خبرگزاری کار ایران

استاندار اصفهان درجمع اعضای کمیته آب اتاق اصفهان:

احیای زاینده رود نیاز به اراده و برنامه‌ریزی مدیران و حمایت مردم دارد

asdasd
کد خبر : ۲۱۱۵۹۷

جلوگیری ازبرداشت‌های غیرمجاز و مدیریت یکپارچه حوضه آبریز برای جلوگیری ازبارگذاری‌ها و کنترل برداشت‌ها و همچنین تغییر الگوی کشت برای برون رفت از مشکل کم آبی مهم عنوان کرد.

استاندار اصفهان گفت: زاینده رود نیاز به عزم، اراده، برنامه، هم‌افزایی و همکاری مدیران و مردم دارد و نیازی به مرثیه سرایی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان؛, رسول زرگرپور؛ درجلسه‌ای با اعضای کمیته آب اتاق و جمعی از هیات نمایندگان اتاق اصفهان با بیان اینکه مدیرت استان عزم خود را برای حل مشکل آب اصفهان جزم کرده است، تصریح کرد: در این راه از نظرات و پیشنهادات همه ی کارشناسان و مسوولان و مردم فهیم استان استقبال می‌کنیم.

وی افزود: باید استفاده ازخرد جمعی را در قالب قوانین موجود مبنای کار قرار دهیم و شایسته است کمیته آب اتاق بازرگانی و سایر دستگاه‌های ذیربط با تلاش مضاعف پیشنهادات کاربردی خود را در راستای اقدامات دولت انجام دهند.

زرگرپور گفت: استفاده از خرد جمعی و همچنین ارایه راه کارهای علمی توسط تشکل‌های فنی و تخصصی می‌تواند در جهت برون رفت از بحران خشکسالی و کمبود آب مفید و موثر باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید مدیریت در منابع و مصارف در دستور کار قرار گیرد، اظهار کرد: در این راستا صرفه جویی در مصرف آب بسیار تعیین کننده خواهد بود. همه دستگاه‌ها و شهرداری‌ها باید صرفه جویی در مصرف آب را در دستور کار خود قرار دهند.

زرگرپور، جلوگیری از برداشت‌های غیر مجاز و مدیریت یکپارچه حوضه آبریز را برای جلوگیری از بارگذاری‌ها و کنترل برداشت‌ها و همچنین تغییر الگوی کشت را برای برون رفت از این مشکل مهم عنوان کرد.

وی با بیان اینکه انتقال حوضه به حوضه نیاز به زمان دارد و برای برنامه ریزی های یکسال آینده موثر نخواهد بود، افزود: اتاق بازرگانی با دارا بودن تکنولوژی کافی و نیروی انسانی متخصص و با انگیزه باید در راستای تشکیل کمیته کاهش مصرف آب اقدام کند.

استاندار اصفهان؛ با اشاره به اینکه مصرف آب در صنعت در مقایسه با کشاورزی و شرب بهینه شده است، افزود: باید راهکارهای لازم برای بهینه شدن مصرف آب در این دو بخش ارایه گردد.

وی به عملکرد مطلوب وزیر نیرو در یک ماه اخیر اشاره کرد و گفت: درحال حاضر با توجه به اینکه صورت مساله و راه حل ها مشخص شده است و وزارت نیرو نیز عزم خود را برای حل این مشکل جزم نموده و باید از وزیر حمایت شود تا استقرار مدیریت یکپارچه بر حوضه ی آبریز زاینده رود حاکم شود.

استاندار اصفهان، با بیان اینکه برداشت‌های غیر مجاز از سد تا کوهرنگ و چم آسمان تا سد در حال بررسی است، اعلام کرد: تا اواخر مهر ماه لیست کامل این اطلاعات ارایه خواهد شد و تاکنون تعداد زیادی پروژه در دو استان اصفهان و چهارمحال بختیاری به دستور وزیر نیرو متوقف شده است.

زرگرپور؛ آرامش کامل در استان را بسیار مهم عنوان کرد و افزود: باید در یک فضای آرام و بدون تنش و با اتحاد و هم‌افزایی مدیران، مشکلات موجود حل شود.

استاندار اصفهان افزود: خوشبختانه ارگان‌های خصوصی از جمله اتاق بازرگانی با تشکیل کمیته‌های تخصصی در جهت ارایه راهکارها و حمایت از طرح‌های دولت اقدام کرده اند که وجود این نیروهای متخصص و با تجربه می‌تواند به عنوان یک بازوی تخصصی برای مدیریت استان باشد.

«خسرو کسائیان» رییس اتاق اصفهان در این جلسه گفت: کمیته آب اتاق اصفهان با حضور جمعی از اعضای هیات نمایندگان، استادان دانشگاه و فعالان زیست محیطی تشکیل و در این راستا فعالیت‌های ارزشمندی برای احیای زاینده رود انجام شده است.

احیای زاینده رود نیازمند هم گرایی و هم صدایی مسوولین و مردم است

«مهدی بصیری» مسوول کمیته آب اتاق اصفهان در این جلسه گفت: همگرایی و هم صدایی استان در مساله آب می تواند زاینده رود را احیا کند.

وی اضافه کرد: همکاری بهره‌برداران از رودخانه اهم از صنعت و کشاورزی و مشارکت مردم می تواند زاینده رود را احیا کند.

وی تاکید کرد: با توجه به کمبود منابع آبی در مرکز کشور هر واحد صنعتی که خواستار تشکیل است باید با وزارت نیرو هماهنگی لازم صورت گیرد تا آب مورد نیاز آن تامین شود و بی توجهی به این مساله باعثبرهم خوردن چرخه مصرف آب می‌شود.

وی همگرایی بین مردم در موضوع آب را مهم ارزیابی کرد و گفت: وقتی اعتراض مسالمت آمیزی از سوی مردم اصفهان صورت نمی گیرد پایتخت نشینان تصور می‌کنند که اصفهان با وجود کم آبی مشکلی ندارد.

وی با انتقاد از گفته استاندار اصفهان که مرثیه خوانی برای زاینده رود را تمام کنید، گفت: مرثیه برای امام حسین(ع) باعثشد که قیام امام حسین(ع) زنده بماند و مردم اصفهان باید برای آب زاینده رود مرثیه بخوانند.

وی با اشاره به روز ۱۸ مهرماه بزرگداشت روز زاینده رود گفت: این روز به همت تشکل های زیست محیطی اصفهان برگزیده شده و چنانچه مجوزهای مورد نظر صادر شود، همایش مردمی در حاشیه رودخانه برگزار می‌کنیم.

ریزگردهای گاوخونی مرکز ایران را در بر می‌گیرد

«سیداحمد خاتون آبادی» عضو کمیته آب اتاق اصفهان در این جلسه با انتقاد از انتقال آب از سمیرم اصفهان به رفسنجان کرمان گفت: اگر وزارت نیرو به انتقال بین حوضه ای اعتقاد دارد چرا برای زاینده رود این کار را انجام نمی‌دهد.

وی اضافه کرد: تونل سوم کوهرنگ به دلیل نبود اعتبار هنوز به اتمام نرسیده است که وزارت نیرو برای یک خط انتقال جدید آب به رفسنجان اعتبار اختصاص می‌دهد.

وی با اشاره به افزایش میزان فلزات در تالاب خشک شده گاوخونی گفت: وجود فلزات جیوه و کادمیوم در تالاب نشان از آغاز بحران است که ریزگردهای آن مرکز ایران را در بر می‌گیرد.

وی خواستار تحویل ۱۷۷ میلیون متر مکعب حق آبه تالاب گاوخونی شد و گفت: تالاب حق آبه محیط زیست دارد که باید پرداخت شود.

مصوبه ۹ ماده شورای عالی آب زاینده رود نیازمند بازنگری است

«محمدکوشافر» سخنگوی کمیته آب اتاق اصفهان در این جلسه با تشریح مصوبه ۹ ماده شورای عالی آب در مورد زاینده رود گفت: در شورای مدیریت حوضه، استان یزد که هیچگونه حق آبه‌ای از زاینده رود ندارد به عنوان یک عضو دارای حق رای شناخته شده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد رودخانه در استان اصفهان جاری بوده و بیشترین جمعیت بهره‌بردار از رودخانه متعلق به استان اصفهان است خواستار اختصاص رای بر اساس عدالت به این استان شد.

وی با انتقاد از تصویب بارگذاری‌های جدید بر روی رودخانه زاینده رود گفت: طرح بن و بروجن و توسعه فولاد چهار محال از جمله نقض مصوبه ۹ ماده‌ای است که بدان توجه نمی‌شود.

کوشافر ادامه داد: کلیه طرح های توسعه صنعتی اهم از توسعه فولاد در استان‌های مشروب از زاینده رود باید متوقف شود چه در استان چهار محال چه در اصفهان و چه در استان یزد زیرا حق آبه محیط زیست و کشاورزان به راحتی مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

وی جمعیت در حوضه زاینده رود را بیش از توان سرزمین برشمرد و گفت: جمعیت استان باید بر اساس توان و ظرفیت آن توسعه پیدا کند و چنانچه افزایش جمعیت و مهاجرت صورت می گیرد باید منابع آبی ان مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.

وی خواستار انتقال صنایع حجیم استان اصفهان به حاشیه خلیج فارس شد و گفت: مهمترین دلیل جذابت جمعیتی در استان اصفهان صنایع حجیم است که باعثآلودگی آب و هوا اصفهان شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع آبیاری تحت فشار و تبلیغات گسترده بر روی آن اشاره کرد و گفت: حوضه آبریز زاینده رود به دلیل زاینده بودن آب به این نام مشهور شده است زیرا آبیاری به صورت غرقابی باعثمی‌شود آب به زمین نفوذ کند و در سفره‌های زیرزمینی دوباره به سطح زمین باز می‌شود و با آن کشاورزی صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: این چرخه آب سبب شده از فرونشست زمین و تبخیر بیش از اندازه آب به سبک آبیاری قطره‌ای جلوگیری کند.

بادام بیشتر از برنج، آب مصرف می کند

«لطف الله ضیایی» عضو کمیته اب اتاق اصفهان در این جلسه گفت: صنعت استان بین ۵ تا ۸ درصد کل منابع حوضه زایند رود را استفاده می کند.

وی با اشاره به تبلیغات گسترده علیه برنج کاری در استان اصفهان گفت: هیچ کس نمی گوید بادام، چغندر و یونجه بیش از برنج آب نیاز دارد.

ضیایی از افزایش طرح های توسعه کشاورزی در استان چهارمحال بختیاری انتقاد کرد و گفت: با وجود خشک شدن زمین های حاصلخیز حاشیه زاینده رود در استان اصفهان شاهد توسعه کشاورزی در دامنه کوهها و بستر بالادست رودخانه می باشیم.

وی یکی از مهمترین راهکارهای احیای رودخانه انتقال آب بین حوضه ای دانست و گفت: در شرایطی که ذخیره آب در سده های کارون و دز به چندین میلیارد متر مکعب می رسد، انتقال آب بین حوضه ای را به کم آبی در استان خوزستان مرتبط می سازند در حالی که اگر سد ها به صورت تنظیمی فعالیت کنند مشکلی کم آبی در این استان شاهد نخواهیم بود.

مرکز نشینان از بحران کم آبی در استان اصفهان آگاه نیستند

«محمود اسلامیان» نایب رییس اتاق اصفهان در این جلسه گفت: متاسفانه مسوولین مرکز نشین متوجه نیستند که اصفهان در بحران کم آبی به سر می برد و نجابت اصفهانیها باعثشده که مسایل و مشکلاتشان در اذهان عمومی مطرح نشود.

وی خواستار انتقال مسایل و مشکلات به صورت وقایع اتفاق افتاده به مسوولین تصمیم گیر کشور شد و گفت: زاینده رود شاهرگ حیات اصفهان است و باید تلاش کنیم که این عامل حیاتی به اصفهان بازگردد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به توسعه طرح‌های فولادی در استان های بالادست و پایین دست اصفهان اشاره کرد و گفت: در شرایط که کم آبی مرکز کشور را تهدید می‌کند طرح‌های توسعه فولاد که از دولت گذشته برجای مانده به سرعت در حال اجراست.

«سیدعبدالوهاب سهل آبادی» نایب رییس اتاق اصفهان در این جلسه از اجرای طرح صرفه جویی و بازچرخانی آب در واحدهای صنعتی استان اصفهان خبر داد.

«سیدرسول رنجبران» عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان در این جلسه گفت: اولین اولویت استان مساله آب است و استاندار به خوبی در این موضوع فعال بوده و بخش خصوصی استان اماده حمایت از راهکارهایی اجرایی احیای زاینده رود است.

وی گفت: سامان دهی رودخانه، حضور ذینفعان در جلسات تصمیم گیری، جلوگیری از بارگذاری‌های جدید بر روی رودخانه از خواسته‌های کمیته اب اتاق اصفهان است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز