خبرگزاری کار ایران

مدیران اصفهان می‌گویند:

تصمیمات شورای کارگری استان برای حل مشکل بازنشستگان وکارگران نساجی کاشان اجرایی شود

asdasd
کد خبر : ۲۱۰۸۲۷

استان اصفهان همواره به یک استان صنعتی در کشور شهره است و با قرار داشتن بیش از ۸۶۲۰ صنعتی رتبه قابل توجهی را در کشور به لحاظ مراکز صنعتی به خود اختصاص داده است. این در حالی است که این استان با دارا بودن این تعداد واحد صنعتی با مشکلات زیادی نیز دربحثواحد های تولیدی خود رو به رو است که برخی از آن ها در آستانه ورشکستکی و رکود قرار دارند وبا اینکه قدمت زیادی دارند اما رو به سوی تعطیلی رفته اند که در این زمینه مساعدت دولت و سرمایه گذاران می تواند بخشی از مشکلات این صنایع مانند کارخانه نساجی، ریسندگی و بافندگی کاشان، کاشی نیلو و کاشی اصفهان که دارای برند منطقه ای هستند را حل نماید. به دلیل برخی از مشکلات مالی که برای این شرکت های تولیدی به وجود امده است نیاز است تا در سال اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی، مشکلات این صنایع برطرف گردیده و اشتغال موجود در این واحد ها حفظ شود.

کارگران نساجی کاشان ۴۰ ماه حقوق معوق دارند

کارخانه نساجی، ریسندگی و بافندگی کاشان یکی از صنایع دارای مشکل است که معاون روابط کار اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایلنا درباره معضلات این صنعت می گوید: شرکت نساجی و ریسندگی و بافندگی کاشان ۱۰۰ نفر سهامداردارد که از ۱۵ سال گذشته این شرکت با ۶ هزارنفر کارگردچارمشکلات شدید مدیریتی و معضلات مربوط به صنایع نساجی گردید، البته در طی این مدت کمک های بلا عوض از سوی دولت به این شرکت شد تا ان که ۵۵۰۰ نفر از این کارگران یا شرکت بازنشسته یا باز خرید شده اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، محسن نیرومند؛ با عنوان اینکه در حال حاضر۴۳۰ نفرکارگردر این شرکت مشغول به کار هستند که این کارگران ۴۰ ماه حقوق معوق دارند تصریح کرد: با وجود اینکه این کارخانه فقط در بخش ریسندگی با ۱۰ درصد ظرفیت مشغول فعالیت است اما کارگران ان با حقوق هفتگی ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان هنوزهم کار می کنند و منتظرند که هر چه سریعتربازنشسته شوند.

وی افزود: بدهی این شرکت ۲۵۰ میلیارد تومان است که کل ارزش افزوده آن ۱۸۰ میلیارد تومان است، این در حالی است که کارخانه نساجی، ریسندگی و بافندگی کاشان به بانک ها، تامین اجتماعی، شرکت برق، اشخاص حقیقی و حقوقی و بخش زیادی از کارگران بدهی های زیادی دارد.

نیرومند گفت: ۴۰ ماه حقوق معوق، طلب ۳ هزار کارگر بازنشسته بابت سنوات خود که از ۱۰ تا ۵۰ درصد می باشد ازدیگر مشکلات این شرکت است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا شرکت نساجی، ریسندگی و بافندگی کاشان تاکنون اعلام ورشکستکی نکرده است ادامه داد: سیاست دولت این است که ۴۰۰ کارگراین کارخانجات تا پایان سال ۹۴ بازنشسته شوند تا کارگران آن بتوانند تا آن زمان ادامه کار دهند. و پس از طی این مراحل دولت اعلام ورشکستکی این کارخانه را اعلام نماید تا از محل فروش اموال بدهی های این شرکت پرداخت گردیده وجرائمی که مربوط به بانک ها و دارایی است بخشیده شده و با فروش شرکت، این کارخانه مجددا در مدار تولید قرار گیرد.

وی تاکید کرد: متاسفانه سهامداران این شرکت آن را رها کرده اند و کارگران و شورای اسلامی این کارخانه را اداره می کنند اما به تازکی یک سرمایه گذار با تامین بخشی از مواد اولیه در بخش ریسندگی و با ۱۰ درصد ظرفیت این کارخانه را اداره می کند.

علیرغم بدهی میلیاردی؛ سازمان تامین اجتماعی همکاری کرده است!

مدیرکل تامین اجتماعی استان اصفهان؛ نیز در گفتگو با خبرنگار ایلنا درباره معضلات این واحد تولیدی می گوید: بر اساس بند ۱ قانون تامین اجتماعی شرکت ریسندگی، بافندگی و نساجی کاشان درحال حاضر ۱۲۰ میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی شعبه کاشان بدهکار است؛ که این بدهی ها از دو دهه گذشته(دهه۷۰ تا ۸۰) به علت مشکلات درنساجی ها بوجود آمد ه است.

علی اصغر دادخواه گفت: از این ۱۲۰ میلیارد تومان بدهی ۴۵درصد اصل حق بیمه کارگران و ۵۵درصد جرائمی است که توسط قانون برای دیر کرد بدهی این شرکت به تامین اجتماعی منظور گردیده است.

وی دررابطه با مشکلاتی که برای این شرکت در طول چند سال اخیر به وجود آمده است تصریح کرد: تاکنون شرکت ریسندگی، بافندگی و نساجی کاشان با مساعدت سازمان تامین اجتماعی روبه رو بوده است و در سال های اخیر بدون دریافت حق بیمه خدمات خود را به این مجموعه ارائه کرده است.

دادخواه، با بیان اینکه تاکنون شکایتی ازاین شرکت به مراجع قضایی نداشته ایم نیزگفت: ما سعی کرده ایم که از راه اصلاح و مدارا با این شرکت مشکل را حل کنیم و تاکنون نیز جلسات متعددی را درکاشان و اصفهان برگزار کرده ایم اما نتیجه ای نداشته است.

وی با بیان اینکه البته شرکت ریسندگی کاشان به غیر از سازمان تامین اجتماعی به اداره کل امور مالیاتی و برخی بانک ها نیز بدهی دارد که بخشی از اموال این شرکت نیز توقیف اداره مالیات است ادامه داد: درباره ارزش افزوده و بهای این شرکت چیزی نمی دانم چون ما در این زمینه ارزیابی نکرد ه ایم و وظیفه ما نیست در این رابطه اقدامی کنیم.

دادخواه؛ با بیان اینکه شرکت ریسندگی، بافندگی و نساجی کاشان درمقابل بدهی های خود به سازمان تامین اجتماعی تاکنون با مساعدت های خوب تامین اجتماعی روبه رو بوده است چرا که ما در طی این مدت مدافع حفظ منافع کارگران این مجموعه بوده ایم ادامه داد: با تعامل خوب فرمانداری و نماینده مردم در مجلس و هیات مدیره این شرکت در این سال ها جلساتی را برای رفع این مشکل برقرار نموده ایم و هم اکنون نیز آمادگی داریم جهت انتقال نقطه نظرات مدیرعامل شرکت نساجی کاشان به مقامات عالی سازمان تامین اجتماعی و اداره کل درآمد تامین اجتماعی کشوراقدام کنیم.

دادخواه، به این پرسش نیز پاسخ گفت، که سازمان تامین اجتماعی در آخرین شورای تامین استان با توجه به مصوبه کمیسیون کارگری که ذیل شورای تامین اجتماعی است؛ حق بیمه کارگران را بدون دریافت وجهی در مقابل کلیه خدمات سازمان تامین اجتماعی به کارگران ارائه داد که این خدمات شامل خدمات کامل درمانی وبازنشستگی، بیمه بیکاری و پرداخت غرامت دستمزد برای کارگران است.

وی اظهار داشت: سازمان تامین اجتماعی در مقابل ۱۲۰ میلیارد تومان بدهی شرکت ریسندگی، بافندگی و نساجی کاشان بر طبق بند۵۰ قانون این سازمان، اختیار دارد که کلیه اموال منقول و غیر منقول این کارخانه را توقیف نماید. که این کاراز همان دهه ۷۰ به صورت تدریجی و هر سال که شرکت نمی توانست بدهی های خود را پرداخت نمایدازسوی سازمان تامین اجتماعی نسبت به توقیف اموال غیر منقول آغازگردید.

مدیر کل تامین اجتماعی استان اصفهان، تصریح کرد: خوشبختانه این توقیف اموال برای شرکت ریسندگی، بافندگی و نساجی کاشان موثر بوده و به نفع این شرکت است. چرا که درحال حاضر ارزش افزوده به این اموال تعلق گرفته است. البته اگراین توقیف انجام نمی شد نصف زمین میدان ۱۵ خرداد کاشان به فروش میرسید و زیان این شرکت افزون می گشت.

وی اظهارداشت: پیشنهاد ما این است که برای رفع توقیف اموال شرکت نساجی کاشان وپرداخت بدهی های این شرکت به سازمان تامین اجتماعی وپرداخت سنوات کارگران جلسه ای سه جانبه را با حضورهیات مدیره ومدیرعامل شرکت، اداره کل تامین اجتماعی استان اصفهان و مدیردرآمد سازمان تامین اجتماعی تشکیل شود تا در این زمینه تصمیم گیری های لازم صورت گیرد و ما نیز بر اساس این توافقات عمل کنیم.

وی ادامه داد: پیشنهاد نهایی ما این است که هرچه سریعتر مسئولان این شرکت برای برگزاری این نشست سه جانبه اقدام کنند و ما نیز قول می دهیم که هر گونه مساعدت جهت اشتغال پایدارو احقاق حق کارگران این شرکت داشته باشیم.

وی دررابطه با ورشکستکی شرکت نساجی کاشان اظهار بی اطلاعی کرد و بیان داشت: باید به نکته مهمی اشاره کنم و آن این است که امسال در استان اصفهان ۱۹ هزارکارگر که مشمول قوانین سخت و زیان آور بوده اند بازنشسته شده اند که تنها یک سوم این کارگران مربوط به شرکت ریسندگی، بافندگی و نساجی کاشان هستند.

مدیرکل تامین اجتماعی استان اصفهان؛ با اشاره به اینکه درکارخانه ریسندگی، بافندگی و نساجی کاشان، ۷ هزا رنفرکارگر مشغول به کار هستند که طی سالیان اخیر ۴۳۰۰نفرازآنان بازنشسته شده اند گفت: عمدتا این افراد ازگروه مشاغل سخت و زیان آورهستند و تعداد اندکی از کارکنان این شرکت در سیستم اداری مشغول فعالیت هستند، که شرایط بازنشستگی درگروه مشاغل سخت وزیان آور را ندارند.

دادخواه بیان داشت: درحال حاضر یک لیست ۳۸۰ نفره از کارگران این شرکت که درآستانه بازنشستگی هستند به ما تحویل داده شده که ۲۰۰نفر از این افراد تا پایان سال بازنشسته می شوند و ۱۸۰ نفر از این ها باقی می مانند که سازمان تامین اجتماعی درنظر دارد کارگرانی که جزو مشاغل سخت و زیان آورمحسوب میشوند را تا پایان سال ۹۳ و ۹۴ بازنشسته نماید و ۱۰۰ نفر باقیمانده نیزبایستی حق بیمه کارگری خود را پرداخت نمایند.

قول های مساعد مسئولان برای کمک به صنایع عملیاتی شود

مدیرعامل شرکت ریسندگی وبافندگی کاشان نیزدررابطه با مشکلات این شرکت گفت: به دلیل اینکه در طول ۱۵ سال گذشته نتوانسته ایم بدهی خود را به تامین اجتماعی و چند شرکت دیگر بپردازیم رفته رفته اموال شرکت توقیف شد تا جایی که در شورای تامین کارگری استان برای فروش تدریجی املاک مازاد شرکت جهت پرداخت تدریجی مطالبات کارگران و بازنشسته های شرکت وبخشی از مطالبات تامین اجتماعی، دارایی وشرکت های خدماتی همچون برق، گازو آب، به توقیف املاک شرکت تصمیماتی اتخاذ شد و مقرر گردید که املاک مازاد شرکت در کاشان، کرج، آبیک قزوین و غیره که دارای ارزشی معادل ۲۰۰میلیارد تومان است به فروش برسد تا ازمحل ان مطالبات کارگران و معوقات بازنشستگان و بخشی از مطالبات تامین اجتماعی، دارایی و سازمانهای خدماتی پرداخت گردد اما این مصوبه اجرایی نشد چون تامین اجتماعی مبادرت به توقیف املاک مازاد شرکت نموده و تا زمانی که این موضوع تعیین تکلیف نشود ما قادر به انجام هیچ کاری نیستیم.

سعید ربانی؛ با اشاره به پیگیری موارد و مسایل شرکت در وزارت صنعت، معدن وتجارت وتلاش مسئولان مربوطه در این وزارتخانه برای پایان وضعیت فعلی این واحد از قول مساعد وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی برای پیگیری ورفع مشکلات شرکت در سال گذشته خبر داد و گفت: مردادسال گذشته وقتی که در استانداری اصفهان خدمت ایشان مشکلات را مطرح نمودیم دستور دادند گزارشی از وضعیت شرکت تهیه شود و فرمودند: با توجه به مشکلاتی که مطرح شد اگر فریاد هم می زدید حق داشتید.

ما وقتی صحبت های ایشان را شنیدیم امیدوار بودیم مشکلات شرکت در اسرع وقت حل وفصل شود اما ظرف یک سال گذشته تنها نتیجه ی قابل توجه که از این جلسه و پیگیری های مستمر بعدی حاصل شد؛ مساعدت تامین اجتماعی برای بازنشستگی پیش از موعد حدود ۵۰ تا ۶۰ نفر کارگر شاغل بود و بس!

مدیرعامل شرکت ریسندگی وبافندگی کاشان؛ در این مورد با اشاره به مشکلات این کارخانه که طی چندین سال با آن روبه رو هستند شورای تأمین کارگری استان اصفهان وکاشان در نشست خود برای رفع مشکلات، تصمیمات خوبی را اتخاذ کرده اند که چنانچه اجرایی شوند، مشکل بازنشستگان وکارگران حل خواهد شد وشرکت از این وضعیت نجات پیدا می کند.

ربانی؛ با بیان این نکته که حق سنوات و معوقات بازنشستگان این شرکت بالغ بر ۳ هزار نفر، از ۱۰ سال پیش تاکنون پرداخت نشده و ۳۸۰ کارگر شاغل قدیمی با قرارداد کار دائم وضعیت نگران کننده ای دارند، مجموع مطالبات بازنشسته ها و کارگران را بیش از ۴۵ میلیارد تومان اعلام نمود.

وی به اشتغال به کار بیش از ۶۵۰۰ نفر در این مجموعه در اوایل دهه هشتاد اشاره و می گوید: با ادامه مشکلات حاکم برصنعت نساجی و این شرکت آمار شاغلان اکنون به ۸۰۰ نفر رسیده که ۴۰۰ نفر در واحد ریسندگی وبافندگی(به صورت استیجاری و قرارداد موقت) و همین تعداد در واحد رنگرزی، چاپ وتکمیل شاغل هستند؛ منتهی واحد ریسندگی ما با ۹۰ درصد ظرفیت و واحد رنگرزی و چاپ وتکمیل با ۳۰ درصد ظرفیت فعالیت می کند!!

وی افزود: به دلیل مشکلاتی که پیش آمد واحد ریسندگی وبافندگی را به یک سرمایه گذار اجاره دادیم ودر حال حاضراین واحد با ۹۰ درصد ظرفیت کار می کند و با وجود مشکلات، حقوق جاری کارگران پرداخت می شود و ما که درجوار این واحد هستیم با یک سوم ظرفیت واقعی فعال می باشیم و این همه مشکل داریم به طوری که نمی توانیم حقوق جاری کارگران را به طور کامل پرداخت کنیم.

ربانی ادامه داد: اگر شرایط مالی ما خوب باشد و مشکلات کنونی شرکت رفع شود ما هم توان آن راخواهیم داشت که با حداکثر ظرفیت کارکنیم و از مشکلات بکاهیم.

وی با گلایه مندی از ادامه وضعیت موجود و اظهار نگرانی از سرنوشت گفت: انتظار معجزه از سوی مسئولان را نداریم فقط شرایطی فراهم گردد تا املاک شرکت از توقیف خارج و فروخته شود تا بتوانیم بدهی هایمان را پرداخت نموده و این شرکت را سرپا نگهداریم؛ با تعطیلی شرکت مشکلی حل نخواهد شد؛ این شرکت جزء سرمایه های کشور و اموال بیت المال است وتوان آن رادارد که زمینه اشتغال صدها نفر را فراهم سازد؛ کارگران قدیمی در شرکت حداکثر تا ۲ سال آینده بازنشسته می شوند و بستر اشتغال صدها نفر دیگر مهیا خواهد شد؛ اگر مسئولان ما را کمک نمایند.

مدیرعامل شرکت در پاسخ به این سوال که چرا سهامداران برای رفع مشکلات مالی پیشقدم نمی شوند، میگوید: قریب به اتفاق آن ها سهامداران جزء هستند وسهامداران عمده نیز فوت نموده اند و آنانی هم که در قید حیات هستند به دلیل مشکلات انبوه این شرکت انگیزه و رغبتی از خود نشان نمی دهند.

وی اظهار داشت: شرکت با توجه به توانمندی ها و تجهیزات موجود توان رقابت در بازار راداشته و امکان اشتغال ۸۰۰ نفر جویای کار را دارد؛ پس مشکل تولید وبازار نداریم؛ نباید شرکتی بااین سابقه و برند معتبر و توانمندی ها درچنبره برخی مشکلات زمینگیرشود و ظرفیت اشتغال آن در منطقه دچار نابودی تدریجی گردد.

ربانی؛ با اشاره به این نکته که روند توقیف املاک شرکت از اواسط دهه هفتاد شروع شده و اکنون به اوج رسیده پیشنهاد شکل گیری کمیته ای رسمی برای بررسی مشکلات با حضور نمایندگان مراجع مختلف جهت پایان بلاتکلیفی ریسندگی وبافندگی کاشان ارائه نمود و گفت: اگر امکانش فراهم بود و می توانستیم از نظام بانکی تسهیلات دریافت کنیم به طور قطع این کاررا می کردیم اما کدام بانکی حاضراست با این شرایط به شرکت وام اعطا کند؟

وی، با ابراز تعجب از عملکرد مسئولان ذیربط و آنانی که می توانند به کمک چنین واحدهایی بشتابند، گفت: همه برای ما گریه می کنند اما چه فایده؟ صنعت گریه کن نمی خواهد، صنعت مردان با همت وبلند نظر لازم دارد تا از این وضعیت خارج شود؛ مااز وزیر محترم کار، وزیر گرامی صنعت و دیگر مراجع ذیصلاح انتظار داریم وارد میدان شده و به نگرانی های هزاران کارگر و بازنشسته و خانواده هایشان پایان دهند و نگذارند این شرکت به سرنوشت صدها شرکت دیگر مبتلا شود؛ آیا انتظار زیادی است؟ کارخانه ای که می تواند در روز ۱۲۰ هزارمترپارچه را چاپ کند و ۱۰ تن نخ تولید نمایدو ۱۱۰ هزارمترمربع پارچه متقال تولید کند؛ آیا انصاف است به دلیل برخی مشکلات روبه تعطیلی برود؟

نماینده مردم کاشان در مجلس نیز در این رابطه گفت: مسئولان ذیصلاح در استان اصفهان وشهرستان کاشان در حال رسیدگی به مشکلات بازنشستگان و کارگران شرکت هستند قول مساعد می دهیم که به موضوع رسیدگی خواهد شد و معترضان به حق وحقوق مسلم خود دست خواهند یافت.

گزارش از: زهرا نصیری

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز