگر تولیدکنندگان به راحتی از کنار بی‌قانونی بگذرند در آینده شاهد تکرار آن و هزینه بیشتر خواهند بود.

خالقی بار دیگر یادآور شد: زیانی که قطعی برق می‌تواند به تولید بزند تنها متوجه تولیدکنندگان نیست بلکه مصرف کنندگان و در نهایت اقتصاد کشور تاوان آن را می‌دهد.

وی خواستار پاسخ روشن و شفاف از سوی دولت برای دلیل قطعی برق شد و گفت: بررسی شرایط نشان می‌دهد دلیل قابل قبولی برای آغاز ناگهانی قطعی‌های برق نیست چراکه نه هوا سردتر شده و نه مراکز تجمع مانند مدارس و دانشگاه ها و ..... باز شده است.

خالقی افزود: تنها می‌توان نتیجه گرفت که یا صادرات افزایش یافته یا در فعالیت‌های جدیدی برق مصرف ویژه می‌شود.

وی معتقد است؛ اگر هر یک از عوامل عنوان شده دلیل اتفاق‌های اخیر باشند بازهم باید دولت و شرکت‌های مربوطه آمادگی لازم را برای مواجه با بحران داشته باشند تا شاهد مشکلات نباشیم.

این عضو هیات مدیره خانه صنعت ایران عذرخواهی و جبران خسارت از سوی شرکت‌های تامین انرژی و دستگاه‌های دولتی بر اساس قانون و اخلاق را کمتر کاری دانست که باید آن‌ها انجام دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز