خبرگزاری کار ایران

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان:

تولید آلودگی دراصفهان بیشتر از شهرهای کشور است

asdasd
کد خبر : ۲۲۳۰۴۷

با سپری شدن ۵۰ روزاز پاییز امسال، تنها یک روزناسالم در اصفهان ثبت شد این درحالی است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۴ روز ناسالم در اصفهان ثبت شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان؛ با اشاره به سپری شدن ۵۰ روز از وضعیت وارونگی دما و اینورژن و سکون هوا در اصفهان، گفت: اعلام می‌کنیم که تعداد روزهای ناسالم در ۵۰ روز گذشته پاییز امسال، تنها یک روز بود درحالی‌که در مدت مشابه سال گذشته، ۱۴ روز ناسالم در اصفهان داشتیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، حمید ظهرابی؛ در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه در مدت ممانعت از استفاده سوخت مازوت در اصفهان، از تحمیل ۱۳۰ میلیون تن گوگرد در هوا پیشگیری شد اظهار داشت: استان اصفهان با داشتن حدود ۱۰ هزار واحد صنعتی جزء کلانشهرهای آلوده کشور و در مواردی آلوده‌ترین است.

وی اظهار کرد: بر اساس قانون، واحدهای آلاینده باید یک درصد از درآمد خود را به عنوان عوارض آلودگی به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها پرداخت کنند تا صرف به‌سازی محیط زیست شود.

وی با اشاره به توانایی پالایشگاه اصفهان در تولید ۲.۵ میلیون لیتر بنزین یورو ۴، تصریح کرد: در حال حاضر بنزین یورو ۴ در حدود ۲۳ جایگاه سوخت شهر اصفهان توزیع می‌شود که به زودی توزیع این بنزین از یک میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر به ۲.۵ میلیون لیتر افزایش می‌یابد تا شهرهای حاشیه‌ای اصفهان را هم پوشش دهیم.

وی با بیان اینکه حداقل تولید آلودگی اصفهان، بیشتر از بسیاری شهرهای کشور است، ادامه داد: ‌ در این راستا با اجرای برنامه جامع کنترل کیفی هوای اصفهان، گام‌های موثری برداشته می‌شود و در ۶ ماهه امسال، بیش از ۲۰ جلسه در خارج از سازمان حفاظت از محیط زیست تشکیل شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اظهار کرد: تاکنون ۲۳۶ روز از سال، سپری شده است و در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل، تعداد روزهای سالم از ۳۶ به ۴۹ روز و روزهای پاک و سالم از ۱۹۶ به ۲۲۶ روز افزایش یافت، همچنین تعداد روزهای ناسالم از ۳۸ به ۱۰ روز و بسیار ناسالم از ۲ روز به یک روز کاهش یافته است.

ظهرابی بیان داشت: ‌ در زمینه کنترل منابع ثابت آلاینده هوا، تفاهم‌نامه‌ای بین ۲۲ دستگاه استان امضا شد تا انشاالله ضوابط جدیدی در ساخت و سازهای جدید با کمترین هدررفت انرژی اِعمال شود.

مدیرحفاظت کننده از محیط زیست اصفهان، در خصوص توزیع بنزین با کیفیت در اصفهان نیزگفت: با پیگیریهای انجام یافته در حال حاضر در ۲۳ جایگاه سوخت، بنزین یورو ۴ توزیع می شود که در کاهش آلودگی هوای شهر نقش مهمی دارد. همچنین نظارت و نمونه گیری از بنزین های توزیع شده توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان صورت می گیرد و کیفیت آن به طور مرتب تحت مراقبت قرار دارد.

وی اضافه کرد: با پیگیریهای انجام یافته بخشی از گازوئیل مصرفی اصفهان با گوگرد زیر ۵۰ قسمت در میلیون تولید شده و در اختیار شرکت پخش فرآورده های نفتی قرار می گیرد در حالیکه گازوئیل مصرفی قبلاً با میزان گوگرد ۷۰۰۰ قسمت در میلیون بوده است.

وی در خصوص آلودگی ذوب آهن نیز گفت: ۳ ماه پیش، جلسه‌ای را با رییس ذوب آهن داشتیم که در آن جلسه برای آنها یک فرصت ۳ ماهه مشخص کردیم تا در این مدت نشان دهند که محیط زیست، اولویت اول آنها است و اگر پس از سپری شدن مهلت مذکور به تعهدات خود عمل نکنند، رویه قضایی و برخورد قانونی با آنها را پی خواهیم گرفت. البته تاکنون اقداماتی را انجام داده‌اند اما هنوز رضایت ما را تامین نکرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه حمل و نقل، یکی از پارامترهای اثرگذار در آلودگی هوا است، گفت: در همین راستا، بحثجایگزینی اتوبوس‌ها، راه‌اندازی قطار شهری، نوسازی ناوگان حمل و نقل تاکسیرانی و افزایش سهم حمل و نقل عمومی را در دستور کار داریم. همچنین در سال جاری قرار بود تعداد ۲۰۰ دستگاه اتوبوس جدید جایگزین اتوبوس‌های فرسوده شود که تاکنون ۳۰ دستگاه اتوبوس وارد شده و مابقی تا پایان امسال جایگزین می‌شود.

ظهرابی؛ با اشاره به اینکه عملیات ثبت نام برای تعویض تاکسی‌های فرسوده در حال انجام است، تصریح کرد: متاسفانه در ۴-۳ سال گذشته، سرمایه‌گذاری دولت و کمک به شهرداری‌ها در زمینه ناوگان حمل و نقل دچار مشکل شده بود که انشاالله امسال در حال برطرف شدن است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در خصوص انتقال کوره‌های آجرپزی نیز تاکید کرد: شورای برنامه‌ریزی استانداری اصفهان، ۵ سال پیش، مصوبه‌ای را برای انتقال کوره‌ها به خارج از شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان تصویب کرد و به سازمان صنعت و معدن اعلام کردیم که از این پس، فعالیت این کوره ها از سوی ما قابل تایید نیست اما متاسفانه در مدت ۵ سال گذشته هیچ اقدامی در جهت زیرساخت انتقال آنها صورت نگرفت و این کار به تاخیر افتاد.

ظهرابی یادآور شد: در استان اصفهان بیش از یک میلیون هکتار، کانون بحرانی فرسایش بادی داریم که بیش از ۲۴۰ هزار هکتار آن در شرق اصفهان و در نزدیکی کلانشهر اصفهان واقع شده است.

وی با بیان اینکه کمبود آب در حوزه آبخیز زاینده‌رود و خشکی باتلاق گاوخونی از عوامل موثر در تشدید بیابان زایی در اصفهان است، خاطرنشان کرد: امسال، کمیته‌ای در منابع طبیعی استان تشکیل شد تا مباحثی چون جلوگیری از بیابان‌زایی، احیای بیابان‌ها و واجد پوشش کردن بیابان‌ها را پیگیری کند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: در طی ۶ ماه اول سال جاری ۱۱۹۳ مورد پایش زیست محیطی واحدهای تولیدی و صنعتی توسط حفاظت محیط زیست استان انجام یافته که منجر به صدور ۲۲۹ مورد اخطاریه زیست محیطی گردیده و ۱۰۰ واحد نیز که پس از دریافت اخطار نسبت به رفع آلودگی اقدام ننموده بودند به مراجع قضایی معرفی شدند.

کمبود ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب در حوزه آبخیز زاینده رود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان تاکید کرد: ‌ در زمان سفر معاون اول رییس جمهور به اصفهان، کمیته‌ای متشکل از سازمان آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی، شرکت آبفای استان، شرکت آبفای شهری و روستایی و ذی نفعان حوزه آبخیز زاینده رود شکل گرفت تا نسبت به تدوین برنامه جامعی برای مدیریت مصرف در حوزه آبخیز زاینده رود و کاهش مصرف در سایر بخش‌ها اقدام کند که انشاالله زاینده رود و باتلاق گاوخونی احیا شود.

وی با اشاره به ۶۰۰ میلیون مترمکعب کمبود آب در حوزه آبخیز زاینده رود، گفت: متاسفانه در دورانی که سال‌های پربارشی را داشتیم، توسعه‌گران، این روند را یک فرایند دائمی پنداشتند و اکنون با خشک‌سالی و کمبود آب در حوزه زاینده رود مواجه هستیم.

ظهرابی تصریح کرد: در زمینه افزایش کیفیت هوا در ۶ ماه ابتدای امسال، یک هزار و ۱۹۳ مورد پایش واحدهای صنعتی و تولیدی را داشتیم که به ۲۲۹ مورد اخطاریه زیست محیطی منجر شد و بیش از یک‌صد واحد، پس از دریافت اخطاریه، موفق به رفع آلایندگی خود نشدند لذا آنها را به مراجع قضایی معرفی کردیم.

وی با بیان اینکه استان اصفهان از نظر جمعیت حیات وحش در رتبه اول در بین استانهای کشور قرار دارد. ادامه داد: اکوتوریسم نیز به عنوان یک ظرفیت در مناطق تحت حفاظت و مدیریت استان به شمار میرود که با افزایش سطح حفاظتی چند منطقه شکار ممنوع، وسعت مناطق چهارگانه استان از ۱۰درصد به ۱۶ درصد خواهد رسید.

وی این مناطق را در شهر ستان های اردستان و آران و بیدگل نام برد.

۷۰ درصد از منابع نیروی انسانی محیط زیست درخدمت حفاظت تنوع زیستی اصفهان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: در نیمه نخست امسال، حدود ۱۲۰ نفر متخلف شکار و صید را دستگیر و به مراجع قضایی معرفی کردیم که همراه اینها، ۶۲ قبضه سلاح مجوزدار، ۱۴ سلاح غیرمجاز و ۲ قبضه سلاح جنگی کشف شد؛ البته بخش زیادی از شکارچیان دستگیر شده در استان اصفهان از سایر استان‌ها هستند که این امر نشان می‌دهد، مردم اصفهان از فرهنگ بالاتری در قانون‌مندی و حفظ محیط زیست برخوردارند.

وی با بیان اینکه حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد از منابع نیروی انسانی ما، صرف تنوع زیستی در استان اصفهان می‌شود، تصریح کرد: در استان اصفهان به دنبال توسعه اکوتوریسم که ظرفیتی مغفول است، هستیم که متاسفانه این ظرفیت، تاکنون مغفول مانده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان مخالفت با برگزاری سیرک حیات وحش در این استان را اتفاقی خوب دانست و اظهار کرد: حیوان‌ها در سیرک حیات وحش، تحت تاثیر یک سری محدودیت‌ها و شرایط سخت تربیت شده و شرطی می‌شوند و باعثمی‌شود که رفتار آنها از حالت طبیعی خارج شود که این اتفاق، رفتاری خلاف انسانیت و مسائل شرعی است به طوریکه حتی برخی از مراجع، آزار و اذیت حیوانات را حرام اعلام کرده‌اند.

وی تصریح کرد: سیرک می‌تواند بدون تکیه بر نمایش حیوانات و بدون آسیب به حیات وحش و محیط زیست، کار خود را ادامه دهد و ما از چنین سیرک‌هایی استقبال می‌کنیم.

ظهرابی در خصوص وضعیت کنونی پارک وحش صفه و باغ پرندگان اصفهان تاکید کرد: خوشبختانه اقدامات خوبی از سوی مسوولان این دو محیط صورت گرفته که از نظر حفاظت محیط زیست، مطلوب بوده و انشاالله پیگیر هستیم تا مجوز آنها صادر شود و البته پس از آن نیز نظارت‌ها ادامه خواهد داشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز